30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    beach

HTML5 + CSS3 , maar met welk CMS ?

Ik heb een paar websites in HTML5 + CSS3, verder geen rare dingen in de zin van een bestelsysteem ofzo, zou in de (verre) toekomst wellicht een optie zijn maar nu niet. Het is wel makkelijk indien je snel een contactformulier kunt toevoegen of een blog. Althans de standaard dingen.

Ik heb al een keer gewerkt met Perch. Nadeel vind ik wel dat je niet echt kunt bouwen op een platform maar afhankelijk bent van een ontwikkelaar. Los hiervan kost het iedere keer gewoon ca. 35 pond voor iedere website die je maakt. Wel makkelijk is dat je een stukje code aan je HTML5 toevoegt en het werkt.

Ik werd ook geattendeerd op Expression CMS , ziet er ook goed uit. Evenals Concreto5.

Wie kan mij aangeven welk pakket echt handig is indien je uitgaat van een HTML5 + CSS3 basis. Uiteraard wel om toevoegingen te doen a la blog, contactformulier, twitter ed. Het hoeft niet gratis te zijn, maar ik vind dan wel dat ik met een licentie gewoon mijn websites kan doen en niet iedere keer hoef af te rekenen.

Bijdrager
    MichMich

WordPress? Drupal?

Bijdrager
    beach

Dank voor je reactie, kun je daarbij vrij gemakkelijk een basis HTML5 en CSS3 gebruiken ?

Geblokkeerd
    Bento
    beach op 12 februari 2012

…verder geen rare dingen in de zin van een bestelsysteem ofzo…

Waarom is een bestelsysteem raar?

Bijdrager
    oostie

Drupal biedt volledige ondersteuning voor HTML5. CSS3 word altijd ondersteund.

Bijdrager
    beach
    Bento op 12 februari 2012

…verder geen rare dingen in de zin van een bestelsysteem ofzo…

Waarom is een bestelsysteem raar?

Je hebt gelijk, het is eerder raar om dat raar te vinden !

Bijdrager
    beach
    oostie op 12 februari 2012

Drupal biedt volledige ondersteuning voor HTML5. CSS3 word altijd ondersteund.

Ik zal mij beter in Drupal moeten verdiepen om te kunnen oordelen, maar ik dacht dat dat vrij ingewikkeld is…

Het mooiste is eigenlijk om bovenin de HTML5 file een stukje code te plaatsen en dan te kunnen wijzigen. Bij perch kan dat, bij Expression weet ik het niet.

Bijdrager
    oostie

Als je kijkt naar basis functionaliteit heb ik nog niet veel makkelijkere CMS-en gezien als drupal, zeker met Drupal 7.

Bijdrager
    Shmoo

Ik gebruik eigenlijk altijd WordPress.

Voordelen:
    – Eenvoudig..
    – Actief & veilige code dus veel updates en verbeteringen.
    – Miss. wel de grootste ‘open source’ community online.
    – Vriendelijke leden op het forum die je verder helpen mocht je dat nodig hebben, ook al komen er 1000 keer dezelfde vragen voorbij.
    – Het is ZO populair en er wordt zoveel over schreven dat als je in Google type: WordPress + ik zoek .. = 9 van de 10 keer vinden wat je zoekt binnen de eerste 3 resultaten!
    – Een betere handleiding (Codex) zal je niet vinden bij een CMS vooral handig voor beginners zonder PHP ervaring.
    – Front-end & back-end zijn beide standaard HTML5 en responsive designs.
    – Duidelijke back-end die ook nog eens qua stijl mooi ontworpen is en als je goed kijkt zie je zelfs een aantal Apple functies terug. (Als deze functies echt door Apple verzonnen zijn)

Nadelen:
    – Back-end is bijna niet aan te passen en dat moet je ook niet willen. Het ziet er mooier uit dan elk ander CMS.
    – Taal bestanden zijn nog één geheel dus je kan niet front-end en back-end apart vertalen. Zodat je een Engelse back-end hebt en een Nederlandse front-end. (wordt aan gewerkt)
    – Soms kan het een negatief imago hebben bij een x-aantal professionals omdat WordPress door iedereen gebruikt kan worden vanwege het eenvoudige gebruikersgemak. Maar dat wil niet zeggen dat beide gebruikers het zelfde resultaat eruit kunnen halen.

Bijdrager
    beach

Oostie en Shmoo, dank voor jullie reactie !

Moet je bij Drupal en WordPress een nieuwe “Theme” (aan)maken of kun je direct je eigen HTML5 pagina gebruiken.

