15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    iPodzz

Huisautomatisering de toekomst?

Hallo,,

Denken jullie dat huisautomatisering de toekomst is?
    Ik hoop (het zal nog heel lang duren) dat Apple er dan mee komt.
    Je hebt dat in plaats van dat je op de knopjes van je gasfornuis drukt of draait, een iPod touch (of dan iets anders) iets in de muur zitten en zegt dan tegen Siri: “Gaspit 1: 8”.
    En als je onder de douche staat schuif je in een balkje omhoog voor de temperatuur en zeg je dat de kraan harden of zachter moet/aan of uit.
    En je kan in de douche al een ander liedje opzetten voor in de woonkamer of door heel het huis.
    Of je kijkt tv in bad door een iPad die in de muur zit (of een kleine tv of iets anders).
    En wat we nu ook al hebben; je komt van een bezoek terug en zet alvast de verwarming aan en door heel bet huis verlichting aan en uitzetten.
    Of je zet een taart in de over die meteen wordt gescand of ie klaar is of dat de temperatuur hoger moet.

Maar als dit er komt, en Apple komt er mee, moeten ze dan ook zelf ovens, kranen en gaspitten maken.

Wat denken jullie is dit de toekomst, en hoe denken jullie er over, of wat zouden jullie willen zien, soortgelijks?

Groetjes Mathijs

Bijdrager
    iPrincess

Ik zal al blij zijn met een werkende oven, maar helaas heb ik geen meewerkende huisbaas, dus dat ding staat al vier jaar kapot in de keuken.

Bijdrager
    hatolex

Je hebt het hier over domotica, veel hiervan wat jij noemt bestaat al of is volop in ontwikkeling.

Dus even geduld nog.

Bijdrager
    Brombeer

Of je nou tegen een door kalkaanslag stroef geworden balkje zit te porren en het vallende water moet overstemmen of gewoon ouderwets aan de kraan draait: wat is hier de vooruitgang? Het probleem is eerder de capaciteit van de ketel, die onder de douche oerkreten veroorzaakt als iemand in de keuken de warmwaterkraan opendraait.
    En als je onder de douche perse ergens mee moet spelen…

Taarten in de oven ‘scan’ je door er met een breinaald in te prikken. Maar als Apple een kaboutertje wil maken dat in de keuken alle troep van het deeg kneden etc. wil schoonmaken: graag.

Wie een huis (ver)bouwt doet er wel goed aan een aantal lege leidingen in de muren te leggen want de pijpen in de bestaande bouw zijn vaak niet voldoende voor al die extra’s. En de draadloze ether voor consumentengebruik begint ook al aardig vol te raken, mede omdat 7 van de 8 LED-lampenfabrikanten de lampen niet goed afschermt.

Ik ken iemand die een aanpassing aan de wasmachine heeft gemaakt zodat er een e-mail wordt verstuurd zodra de was klaar is. Gewoon omdat het kan. Zelf zet ik de lege wasmand op de keukentafel en als de wasmachine geen geluid meer maakt, wordt ik er zo aan herinnerd dat die klaar is. Ook hier zoek ik nog een kaboutertje dat de was netjes uithangt en wel op zo’n manier dat de was optimaal droogt.

Wat ik bij het fornuis vooral zoek, is een kaboutertje dat de knop voor me ingedrukt houdt totdat het bimetaal voldoende warm is. Uitermate ergerlijk, zo’n kinderbeveiliging als je je al tegen kinderen beveiligd hebt.

Bijdrager
    macpro

Domotica op de Mac werkt al jaren prima. Heb het hier ook draaien.
    De luchtpomp van de vijver wordt bijvoorbeeld gestuurd door informatie uit de weerbericht widget.
    En als iemand voor de deur staat krijgen we een melding op de TV.
    Meestal gevolgd door het geluid van de deurbel.;)

Bijdrager
    Brombeer

Een deurbel? Wauw! Ik heb een klopper. Die doet het ook zonder stroom.

Bijdrager
    hatolex

De loper onder bloempot en eventueel een touwtje door de brievenbus om de deur open te maken, maar dat weten alleen de senioren onder ons.

Bijdrager
    MrHammond

Een wasmachine-barricadeer-app voor de gemeenschappelijke wasmachine zou wel handig zijn. Voor eigen apparatuur: nee, niet nodig… Dan maak ik liever een modeltreintje dat voor mij een glas water gaat halen in de keuken:razz:

Bijdrager
    MrHammond

Verder: mijn ervaring met digitale techniek in mijn koffiezetapparaat is dat het alleen maar stuk kan gaan…

Bijdrager
    KarelWillem

Ik vergeet altijd hoe alles werkt.
    Gewoon duidelijke knoppen bij de apparaten die je wil bedienen is dus veel handiger.

Sta ik in de keuken wat te lezen op mijn iPad, moet ik eerst overschakelen naar de Philips-app om mijn licht aan te doen.
    Dan schakel ik over naar de app voor het fornuis, om daarna even te zoeken welke app ook alweer voor de magnetron was.

Stel dat ik al die zooi in één app gecentreerd heb, dan zie ik door de bomen het bos niet meer, en gebruik het na drie keer niet meer.

Ik heb een afstandsbediening die zowel TV, DVD, Apple TV als KNP digitale TV kan bedienen.
    Maar zelfs voor het aan- en uitzetten pak ik al de remote die bij het apparaat hoort.
    Veel handiger en sneller.:)

Bijdrager
    Brombeer
    MrHammond op 28 januari 2013

Dan maak ik liever een modeltreintje dat voor mij een glas water gaat halen in de keuken:razz:

Ik heb een modeltrientje, die dat voor me doet.

Bijdrager
    MrHammond

Draait ze ook de gasknoppen voor je om, en de gloeilampschakelaars? En de douchekraan?:-P

Bijdrager
    Brombeer

Je moest eens weten. Ze verwarmt zelfs het bed voor!

Inactief
    Anoniem

Was Chriet Titulaer daar al niet jaren geleden mee bezig?

Het Huis van de Toekomst is nu

Bijdrager
    Brombeer

Nee, zo’n Chriet schop ik mijn bed uit.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.