16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Sanne

Hulp bij aanschaf nieuwe 27-inch iMac voor foto + videografie

Op dit moment ben ik op zoek naar een nieuwe iMac voor mijn werk (fotografie + videografie), dus de iMac moet zeker wat aankunnen. De meeste bestanden sla ik overigens wel op op externe harde schijven.

Voor mijn werk maak ik veel gebruik van het volledige Adobe CC pakket (met name Lightroom, Photoshop, Premiere Pro, After Affects en Illustrator). Een serie RAW foto’s inladen en bewerken in Lightroom is geregeld zo’n 90GB per keer om maar een voorbeeld te geven.

Nu ben ik echt een leek op het gebied van hardware, dus ik heb echt geen idee waar ik op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe iMac. Ik wil natuurlijk heel graag dat deze vele jaren meekan en ik niet weer na een aantal jaar een nieuwe iMac moet afschaffen. Op dit moment heb ik een 21,5-inch iMac die vaak vastloopt bij het gebruik van zware bestanden of wanneer ik meerdere programma’s tegelijk gebruik.

Ik wil de overstap maken naar een 27-inch, maar welke andere specificaties ik moet kiezen vind ik erg lastig omdat ik eerlijk gezegd gewoon niet weet waar ik eigenlijk naar kijk :-). Is er hier iemand die mij advies kan geven over wat ik in ieder geval minimaal nodig heb om al mijn programma’s (tegelijkertijd) soepel te kunnen laten draaien?

Alvast ontzettend bedankt!

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door Sanne.
    Bijdrager
    TheBigZ

Hoeveel geld wil je uitgeven?

Vooruitlopend op je antwoord, zou ik zeggen: kies de middelste 3.3GHz 27” iMac en als je nog geld over hebt, kies dan ook een grotere interne SSD van 1TB. (€250 meerprijs) (Als je meer opslag nodig hebt, kan dan via externe opslag.)

Verder de standaard antwoorden: neem de standaard 8GB geheugen. Uitbreiden kun je zelf (later) een stuk goedkoper doen. Koop eventueel hier (lagere prijs dan direct bij Apple).

Sleutelbeheerder
    Night

En evt. extra geheugen plaats je uiteraard pas na aankoop.

Wat vooral belangrijk is bij CC pakketten, is te kiezen voor de snelste videokaart met het meeste geheugen. De GPU is nl. een belangrijke factor in de snelheid van de pakketten, nog belangrijker dan meer RAM geheugen, een hogere processorsnelheid of meer cores. De Radeon Pro 5700 XT met 16 GB GDDR6-geheugen zou dus de optimale keuze zijn. Maar Ja, dan zit je toch weer in de hoogste prijsklasse.

Bijdrager
    Sanne

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Is “de middelste” goed genoeg voor mijn gebruik dus?

In principe wil ik best wel wat uitgeven voor een goede iMac. Ik heb liever dat ik nu wat meer neerleg voor een goede computer die nog erg lang meegaat, dan dat ik er een koop die na een aantal jaar toch wat mankementen begint te vertonen.

Ik heb van te voren al rekening gehouden met ongeveer 3500 euro. Kan ik voor minder een iMac kopen die voor mij goed genoeg is dan is dat natuurlijk heel erg mooi. Als ik er nog een klein bedrag bij moet leggen om ervoor te zorgen dat ik er echt lang mee vooruit kan, dan is dat ook te overzien. Daar zit nog wel wat speling dus.

Ik heb nu ook 1TB opslag en dat is prima en lijkt mij voor deze nieuwe computer ook voldoende.

Extra RAM geheugen kan ik dus zelf plaatsen als ik het goed begrijp? Is dat makkelijk zelf te doen en wat zouden jullie dan aanraden (hoeveel en waar kopen)?

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door Sanne.
    Bijdrager
    TheBigZ

Sanne op 6 september 2020 om 16:56
    Extra RAM geheugen kan ik dus zelf plaatsen als ik het goed begrijp? Is dat makkelijk zelf te doen en wat zouden jullie dan aanraden (hoeveel en waar kopen)?

Ja dat is heel makkelijk zelf te doen. In de 27” iMac zit een klepje aan de achterkant. Dat maak je open, en vervolgens plaats je er twee extra geheugenreepjes bij. Eén kan ook. Standaard zijn twee van de vier geheugenslots al bezet.

How to upgrade the 27-inch 5K iMac (2019) with a massive 128GB of RAM [Video]

Voor de geheugenreepjes, deze bijvoorbeeld:

https://tweakers.net/pricewatch/1441170/crucial-ct2k16g4s266m.html

of deze:

https://www.owcshop.eu/catalog/product_info.php/memory-32gb-2x16gb-2666mhz-ddr4-sodimm-pc421300-p-1738

Zie ook eerdere topics over deze vraag. https://www.onemorething.nl/community/topic/geheugenstrips-nieuwe-imac/

Bijdrager
    Sanne

Goed om te weten! Heel erg bedankt voor de hulp.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken geleden door Night. Reden: Overbodig quote-gebruik verwijderd
    Bijdrager
    penseel

Sanne  Ik heb je een privé bericht gestuurd.

Bijdrager
    TheBigZ

@penseel: Mag de rest het ook weten?

Bijdrager
    penseel

?

Bijdrager
    Jamaco1947

@Sanne.

Heb voornamelijk  voor foto en video bewerking sinds een week de iMac 27 inch.