Inactief
    Anoniem

Nog maar een vraagje, kun je WordPress of Drupal toevoegen aan een bestaande website bijvoorbeeld om een blog of forum toe te voegen, of moet je dan helemaal opnieuw beginnen?

Bijdrager
    beach

Moet ik trouwens ook niet rekening houden met het volgende:

Ik kan bijvoorbeeld wel WordPress gebruiken maar dan gaat de “voorsprong” met HTML5 toch verloren want WordPress laat volgens mij XHTML zien en geen HTML5.

Geblokkeerd
    Bento

Ik kan bijvoorbeeld wel WordPress gebruiken maar dan gaat de “voorsprong” met HTML5 toch verloren want WordPress laat volgens mij XHTML zien en geen HTML5.
    http://www.google.nl/#sclient=psy-ab&hl=nl&biw=1204&bih=533&source=hp&q=wordpress+html5&pbx=1&oq=wordpress+html5&aq=f&aqi=g4&aql=&gs_sm=3&gs_upl=1015l4890l0l5182l15l10l0l5l5l0l189l953l7.3l15l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=ee9498d84eb073de

Bijdrager
    beach
    Bento op 12 februari 2012

http://www.google.nl/#sclient=psy-ab&hl=nl&biw=1204&bih=533&source=hp&q=wordpress+html5&pbx=1&oq=wordpress+html5&aq=f&aqi=g4&aql=&gs_sm=3&gs_upl=1015l4890l0l5182l15l10l0l5l5l0l189l953l7.3l15l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=ee9498d84eb073de

Ik las deze al eerder.

http://wordpress.org/support/topic/html-5-theme-for-wordpress-good-idea

Bijdrager
    Shmoo

Nee WordPress is volledig HTML5 en CSS(3)

Als je WordPress installeert krijg je standaard het Twenty Eleven thema (Demo) en deze is volledig HTML 5 + heeft ook nog eens een responsieve design. Meer info omtrent de features van dit thema hier.

Wat je er later zelf mee doet is natuurlijk je eigen keus. Er zijn weet ik veel hoeveel Thema’s beschikbaar Gratis en betaalde versies. En in HTML5 en in XHTML de keus is dus aan jezelf. Voor WordPress maakt het verder niets uit welk type je gebruikt omdat het enkel template-files bij elkaar voegt dat samen een Thema vormt.
    Hier meer daar over

@Koen,

Voor WordPress maakt het verder niets uit waar je het installeert. Of dat nu in de Root is of in een mapje ergens op je hosting.

Dus je kan rustig je eigen website behouden en dan op je hosting ergens aan mapje aanmaken die je <blog> noemt en daar plaats je dan de WordPress bestanden in > installeren en klaar.

Bijdrager
    Shmoo

Stepping into templates

En

Deze Template Hierarchy

Als je deze twee kan begrijpen dan kun je zelf thema’s maken. Als je hier moeite mee hebt dan moet je beginnen met aanpassingen maken op bestaande thema’s. Wat net zo goed werkt alleen heb je dan minder Know How van welke bestanden wanneer gelezen worden.

Bijdrager
    beach

Dank je wel Shmoo, dat is een nuttige bijdrage.

Ik vond zelf nog:

http://www.couchcms.com/

Bijdrager
    Shmoo

Ligt er een beetje aan wat je van plan bent.

Ik heb eens rondgekeken op de website van CouchCMS maar erg warm wordt ik er niet van.
    De opties die je standaard hebt zijn heel erg matig omdat ze waarschijnlijk zichzelf willen richten op mensen zonder PHP kennis. Daarnaast zie je nergens een afdeling waar ik meer opties kan toevoegen in een paar klikken (Extensies of Plugins) zodat je een Forum, Gastenboek, Webwinkel, of een andere functies.

Wat ze volgens mij doen is niets anders dan een HTML pagina nemen die jij tussen bepaalde template Tags moet wrappen zodat je deze later kunt gebruiken als Pagina template waar je alleen maar content aan gaat toevoegen.

Dat klinkt leuk maar is dat niet precies het zelfde wat jij nu op dit moment ook doet zonder CMS?
    Ik neem aan dat als jij een website maakt en de About pagina is klaar alleen moet er dan ineens een nieuwe pagina aangemaakt worden die Portfolio heet dan neem ik aan dat jij ook de About pagina Dupliceert en dan de tekst aanpast van About naar Portfolio? Toch, of ga jij dan helemaal vanaf nul de Portfolio pagina opbouwen terwijl 9 van de 10 keer de lay-out precies het zelfde is?

