24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    sie

hulp bij aankoop van een flatscreen

Ik wil mij een nieuw flatscreen aankopen. This voor professioneel gebruik. Vooral grafisch werk. Dus het geen wat ik op mijn schem zie moet het zelfde zijn als het gene wat ik van de drukker krijg.

Zijn de apple schemen er schikt voor?? vind het jammer dat deze zo laag staan deze kun je niet hoger of lager zeten.

Lacie 21 inch

Eizo 21 of 24 inch?

Wie heeft ervaring mee?

Bijdrager
    dirkbouwman

Ik zou sowieso zo groot mogelijk gaan. Het klinkt misschien raar, maar mijn ervaring is dat een 24 inch aanzienlijk fijner en groter is dan een 21 inch. Nét dat beetje extra ruimte is erg fijn.:)

Bijdrager
    bjorngra

Wij hebben momenteel vier EIZO 24″ schermen besteld. Ik werk op een reclamebureau. We hebben de EIZO vergeleken met de Apple Cinema 23″. Na veel wikken en wegen hebben we voor de EIZO gekozen.

Reden:
    – Hoger contrast 1000:1 (Apple 700:1)
    – 1,1″ groter (lijkt niet veel, maar is duidelijk zichtbaar)
    – 5 jr. garantie t.o.v. Apple 1 jr.
    – Veel meer calibratiemogelijkheden t.o.v. Apple scherm.
    – Hoogte verstelbaar

Hij is alleen minder mooi. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben. De rede dat de EIZO dikker is,
    is dat er een nieuwe backlight techniek gebruikt wordt. Zie de Duitse review hieronder:

EIZO heeft trouwens een Samsung panel erin zitten.
    http://www.prad.de/new/monitore/test-eizo-s2410w-k.html

Bijdrager
    Sbojevets

Klinkt gek misschien…Dell 24″…ook een handig scherm en doet niet onder voor de meeste 24″ schermen. Al denk ik dat de kwaliteit van LaCie en zeker Eizo hoger ligt. De Apple schermen zijn zeker geschikt voor een “kleurechte” weergave:

http://www.colormanagement.nl/reports/index.php?acdcolor05_intro

Werk thuis op een 24″ iMac en op mijn werk op een 30″ ACD. Gaat allebei prima (al is de 30″ fijner qua pixels). Handmatig ingesteld met de standaard MacOSX calibratie.

Verder moet je zelf zorg dragen voor een geoptimaliseerde colormanagement workflow. Calibreer je scherm, gebruik de juiste profielen, laat de drukker je adviseren hierin. Al met al een lastig klusje. What you see is nooit echt wat you get. Ook meer info op de hiervoor genoemde site.

Succes en eh, als je het echt goed wilt (technisch gezien) dan denk ik dat de Eizo de beste (helaas ook de duurste) oplossing is.

Bijdrager
    JeeVee

Hier een 30″ Cinema Display voor prof gebruik. Zeer tevreden, vooral de ruimte die je hebt.
    Wat de verstelbaarheid betreft: Heb hem gewoon op mijn bureau staan en heb niet het idee dat ie te laag staat.

Kleurechtheid is ook goed, niet één op één. Denk bv aan uncoated en coated, papiersoorten en omgevingslicht. Maar wat ik op het scherm zie is vrijwel gelijk aan het eindresultaat.

Zou je het echt goed willen doen dan moet je kalibratie-apparatuur gebruiken.

Groet Jan

Bijdrager
    huinkroese

Ik haak even in; gisteren m’n Mac Pro binnen gekregen, maar zit ook nog zwaar in dubio voor het scherm wat eraan komt.

20″ Dell > Lekker compact, mooie kleuren, veel aansluitmogelijkheden
    24″ Dell > Lekker groot : ) maar misschien een beetje te log…
    20″ ACD > Minder mogelijkheden dan de Dell, 2x zo duur maar 40x mooier
    23″ ACD > In tegenstelling tot de 20″ wél HD mogelijkheden en een super formaat… maar die prijs hè!

Zelf zit ik als ik eerlijk ben te twijfelen tussen de 20″ ACD en de 23″ ACD, maar ergens zegt een stemmetje; “Decadente lul!” en doemen die Dell schermen weer op.
    Mijn professionele bezigheden zijn voornamelijk grafisch / web & audiovisueel.

Mij gevoel zegt: ‘23″ ACD’, mijn verstand schreeuwt daar ‘20″ Dell’ tegenin.
    What to do what to do… iemand teleurgesteld van een Dell terug gekomen?

Bijdrager
    Timotheus

@ huinkroese: ik heb zelf de 20″ ACD, en dat is voor wat ik doe (vnl. tekstverwerken) meer dan goed genoeg.

