4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    grotegerke

HP Instant Ink & security

Ik kwam HP instant Ink tegen. Dat lijkt me erg makkelijk en waarschijnlijk ben ik ook minder aan printinkt kwijt als ik dat ga doen.

Maar… dat betekent wel dat een printer met de grote boze buitenwereld gaat praten vanaf mijn thuisnetwerk. Ik heb gezocht hoe dat zit met security. Dat de printer HP vertelt hoe het er met de inktvoorraad voorstaat, ok. Maar dat anderen daarin meeluisteren, of dat ze het kanaaltje gebruiken om bij de printer / op het newterk binnen te komen, vind ik niet ok.

Ik kan er echter niet zo snel iets over vinden. Iemand bekend hiermee?

Bijdrager
    BigDog

ben niet bekend met deze specifieke oplossing, maar in mijn ogen zijn je gedachten terecht. Met het direct koppelen van je printer aan het internet maak je een opening tussen jouw netwerk en dat van HP. En al zal het met de beste intenties gemaakt zijn:

• gegarandeerd dat er bugs (en dus lekken) in zitten, de vraag is, worden deze misbruikt, door wie en welke mate is altijd onduidelijk
    • zolang het product verkocht wordt kan je wel rekenen op updates, maar een printer gaat langer mee dat de verkoopduur, en vaak zie je dat support mager is wanneer er geen geld meer wordt verdiend door leverancier
    • met een het nodige knutselen en wat netwerk apparatuur kan je het eea beveiligen:
      • plaats de printer in een apart vlan
      • maak uitgaand en inkomend internetverkeer voor de printer alleen mogelijk van/naar de HP ipadresen
      • maak uitgaand en inkomend lanverkeer voor de printer beperkt tot noodzakelijke (print/scan/….) protocollen

vragen waar je over na zou kunnen denken:

• is de functionaliteit het extra beheer waard?
    • kan je leven met risico’s van vreemden op je netwerk?
    • waar ben je bang voor? geheime diensten? malware op systemen? of dat er stiekem printjes worden geprint…

Bijdrager
    JoopJoopJoop

waarom denk je dat minder aan inkt kwijt bent?

doorgaans laten ze je te vroeg wisselen en is de inktprijs hoger dan echt goud… de huidige goudkoers is 34 euro per gram, reken maar uit…

Bijdrager
    grotegerke

@bigdog bedankt voor het meedenken. Een aparte VLAN is wel een idee. Moet ik eens even uitvogelen hoe ik dat het beste toe kan passen. En of je een aparte VLAN die functionaliteit niet in de weg staat.

@joopjoopjoop Mijn vraag gaat over security en niet over de kosten voor print inkt.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.