14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    CMD-Z

Huidige alternatieven CorelDRAW

Beste allemaal;

Het laatste topic wat ik hierover vindt dateert uit 2005/2006, en inmiddels is er een hoop gebeurt in de mac wereld:

Op mijn werk gebruiken we coreldraw; om schemes te maken (medische biologie, dus bv een tumor schematisch en dan een camera/scalpel die er boven hangt, pijltje ernaast, dan een getekende versie zonder de tumor, etc)..

Zoals jullie weten is er geen coreldraw for mac meer.
    Na wat googlen lijkt iedereen illustrator te adviseren. Maar dit is een veel complexer programma, en duurder.

Wat zouden jullie adviseren als alternatief voor coreldraw; met bovenstaande toepassing in het achterhoofd (tekeningetjes/schemes vector graphics)?

Heb rondgekeken en kom dingen tegen als:

lineform
    sketchbook pro
    pixelmator
    omnigraffle
    inkscape
    seashore

Heel wat dus, maar kan ze moeilijk allemaal kopen, en alle trials uitgebreid proberen kost teveel tijd.
    Dus graag jullie advies!

Thanks!

Bijdrager
    Pieterr

Hier nog een hele lijst alternatieven: http://alternativeto.net/software/corel-draw/?platform=mac

De meeste stemmen krijgt Inkscape. Nog gratis ook. Wel een X11 app.

Bijdrager
    CMD-Z

ah thanks! dat x11 is wel een nadeel idd; wat zijn jullie ervaringen?

Bijdrager
    Pieterr

Ach ja, ik ken dat X11 nog van OpenOffice die dat vroeger (pre-3.x) nodig had. Een echte Aqua app is natuurlijk mooier. Maar als het programma doet wat je nodig hebt, en nog gratis is ook, is het in ieder geval de moeite van het evalueren waard zou ik zeggen.

Bijdrager
    CMD-Z

goed punt

Bijdrager
    Ir.Bob

Persoonlijk zou ik toch eens goed kijken naar Illustrator. In mijn ervaring is het niet veel ingewikkelder dan Coreldraw. Illustrator is wel een van de meest ontwikkelde pakketten van het moment. Het kent een hoop functies die ik in andere applicaties niet gezien heb, en die mij bij het maken van mijn papers een hoop tijd gescheeld hebben. Toch een fijn gevoel dat ik dan maar tijd over houd om een goede discussie te schrijven;-) Bij veel tijdschriften wordt het ai-formaat van illustrator inmiddels ondersteund voor submission. Ook is illustrator heel goedkoop verkrijgbaar via Surfspot.

Ps kijk in ieder geval of het pakket in kwestie naar EPS kan exporteren. Dat is het enige formaat dat echt alle tijdschriften accepteren.

Bijdrager
    Bianco

Er zit toch wel een behoorlijk verschil tussen CorelDraw! en Illustrator. Ik ben ooit eens begonnen met versie 1…..Corel heeft een veel minder steile leercurve als Illustrator, en sommige effecten zijn makkelijker te maken in Corel. Illustrator heeft daar wat meer omwegen voor nodig, en ook vind ik de slagschaduwfunctie in Corel beter uitgevoerd dan die in Illustrator. Ook het werken met 3D effecten werkt makkelijker in Corel. Ik vind het nog steeds jammer dat de Mac-versie niet meer gemaakt word.

Het is samen met LiveCycle Designer, dan ook de enige reden waarom hier nog Bootcamp op de Mac staat.

Maar is dat geen optie? Met Bootcamp Windows installeren, en daar dan Corel op draaien?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Maar eh … wat belet je om de laatste Mac-versie van CorelDRAW te blijven gebruiken?

Bijdrager
    Little Idiot

Volgens mij kan dat prima met Inkscape of Drawit/Sketch. http://bohemiancoding.com/sketch
    Tenzij je echt van je geld af moet.
    De eerste drie zijn gratis/goedkoop; die zou ik eerst fijn proberen. Je kan Drawit gratis proberen.
    Een dagje stoeien en dan weetje of het wat is. Illustrator leer je ook niet in een dag.
    Coreldrama :evil:(de gebruikte term op het reclamebureau destijds :wink:) zou ik fijn vermijden.

Bijdrager
    Pivni Pes
    Jakko op 06 april 2011

Maar eh … wat belet je om de laatste Mac-versie van CorelDRAW te blijven gebruiken?

Precies, is natuurlijk een optie, maar anders zou ik toch kijken naar Illustrator, dat gratis spul is leuk en aardig, maar als je professioneel wilt werken, dan is dat 3x niks.

Je kan ook virtualbox installeren met Windows weet ik veel, en dan corel draw er op.

Maar ik zeg Illustrator :thumbsup:

Bijdrager
    Eelco

Ik zou eens kijken naar Intaglio van Purgatory: het is redelijk professioneel te gebruiken (ondersteund in ieder geval CMYK) en biedt een begrijpelijke interface.

Bijdrager
    RoyK

Ik werk ongeveer 30 uur per week in Coreldraw en 10 uur per week met Illustrator. De programma’s verschillen van elkaar en overlappen elkaar ook. In de sign industrie is het gebruikelijk om met Coreldraw te werken. Er zitten een paar tools en opties in die ik in Illustrator mis en het werk een stuk makkelijker maken. Maar om Artwork naar een drukker te sturen moet ik alles ombouwen in Illustrator omdat veel drukkers geen coreldraw bestanden kunnen inlezen. Het is jammer dat Coreldraw niet met OSX kan samenwerken.

Bijdrager
    RoyK

@Ir Bob, illustraties in Coreldraw exporteren naar AI of EPS kan veel tricky problemen opleveren. Zeker de gradiants en schaduwen doen het niet goed. Schaduwen worden bijvoorbeeld gekke bitmaps en vertroebelen. Gradiants worden losse vectors die trapsgewijs van kleur veranderen. Nee, het omzetten van Corel naar AI werkt niet 100% vlekkeloos.

Bijdrager
    Eelco

In de tijd dat ik nog bij een drukker werkte waren naar AI of EPS omgezette Coreldraw bestanden een absolute ramp. De PDF export deed toen net haar intrede en was ook niet al te best.
    Ik heb nog wel eens een tijdje met Coreldraw voor de Mac gewerkt (met de laatste versie: versie 11?) om te leren hoe het programma werkte…

…als het al werkte! De hele suite vergat constant voorkeuren (die gereset werden naar defaults), crashte aan de lopende band en moest vaak opnieuw worden geïnstalleerd als het te zeer in de prut was gedraaid. Kortom: ik ben niet zo heel erg droevig dat Corel gestopt is met een OSX versie.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.