Maar als ik zoals jij voornamelijk grafisch / audiovisueel bezig was, zou ik geen seconde aarzelen, en direct de 23″ ACD kopen. Zeker, het is even “au”, maar in je portemonnee, en niet aan je ogen: en wat is erger?

En je hebt er jarenlang plezier van, elke dag weer. Het is net als met die reclames voor allerlei dure vrouwelijke luchtjes en smeerseltjes: “because I’m worth it!”.

Bijdrager
    anoniem

Ik werk nu iets meer dan 2 jaar op een 30″ ACD en heb er nog geen seconde spijt van. Ja, behalve van de prijs die ik er toen voor heb moeten betalen. Die dingen zijn toch wel een stuk gedaald zeg!

Bijdrager
    Sbojevets

@Huin: 23″ ACD is zeker de beste keus!

(in mijn ogen)

Moderator
    unSOUND

Laten we ook niet vergeten dat de schermen van onder andere Dell een goedkopere techniek gebruiken, die zeker van belang is bij het werken met kleuren. En de Dell schermen hebben DRM hardware aan boord, iets waar ik persoonlijk fel tegen ben.

Bijdrager
    Sbojevets

DRM in schermen? Hoe werkt dat dan? Wat een onzin ook!

Bijdrager
    mac lover

ik zou voor prof gebruik altijd voor het 30” apple cinema display gaan (ik meende dat dat het cinema display was) nouja elk geval die grootste in de store nu… ik heb er veel goeie dingen over gehoord en het bevalt een collega van mij ook zeer goed en hij is o.a. grafisch ontwerper

Bijdrager
    timmyboy

Ook ik ben aan het orienteren op een tft scherm, nu nog voor mijn Pc die , hopelijk in zomer wordt vervangen voor een Mac Pro.

Nu heb ik een aantal schermen gezien en ik vroeg me af of iemand aanraders of afraders heeft.
    Deze viel me erg op qua grootte en ik ben benieuwd of iemand weet waariom dit een van de weinige schermen is van dit formaat die voor een toch wel redelijke prijs wordt aangeboden. (nl tussen 336 en 390)

Acer AL2216W

Prijsvergelijk Acer AL2216W
    5 winkelprijzen van € 336 tot € 392
    Formaat 22 inch
    Pixel pitch 0,282 mm
    Helderheid 300 cd/m²
    Contrast ratio 700 : 1
    Responsetijd 5 ms
    Resolutie (max.) 1680 x 1050
    Kijkhoek
    Horizontale kijkhoek (max.) 170 º
    Verticale kijkhoek (max.) 160 º
    Overig
    Keurmerk TCO ’03
    Aansluiting D-sub, DVI-D
    Speakers ingebouwd x
    Touchscreen x
    TV-tuner x
    Gewicht 4,8 kg
    Introductie model 2006
    Afmetingen (H x B x D) 40,5 x 51,3 x 19,2 cm

Moderator
    unSOUND
    ”dreamlab”

DRM in schermen? Hoe werkt dat dan? Wat een onzin ook!

Als het scherm geen bevestiging van de PC krijgt dat de film e.d. legaal is krijg je gewoon een lagere kwaliteit beeld… scherm schakelt dan gewoon terug. Waarom denk je dat Dell zo goedkoop is ? Door dit soort dingen erin te bouwen krijgen ze geld toegeschoven door bedrijven als Microsoft, die graag deze techniek zien.

Bijdrager
    Renzs
    ”mac

ik zou voor prof gebruik altijd voor het 30” apple cinema display gaan (ik meende dat dat het cinema display was) nouja elk geval die grootste in de store nu… ik heb er veel goeie dingen over gehoord en het bevalt een collega van mij ook zeer goed en hij is o.a. grafisch ontwerper

Tenzij kleuren heel belandrijk zijn. De eizo sg221 kan het hele adobe rgb weer geven. Maar ik moet wel zeggen dat de ACD er wel een beter design hebben.

Moderator
    unSOUND

Apple heeft ook niet stil gezeten hoor, Brick, de huidige Cinema Displays hebben een veel groter bereik dan de eerste serie, en zijn uitermate geschikt voor precieze kleurenweergave.

Bijdrager
    Renzs

Dat zeg ik ook niet. Maar als je toch veel geld uitgeeft en voor kleuren gaat dan …

Bijdrager
    Nisei
    ”unSOUND”

Waarom denk je dat Dell zo goedkoop is ? Door dit soort dingen erin te bouwen krijgen ze geld toegeschoven door bedrijven als Microsoft, die graag deze techniek zien.