Dus waar zit het voordeel van een CMS dan in?

Stel je wil een CMS aan je website(s) maken omdat iemand anders dan jij content moet kunnen toevoegen dan is het volgens mij wel de bedoeling dat deze persoon (meestal een leek met HTML) zo veel mogelijk functies en opties heeft..

– Stel dat deze persoon vraagt je om een Blog te maken met verschillende Post Formats, dat wil zeggen dat er een optie is om Blog Posts te plaatsen die een ander uiterlijk hebben dan een standaard Blog Post omdat deze miss. iets meer moet opvallen tussen de normale dagelijkse Blog Post.

Hier een voorbeeld:
    Dit is volgens mij ooit bedacht door de makers van de Re-blogging platform Tumblr en vele andere platformen waaronder WordPress hebben dat later overgenomen omdat het gewoon een Super succes is.

[de opties en verschillende Post Formats]

Dus als voorbeeld, dit kunnen Post Formats zijn:
    – Video’s
    – Status
    – Gallery
    – Link * (voorbeeld hieronder)

In deze afbeelding zie je een intro van 3 aparte Blog Posts, de 1ste en de 3de zijn standaard (de dagelijkse) Blog Posts. Alleen de 2de Blog Posts heeft een Post Format met de optie Link meegekregen en zie je hoe de lay-out van die Blog Post anders is dan de andere twee. Dit is gedaan met een beetje CSS.
    Hierdoor valt die bepaalde Blog Post beter op en kun je bepaalde content anders uitlichten dan andere content.

Dat zijn allemaal kleine onderdelen maar wel opties waarmee je iemand meer mogelijkheden geeft en dus ook een reden om een CMS voor te gebruiken.

Bijdrager
    beach

Wat ze volgens mij doen is niets anders dan een HTML pagina nemen die jij tussen bepaalde template Tags moet wrappen zodat je deze later kunt gebruiken als Pagina template waar je alleen maar content aan gaat toevoegen.
    Dat klinkt leuk maar is dat niet precies het zelfde wat jij nu op dit moment ook doet zonder CMS?
    Ik neem aan dat als jij een website maakt en de About pagina is klaar alleen moet er dan ineens een nieuwe pagina aangemaakt worden die Portfolio heet dan neem ik aan dat jij ook de About pagina Dupliceert en dan de tekst aanpast van About naar Portfolio? Toch, of ga jij dan helemaal vanaf nul de Portfolio pagina opbouwen terwijl 9 van de 10 keer de lay-out precies het zelfde is?

Wederom dank voor je reactie, maar hier gaat het mij eigenlijk wel in grote mate om, dat ik snel pagina’s kan veranderen. Maar dan zeg jij terecht, dat kun je met WordPress ook.

Bijdrager
    beach

Soms denk ik wel dat ik vroeger een WordPress trauma heb meegemaakt dat ik er niet aan wil, of dat het alleen voor het bloggen is.

Bijdrager
    Dr. Maddox

WordPress is niet alleen voor bloggen. Je kan alle blog functionaliteit er uit slopen en je houdt een prachtig CMS systeem over. Deze site heb ik er recent gemaakt. Geen blog toch?;)

Ik ben wel erg tevreden over WordPress.

Bijdrager
    Shmoo

Klopt, niet te vergeten dat je het ‘er uit slopen’ met 2 muis klikken kunt doen in je admin,:)

Maar ik zag dat @beach al een tweede ‘welk CMS topic’ heeft aangemaakt dus heb ik geen idee of hij er ooit uit gaat komen;)
    Niets komt zomaar aanwaaien je moet wel ergens moeite voor doen om iets te leren.

Inactief
    Anoniem
    Dr. op 22 februari 2012

Wordpress is niet alleen voor bloggen. Je kan alle blog functionaliteit er uit slopen en je houdt een prachtig CMS systeem over. Deze site heb ik er recent gemaakt. Geen blog toch?;)

Grappig, een Jeans shop, maar geen jeans te zien op de foto’s in de header, alleen maar jassen en shawls.:razz:

Bijdrager
    beach
    Dr. op 22 februari 2012

Wordpress is niet alleen voor bloggen. Je kan alle blog functionaliteit er uit slopen en je houdt een prachtig CMS systeem over. Deze site heb ik er recent gemaakt. Geen blog toch?;)

Eruit slopen, is dat veel werk ?

