7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Fontaholic

HTML, Dreamweaver. Nog even Noob.

Ik ben geen internetwonder, ik begrijp HTML tot zoverre dat ik er redelijk mee uit de voeten kom,
    maar ik merk dat ik mezelf af en toe vastzet zo hier en daar. Als student Graphic Design werk ik voor een ontwerpbureau-tje. Wat DTP, wat simpel ontwerpwerk zo hier en daar. Etcetera, etcetera.

Af en toe ontwerpt de eigenaresse van het bureau een guitige website, die ik dan online dien te knallen.
    Ik ben gaan werken met Dreamweaver, voor mij al lastiger (ik werk altijd met absolut: position: etc).

Oke, mijn vraag: Ik krijg aangeleverd in Indesign. Die zet ik om in EPS, en via Photoshop slice ik.
    Enkel beeld natuurlijk, tekst leg ik er later boven op. Dat lukt allemaal. Zie http://www.degoeijen.nl
    Nu heb ik een kader, van circa 900×500 die gecentreerd moet worden. Dit is voor een andere site dan die ik net linkte, dat is enkel een voorbeeld van hoe ik het tot nu toe deed.

Vraag is; hoe kan ik deze het beste laten centreren in Dreamweaver (dus die bepaalde slices) en hoe,
    op welke manier, kan ik de tekst hier overheen leggen. Omdat ik nu met absolute: position: werk, werkt dat niet
    wanneer het kader geen vaste positie heeft.

Ben ik langdradig? En is dit te begrijpen? Wellicht wellicht..

GROET.

Bijdrager
    iJoost

Alles wat je weten moet om te centreren vind je hier. Maar in combinatie met position:absolute… Moah.;-)

Bijdrager
    Jeordy

CSS is het antwoord

http://w3schools.com/css/default.asp

div centreren:

<div id=”centreer”></div>

css:

<style type=”text/css”>

div#centreer { overflow:auto;
    width:900px;
    height:500px;
    margin: 0 auto;
    }

</style>

Bijdrager
    marceljanssen

Wil je het geheel ook verticaal centeren, dan staat op de volgende site een CSS oplossing; http://intensivstation.ch/files/templates/temp11.html

(M)

Bijdrager
    Fontaholic

Merci! Ik ga aan de slag.

Bijdrager
    kaydie
    ”Jeordy”

div#centreer {
    overflow:auto;
    }

Even opletten als je absoluut wilt positioneren t.o.v. die div moet je ook die div uit de flow halen, dus een positie meegeven. Een absoluut gepositioneerd element positioneert nl altijd absoluut t.o.v. het laatst in de flow voorkomende parent / ancestor element.

dus:

css:[code:1:7d61e74128]div#centreer {
    position:relative;
    overflow:auto;
    }
    [/code:1:7d61e74128]

html:[code:1:7d61e74128]<div id="centreer">

hier je pagina

</div>
    [/code:1:7d61e74128]

Ook even voor dat je bovenaan de pagina een doctype neerzetten die de browser in standaarden modus laat renderen, bijvoorbeeld:
    [code:1:7d61e74128]<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">[/code:1:7d61e74128]

Bijdrager
    Fontaholic

Gelukt hoor; dank!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.