21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Ni3l55

HTML, CSS en alle andere web-codering leren

Hallo iedereen,

Ik kon niet op Onemorething een vergelijkbaar topic vinden hierover (als het wel zo is, mag deze op slot)

Misschien wel handig om een centraal topic voor het leren van HTML, CSS, Javascript, PHP, XHTML, HTML5 en CSS3 te maken.
    Ik ben namelijk net begonnen met het leren van HTML en CSS, en wil me daar graag verder in verdiepen.

Gelijk mijn eerste vraag:
    Ik wil graag wat ze het zelfde hebben in de Apple Store als die offline is:

Ik wil graag hetzelfde blaadje en daar mijn tekst in. Iemand een idee?

Bijdrager
    Kdingo

Die achtergrond heet Apple linen, als je die met photoshop iets verlicht krijg je dat als achtergrond ( body { background-image: url(‘url’); } )Het plaatje is hier:

Die tekst kun je erop photoshoppen of anders met CSS.

Bijdrager
    Ni3l55

Ik heb de achtergrond al, maar hoe plaats ik dit plaatje voor de achtergrond?
    Ik heb dit al (het is in HTML, maar dat kan ik ook veranderen naar CSS):

Bijdrager
    Ni3l55

!html>
    !head>
    !title>Ni3lss-Home!/title>
    !/head>
    !body background=”TT16s.jpg”>
    !/body>
    !/html>

!=<

Geblokkeerd
    Anoniem

Is het niet beter om een boek of wa eva te pakken inplaats van alles vragen op een forum?
    Dan leer je de goede opbouw met css en html (en ook te scheiden).
    Want je gaat nu al de fout in met body background = .. terwijl er post boven al een voorbeeld genoemd word in css.

http://www.w3schools.com/html/default.asp
    http://www.google.nl

Bijdrager
    Ni3l55

ja, je hebt wel gelijk.
    Ik had namelijk al een boek (pdf versie) en een cursus gevolgd op het internet, maar over scheiden heb ik nog niks gevonden.
    Bedankt voor de link (de eerste dan;) )

Geblokkeerd
    Anoniem

Als je al een boek heb gelezen is het weer ander verhaal ;).
    Maar dan is het wel een slecht boek :P.
    Je hebt html, en css. De css zorg voor de opmaak van html.
    in html hoef je eigenlijk alleen maar div, span en p img te gebruiken. (zo ongeveer)
    De css zorg je voor de opmaak.
    in de elementen van html zet je een id (uniek element) en class als het element meerdere malen worden gebruikt.

css zet je id # en met class .
    #elementeen
    .classelement (laatste zijn de namen)
    !div id=”elementeen” class=”classelement”>tekst</div
    !=<

ect ect

Bijdrager
    Kdingo

Er zit een vrij simpele logica in ja. Deze moet je wel even doorhebben, daarna kun je er heerlijk mee spelen en er nieuwe technieken en wat ingewikkeldere op loslaten.

Eigenlijk is het aanroepen van ID’s en classes hetzelfde qua logica als getElementById( )

Bijdrager
    Ni3l55

Bedankt voor de uitleg MEEUW en Kyle:)

Geblokkeerd
    Anoniem

“Eigenlijk is het aanroepen van ID’s en classes hetzelfde qua logica als getElementById( )”

Nou ehm ja ?:P

Bijdrager
    Kdingo

@MEEUW haha afgezien dat het een totaal andere taal is, maar je code “oproepen” door hem een naam te geven vind ik qua logica hetzelfde als een CSS aan je code koppelen:wink:

(even erg simpel uitgelegd omdat dit topic de titel “leren” bevat)

Geblokkeerd
    Anoniem

@Kdingo toevallig vandaag bezig geweest ermee :P.
    Ken je jeditable http://www.appelsiini.net/projects/jeditable ?
    bekend met jquery?

Bijdrager
    Kdingo

1. jeditable niet, wel ooit met iets soortgelijks gewerkt.
    2. Ben bekend met JavaScript en ken daar de basics+ van:wink: jQuery verwerken in mijn scripts lukt ook, en in js kan ik gewoon dingen zoals hide, show, if else etc. Maar echt grote scripts zelf schrijven gaat mij tever:-P Die download en installeer ik wel.

Geblokkeerd
    Anoniem

Jammer zocht een manier om de nieuwe input van jeditable te showen in alert box.
    (dus er staat :5 en veranderd het in 6 > alert box :6 )

Bijdrager
    Kdingo

HTML(5) & CSS(3) beheers ik. JavaScript de simpele dingen dus, het is leuk, je kan het voor veel dingen gebruiken maar bijna alle scripts zijn te downloaden, en anders lukken een paar aanpassingen meestal ook wel. Het ging mij er dus meer om, om scripts te kunnen downloaden en in je code te verwerken en eventueel een beetje aanpassen.

Ik wil me nu meer gaan storten op PHP i.c.m. MySQL, want als ik heel eerlijk ben, ben ik daar een flinke n00b in:-P Hier ken ik echt alleen de basis van en kan kleine scripts in mijn website verwerken, dit wil ik wel helemaal kunnen beheersen en zelf schrijven.

Dus iemand een goed PHP cursus om eens mee te beginnen?

Geblokkeerd
    Anoniem
    Bijdrager
    Ni3l55

Ik snap nu dat HTML de standaard is, CSS is voor de opbouw.
    Maar wat is dan precies JavaScript en PHP?

Geblokkeerd
    Anoniem

html heb je elementen.
    in css de opmaak.
    javascript is soort van interactief script aan de browser site. Vroeger hot, toen een not done, en nu heb je meer jquery wat weer hot is :).

php is een server taal. Jij vraag een pagina op, de pagina word “gemaakt” op de server, en jij ziet het resultaat.
    php vraag je bv alle namen met een n op, en die geeft hij terug.(in combinatie van sql(database) gebeuren).

Inactief
    Anoniem

PHP is vooral handig bij dynamische websites, zoals een blog of forum. Met Javascript kun je bijvoorbeeld speciale effecten toevoegen die moeilijk zijn met standaard HTML en CSS, zoals een slideshow.

Geblokkeerd
    Anoniem

thanks voor de juiste aanvulling koen :). Dat was een missend stukje iid.

Bijdrager
    Ni3l55

Bedankt MEEUW en Koen:-D
    Ben weer wat wijzer geworden.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.