8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    JGPeters

Hulp bij Airport netwerk achter Zyxel (T-mobile) modem

Na een recente overstap van Ziggo (kabel) naar T-mobile (glasvezel), loop ik tegen problemen aan dat ik mijn wifi-netwerk thuis niet meer goed aan de praat krijg. Schijnbaar doet het nieuwe modem iets wat het oude anders deed… Mijn situatie:

Meterkast:
    FTU –> Modem Zyxel T50 (2,4 + 5 GHz voor standaard + gastennetwerk, dus 4 totaal. 2,4GHz op kanaal 1)
    Modem –> UTP –> WAN-poort van Apple Time Capsule (zelfde SSID 2x als modem, 2,4GHz op kanaal 5)
    TC –> USB –> extra netwerkschijf
    TC –> UTP –> WAN poort van Airport Extreme (woonkamer)
    TC –> UTP –> WAN poort van Airport Express (slaapkamer bovenste verdieping)

Woonkamer:
    AE zendt zelfde SSID’s uit als TC, alleen dan 2,4GHz kanaal 9
    AE –> UTP –> AppleTV
    AE –> UTP –> settopbox T-mobile
    AE –> UTP –> Smart TV

Slaapkamer:
    AE zendt zelfde SSID’s uit als TC, alleen dan 2,4GHz op kanaal 13
    geen randapparatuur aangesloten

Op de een of andere manier krijg ik mijn netwerk niet meer werken. Voorheen, bij Ziggo, liet ik het modem een ander netwerk uitzenden, welke ik alleen gebruikte voor mijn slimme thermostaat, omdat die niet om kon gaan met tekens in netwerknaam of wachtwoord. En dan had ik de 2,4 GHz op de TC, AExt en AExp achtereenvolgens ingesteld op kanalen 1, 6 en 11. Daar ben ik ook mee begonnen in de nieuwe configuratie, maar ook dat werkte niet.

Wie-o-wie kan mij helpen?

Bijdrager
    Dorkiban

Wat bedoel je met niet meer werken?

Bijdrager
    fred44nl

stond het oude modem misschien in bridge en het nieuwe modem niet ??

het is niet de bedoeling, dat je 2 routers actief hebt.

dus als het nieuwe modem als router werkt, dan moeten de achterliggende airports in bridge staan.

voorheen had het modem een andere SSID dan de Airports.

kun je die situatie weer herstellen ??

Bijdrager
    JGPeters

<p class=”cite”>Dorkiban op 21 november 2019 om 12:06</p>
    Wat bedoel je met niet meer werken?

Ik krijg geen verbinding meer met de wifi netwerken, hij geeft aan dat het wachtwoord niet juist is (terwijl deze daarvoor wel functioneerde). Ik weet 100% zeker dat het wachtwoord wel klopt, maar ik kom er dan gewoon niet meer op.

Bijdrager
    JGPeters

<p class=”cite”>fred44nl op 21 november 2019 om 12:26</p>
    stond het oude modem misschien in bridge en het nieuwe modem niet ??

het is niet de bedoeling, dat je 2 routers actief hebt.

dus als het nieuwe modem als router werkt, dan moeten de achterliggende airports in bridge staan.

voorheen had het modem een andere SSID dan de Airports.

kun je die situatie weer herstellen ??

In zowel de oude als nieuwe situatie geeft het modem de IP adressen uit (DHCP) en staan alle AirPorts erachter in bridge modus.

Ook de situatie van dezelfde of een andere SSID als het modem heb ik geprobeerd, beide zijn niet succesvol.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>JGPeters op 21 november 2019 om 12:50</p>
    Ik krijg geen verbinding meer met de wifi netwerken, hij geeft aan dat het wachtwoord niet juist is (terwijl deze daarvoor wel functioneerde). Ik weet 100% zeker dat het wachtwoord wel klopt, maar ik kom er dan gewoon niet meer op.

je hebt 2 verschillende systemen, d.w.z. het modem en de Airports, beide met dezelfde SSID’s

hebben die SSID’s ook allemaal hetzelfde wachtwoord ??

schakel alle AE’s eens uit en probeer dan verbinding te maken met de wifi van het modem.

lukt dat dan wel ??

Bijdrager
    JGPeters

je 2 verschillende systemen, d.w.z. het modem en de Airports, beide met dezelfde SSID’s

hebben die SSID’s ook allemaal hetzelfde wachtwoord ??

schakel alle AE’s eens uit en probeer dan verbinding te maken met de wifi van het modem.

lukt dat dan wel ??

Als ik alle AE uit heb staan, en inlog op het TM modem, dan lukt dat zonder problemen. Maar het gekke is, vanaf dinsdagavond tot woensdag begin van de avond heeft alles goed gewerkt, en toen ineens ging het mis. Ik heb dinsdag (na alles ingesteld te hebben) door het hele huis metingen gedaan (speedtest), op beide SSID’s (2,4GHz en 5GHz) en dat ging fantastisch. Overigens heb ik inderdaad dezelfde wachtwoorden in gebruik op de verschillende TC/AExt/AExp.

Bijdrager
    mark-a-mac

Heb je al geprobeerd de TC op de modem aan te sluiten via een LAN-poort van de TC ipv de WAN-poort?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.