3,8-GHz 8-Core-processor core i7

8 gb geheugen en heb die zelf met 32 gb uitgebreid +de 8 gb standaard= 40 gb (koste me 5 min)

1 TB SSD opslag

En de Radeon Pro 5500 XT 8 GB video kaart (de 16 GB video kaart is een betere keus voor Gamen dan voor foto en video bewerking

Ben zeer tevreden met mijn keus.

Bijdrager
    Sanne

<p class=”cite”>Jamaco1947 op 7 september 2020 om 00:45</p>
    @Sanne.

Heb voornamelijk  voor foto en video bewerking sinds een week de iMac 27 inch.

3,8-GHz 8-Core-processor core i7

8 gb geheugen en heb die zelf met 32 gb uitgebreid +de 8 gb standaard= 40 gb (koste me 5 min)

1 TB SSD opslag

En de Radeon Pro 5500 XT 8 GB video kaart (de 16 GB video kaart is een betere keus voor Gamen dan voor foto en video bewerking

Ben zeer tevreden met mijn keus.

Wat goed om te horen dat je tevreden bent met jouw keuze! Ook dit advies neem ik weer mee in mijn overweging. Dank je wel!
    Maak je ook gebruik van het Adobe CC pakket? Zo ja, werkt dat allemaal soepel?

Bijdrager
    Jamaco1947

ja alles werkt soepel werk met het Adobe cc pakket en Final Cut Pro X alles draait als een tierelier

en het 5K scherm is prachtig. Succes met je keuze.

Bijdrager
    stopa

Waarom hebben zoveel mensen hulp nodig bij het kopen van een computer. Kijk naar je beurs en koop, wat je maximaal kunt uitgeven voor een computer.

Daarna even kijken naar wat je er voor kunt kopen en klaar is kees.

Bijdrager
    computer space

Overweeg vooral/ook een datadieet: Ik had laatst per ongeluk de D850 op low-res staan, klant maalde er niks om en ik was een stuk sneller klaar. Foutje, bedankt! Die houden we er dus in. Instagram is maar 1600×1600 pixels! Smartphone maar 1440 pixels breed (bij Apple nog minder). Vraag de klant de toepassing, en het zal je een hoop werk besparen.

En weet dat FCP 10x zo snel is dan Premiere, ook een hoop tijd snel terugverdiend, nog los van de tijdswinst bij het monteren (elastische tijdlijn: heerlijk, als je over bent wil je niet meer anders!)

Zo te zien worstel je vooral met Wirths Law.

De voornaamste reden dat je 21 iMac het niet trekt is dat ie schat ik een ingebouwde 5400 toeren HD heeft (de echte HD’s passen enkel in een 27 inch). Dat Hitachi mormel is al sinds de MacMini 2001 een probleem bij veel Mac’s.

Wil je toch advies: Apple is dood spoor voor creatieve professional. Koop of een MacPro 5.1, dat is de laatste geweldige creator-machine die ze gemaakt hebben, voor 1000€ heb je die met 12 cores en er passen 4 HD’s in dus geen geëmmer meer met externe opslag. Adobe CC is gewoon beter af onder Windows 10, en daar koop je lachend een 24 thread machine voor de helft van een iMac waar je altijd met dat irritante ingebouwde glansscherm blijft zitten (of durf je de 600€ matte upgrade aan?)

Bijdrager
    Sanne

<p class=”cite”>Jamaco1947 op 7 september 2020 om 11:14</p>
    ja alles werkt soepel werk met het Adobe cc pakket en Final Cut Pro X alles draait als een tierelier

en het 5K scherm is prachtig. Succes met je keuze.

Ah, super! Dank je wel nog voor je reactie!

Bijdrager
    Sanne

<p class=”cite”>computer space op 8 september 2020 om 06:32</p>
    Overweeg vooral/ook een datadieet: Ik had laatst per ongeluk de D850 op low-res staan, klant maalde er niks om en ik was een stuk sneller klaar. Foutje, bedankt! Die houden we er dus in. Instagram is maar 1600×1600 pixels! Smartphone maar 1440 pixels breed (bij Apple nog minder). Vraag de klant de toepassing, en het zal je een hoop werk besparen.

En weet dat FCP 10x zo snel is dan Premiere, ook een hoop tijd snel terugverdiend, nog los van de tijdswinst bij het monteren (elastische tijdlijn: heerlijk, als je over bent wil je niet meer anders!)

Zo te zien worstel je vooral met Wirths Law.

De voornaamste reden dat je 21 iMac het niet trekt is dat ie schat ik een ingebouwde 5400 toeren HD heeft (de echte HD’s passen enkel in een 27 inch). Dat Hitachi mormel is al sinds de MacMini 2001 een probleem bij veel Mac’s.

Wil je toch advies: Apple is dood spoor voor creatieve professional. Koop of een MacPro 5.1, dat is de laatste geweldige creator-machine die ze gemaakt hebben, voor 1000€ heb je die met 12 cores en er passen 4 HD’s in dus geen geëmmer meer met externe opslag. Adobe CC is gewoon beter af onder Windows 10, en daar koop je lachend een 24 thread machine voor de helft van een iMac waar je altijd met dat irritante ingebouwde glansscherm blijft zitten (of durf je de 600€ matte upgrade aan?)

Bedankt voor je reactie! Ik neem het mee in mijn overweging.

Ik vind het zelf trouwens helemaal geen probleem om bestanden op te slaan op een externe harde schijf. Ik sla sowieso alles dubbel op, dus extra harde schijven heb ik toch altijd al nodig.

Maar goed om te weten hoe jij erover denkt. Heb zelf ook een D850 :-).

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.