7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    beach

HP Indigo 7500 Digital Press

Binnenkort kan ik wat A3 prints maken op een zeer professionele HP Indigo 7500 Digital Press.
    Het is een zeer professionele pers. de kwaliteit van ouderwets drukwerk maar dan digitaal vanaf een oplage van 1.

Ik wil een aantal A3 bestanden testen, maar welke resolutie moet ik als uitgangspunt nemen voor foto’s ? (welke ik dus uitprint op A3 ?)

Sleutelbeheerder
    Night

Ga uit van dezelfde waarden als een offsetpers, dus bitmap illustraties met een resolutie tussen de 240 en 350 dpi. Dan zit je altijd safe.

De resolutie van een Indigo 7500 is maximaal 1219 dpi. Als je dit (ezelsbruggetje) door 2,5 deelt dan zou je theoretisch een optimale aanleverresolutie van je bitmapmateriaal moeten hebben van 488 dpi, maar dat is helemaal niet nodig. Je ogen zien het verschil toch niet.

Inactief
    Anoniem

Met 488 DPI zou je ook moeten beschikken over een 46 megapixel (8069×5706 pixels) camera om die A3 gevuld te krijgen…

Werk dat ik weleens aanlever voor asukabook is geprint op 240dpi, dat ziet er best behoorlijk (goed) uit. Een goed printprofiel is wel belangrijk. Verschillende papiersoorten kunnen behoorlijk grote kleurverschillen opleveren.

Bijdrager
    beach

Ik heb even wat foto’s bekeken, sommigen 72 dpi, anderen 180 dpi.

Al moet ik zeggen dat een print op mijn Xerox 7400 er met een foto van 72 dpi er prachtig uitkomt. Het voordeel van bovengenoemde HP printer is dat je ook op hard karton kunt printen.

Bijdrager
    MouseMighty

Het gaat om de effectieve dpi! Je kan best een foto van 72dpi hebben. Als die foto behoorlijk groot is en jij die maar voor een gedeelte of kleiner geschaald gebruikt is de resolutie groot genoeg. Je gaat nu een A3 “vullen”, dat zou dan betekenen als jij een afbeelding 100% plaatst en deze een resolutie heeft van 250 dpi, je bestand dan 34,6 Mb groot is. Heb je ook “toevallig” een profiel van de machine gekregen zodat je de kleuren echt kan testen/zien? En hoe ga je die foto’s/bestanden printen? Maak je PDF? Zo ja met welke instellingen, anders kan het wel zo zijn dat je origineel prachtig is maar als jij de verkeerde instellingen gebruikt wordt het alsnog een baggerprint. Kortom een direct goed antwoord op je vraag is dus niet te geven zonder enige randvoorwaarden te kennen.

Bijdrager
    beach

Dank je MouseMighty.

Inderdaad was ik van plan een pdf te maken. Heb jij nog tips ?,

ik zal een profiel van de machine opvragen.

Bijdrager
    MouseMighty

Tips? Als nog meer dan ik je net gegeven heb? Geef eerst maar eens antwoord op hoe je dan je foto’s verwerkt tot PDF. Vanuit Photoshop? InDesign? Ik zou in ieder geval ervoor zorgen dat de downsampling opties bij je PDF op 300dpi en 1200dpi blijven staan (InDesign is dat “Drukwerkkwaliteit”).

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.