Bijdrager
    beach
    Shmoo op 22 februari 2012

Klopt, niet te vergeten dat je het \’er uit slopen\’ met 2 muis klikken kunt doen in je admin,:)

Maar ik zag dat @beach al een tweede \’welk CMS topic\’ heeft aangemaakt dus heb ik geen idee of hij er ooit uit gaat komen;)

Niets komt zomaar aanwaaien je moet wel ergens moeite voor doen om iets te leren.

Ik wil er graag tijd in investeren.

Punt is dat ik een aantal websites heb ik HTML5/CSS3, deze dan als WordPress theme moet ombouwen en dan als het ware weer HTML5 via WordPress moet krijgen.

Dan is het toch makkelijker om direct mijn HTML5/CSS3 bestanden met een CMS te bewerken ?

Bijdrager
    Dr. Maddox
    beach op 22 februari 2012
    Dr. op 22 februari 2012

Eruit slopen, is dat veel werk ?

Valt wel mee. Ik werk nooit via de settings van het het Admin pannel maar pas het handmatig in de code editor aan. Kwestie van in de php bestanden regels verwijderen. Het zal omslachtiger zijn maar ik vind het prettig om te weten wat ik doe en waar ik het doe. Het is hoe dan ook niet veel werk maar wel een klus die je voorzichtig moet aanpakken. Backups maken en telkens weer controleren of je niks overhoop gooit.

Bijdrager
    Shmoo

Keuze 1 op een bepaalde pagina zetten die je homepage moet zijn en optie 2 leeg laten dus op select laten staan.

@beach

Je ziet het verschil niet tussen een CMS en WordPress.

Er is eigenlijk geen verschil das juist het verschil!

Je hebt het steeds over je HTML 5 en CSS3 maar dat staat los van alles bij elk CMS. Of je nu HTML 4 strict of HTML 5 gebruikt dat maakt verder helemaal niet uit.

En CMS is niets meer dan een programma dat bepaalde data en bestanden bij elkaar raapt om zo een bepaalde pagina te tonen waar de browser om vraagt.
    Wat je gaat doen is je .html bestand dat nu helemaal van boven tot onder vol staat met:

<html>
    <head>

</head>
    <body>
    je website content en opmaak
    </body>
    </html>

verdelen over de template files van je CMS.
    Dus niet elke pagina heeft meer dit complete lijstje maar miss. een gedeelte van de code hierboven.

Bijv. de header.php (template file) bevat alleen dit gedeelte.

<html>
    <head>

</head>
    <body>
    <header> je nav – je logo – je header slideshow – weet ik veel wat nog meer </header>
    <section> ..

Je footer.php (template file) bevat alleen het laatste gedeelte.

</section> <!— afsluiten van de section in de header hier boven –>
    </footer> copyright </footer>
    </body>
    </html>

Klaar.
    Elke andere template file die je nu opent zal je zien dat deze vragen voor een include van de header.php en footer.php zodat deze op elke pagina geopend worden anders zou je website nooit valid zijn zonder header of footer.

Bijv. <?php get_header(); ?> is vragen voor de header.php template.
    <?php get_footer(); ?> vragen voor de footer, <?php get_sidebar(); ?> vragen voor de sidebar.

Simpel toch?

En het voordeel van WP tegenover andere CMS’en is dat WordPress werk met PHP bestanden als template files dus je HTML staat tussen de PHP codes, hierdoor kan iemand die geen verstand heeft van PHP maar wel van HTML precies zien wat een template bestand doet omdat deze persoon HTML kan lezen en met een beetje verstand van de Engelse taal kun je PHP ook lezen <?php get_header(); ?> als je dat leest zal iedereen hier wel kunnen begrijpen dat die code niet een contactformulier aanmaakt.

Het is werkelijk zo simpel, kinderen doen dit als ze op school komen dat heet puzzelen. stukjes bij elkaar rapen totdat het 1 geheel wordt.

Bijdrager
    Gates
    Shmoo op 23 februari 2012

Je hebt het steeds over je HTML 5 en CSS3 maar dat staat los van alles bij elk CMS.

Ik las zijn reacties en begreep niet waarom hij steeds de nadruk legt op HTML5 en CSS3.

Browsers ondersteunen wel of niet HTML5 en CSS3, niet een CMS.

Bijdrager
    beach

Ik dacht dat het zo was dat een cms je bronbestand enorm ging veranderen… , dat is dus niet zo ?

Bijdrager
    Gates

Wat bedoel je met bronbestand veranderen? Geef eens specifieke voorbeelden van wat jij denkt.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.