Wat een onzin. HDCP is het copyrightsysteem wat straks in alle HD apparaten zit en heeft helemaal niks met Microsoft te maken. Dit wordt opgelegd door Hollywood en je kunt er gewoon niet omheen. Het feit dat Dell het in hun schermen inbouwd betekent dat je straks een BluRay speler op je monitor kan aansluiten en films in HD af kan spelen, dat zal je dus nooit lukken op een monitor die geen HDCP ondersteund. Ik weet haast wel zeker dat de volgende reeks Apple monitoren HDCP gaat ondersteunen, simpelweg omdat ze geen keus hebben.

…if you think Apple is going to turn down HDCP despite being DRM advocates themselves (Hello, FairPlay!), with the result being that it will be impossible to view new content in full HD on Apple hardware, then you’re kidding yourself. DRM in this context is unacceptable, in my opinion, but the studios (so far) are entitled to license their content however they want, and anyone who wants in the game will have to follow suit. This is the equilibrium that exists in the market today, and barring legislation to the contrary, it’s going to stay that way.

[size=9:790f355e43]Bron[/size:790f355e43]

Bijdrager
    Sbojevets

Voor een 8-jarige weet die Nisei toch een hoop…

Ik kan me het wel voorstellen dat de druk vanuit Hollywood groter wordt. En nu de battle voor Bluray en die “andere” aan de gang is worden het DRM verhaal alleen maar erger. Jammer dat ik daardoor alleen maar meer de neiging krijg om toch maar een “gekraakt” filmpje te downloaden.

Maar eh , we hadden het over een aankoop advies voor een scherm! Gewoon een Apple is goed genoeg. Of heb je nu al een Eizo gekocht?

Bijdrager
    d3nn

Dat DRM verhaal slaat nergens op, er zijn al verschillende testen/onderzoeken geweest naar de verschillen tussen de dell en apple schermen en de dell schermen hebben een betere beeldkwaliteit als de apple’s is meestal de conclusie.
    Daarnaast bied de dell een aantal extra functies die voor dagelijks gebruik enorm handig zijn zoals de ingebouwde USB hub.

Feit is alleen dat de apple schermen er mooier uitzien en waardevaster zijn maar aangzien ik moet werken op een scherm en niet steeds naar de behuizing zit te kijken heb ik een dell 2407WFP waar ik heel erg tevreden over ben.

Bijdrager
    Nisei

Wat bedoel je dat dat DRM verhaal nergens op slaat?
    Ik weet rouwens niet naar welke onderzoeken je refereert maar als het om kleurechtheid gaat scoren de Apple schermen toch echt hoger dan de Dell schermen. Het is een algemeen bekend feit dat IPS displays (die Apple gebruikt) beter in kleuren zijn dan PVA (die Dell gebruikt). Voor gamers etc. zijn de Dell schermen misschien wel geschikter omdat ze meer contrast leveren en voor doeleinden waar kleur van minder groot belang is is dat natuurlijk mooi meegenomen. Misschien dat de onderzoeken die jij hebt gelezen niet door mensen zijn uitgevoerd die belang hechten bij een kleurechte weergave maar meer naar contrastopbrengst en helderheid kijken.

Bijdrager
    timmyboy

FF offtopic?
    ik heb m maar gewoon gekocht…

Moderator
    unSOUND
    ”d3nn”

er zijn al verschillende testen/onderzoeken geweest naar de verschillen tussen de dell en apple schermen en de dell schermen hebben een betere beeldkwaliteit als de apple’s is meestal de conclusie.

Fout. Wat er vaak staat is dat de Dell een betere keus is omdat de gemiddelde Nederlander OF met zijn lul denkt, OF met zijn portemonnee. En dan krijg je zo’n verhaaltje dat de Apple weliswaar wat beter is, maar de Dell VEEL goedkoper, en dus de keuze van de redactie is…

Of ze beginnen een praatje over de contrastratio en de reactiesnelheid, wat al te kennen geeft dat men eigenlijk niet veel verstand van de materie heeft, want hogere specs betekenen niet altijd ook hogere kwaliteit.

Bijdrager
    strigoi

Mn oude beeldscherm(pje) was tijdje terug overleden en wilde zelf een goed 23 /24 inch TFT hebben (voor Grafisch / Video / Web werk). En ondanks mijn voorliefde voor Apple ben ik ipv voor de ACD 23″ voor de Samsung 244t gegaan. Mede doordat dit scherm ook HDCP ingebouwd heeft en ik er in de toekomst ook HD films op wil kijken. Verder zijn de specs ook beter maar zoals unsound terrecht opmerkt moet je je daardoor niet te veel laten misleiden. Succes met je keuze!

edit: ben heel tevreden met het scherm, het heeft niet de schoonheid vd ACD maar echt lelijk is deze nou ook weer niet, voorbeeld: http://www.techzine.nl/uploaded/31617_c302d78a.jpg

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.