22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Maurits

HOW TO: Werken met 2 Mac's.

Hoi,

Deze week komt mijn nieuwe Macbook Pro aan. Hier zal ik mijn reserve kopie van mijn huidige iMac opzetten, zodat ze gelijk lopen. Maar vraag ik me af hoe ik ze het best laat samen werken in de toekomst. Is daar een oplossing voor? Dat wanneer je iets doet op de ene Mac, dit ook gebeurt op de andere Mac. Anders kom ik bijvoorbeeld in de situatie dat ik schoolwerk op mijn Macbook heb en dat eerst naar mijn iMac moet overzetten om daar op te werken. Nu gebruik ik natuurlijk iCloud en Dropbox(2GB), maar dat is beperkt. Ik heb het over al mijn Finder mappen en al mijn foto’s en dergelijke.

Is het mogelijk meerdere Mac’s met elkaar gelijk te laten lopen? En hoe gaat dat in zijn werking?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Burdy1999

Volgens mij als je dat programma van Apple hebt pages, keynote….. Dan gaat dat via de icloud en dan worden je bestanden gesynchroniseerd.

Bijdrager
    Maurits

Ja klopt, maar ik heb niet alleen Pages bestanden Keynotes en spreadsheets op mijn computer staan. Hoe syncen al mijn andere bestanden? Foto’s, films, muziek pdf’s…

Bijdrager
    Burdy1999

Dat zal je niet aan mij moeten vragen… Google?

Inactief
    Anoniem

Niet in die zin. Wat je zou kunnen doen is ‘back to my mac’ kunnen gebruiken om je bestanden op te halen en op te slaan op je iMac en de MacBook om ‘on the fly’ bestanden te verwerken. Maar het is niet alsof het mogelijk is om real time of bij netwerk verbinding te schijven op elkaar af te stemmen. Mijn advies zou dan dus ook zijn om op zoek te gaan naar een oplossing waarbij je de iMac deelbaar maakt via internet en op die manier een verbinding opstelt via de twee apparaten en op die manier ze handmatig synchroniseert.

Bijdrager
    JohnLokerse

Murits,

Waar jij naar opzoek bent heet Roaming Profiles.

Hiervoor moet je een server variant van Mac OS X gebruiken, een Windows server met Active Directory of een open source oplossing (kan zo niet opnoemen welke).

Het enige nadeel van gebruik van roaming profiles is dat je server online moet zijn wil jij kunnen inloggen (wordt ook gecached, maar is niet reëel) op jouw domein.

Inactief
    Anoniem

Het probleem met roaming profiles is dat je dan een statisch ip adres nodig hebt of een DDNS server. Lijkt me een beetje omslachtige oplossing voor een verzoek dat op een simpelere manier kan worden opgelost met bestandsdeling middels iCloud, i.e. back to my mac.

Bijdrager
    Maurits

Bedankt voor jullie reacties.

GeenMorgenrood op 24 juni 2013

Het probleem met roaming profiles is dat je dan een statisch ip adres nodig hebt of een DDNS server. Lijkt me een beetje omslachtige oplossing voor een verzoek dat op een simpelere manier kan worden opgelost met bestandsdeling middels iCloud, i.e. back to my mac.

Mee eens, ik ben niet van plan een server aan te maken of iets dergelijks. Wil het simpel houden. Hoe ziet back to my mac eruit? Ik heb daar al eens naar gekeken en aangezet. Ik zag dat je je scherm van je andere Mac kan zien en besturen. Maar hoe gaat het verder in zijn werk?

Bijdrager
    GoeieDag

Je zult het meeste met het handje moeten doen.
    Verder als syncen via iCloud gaat het niet; dus contacten, agenda’s, Safari bookmarks, mail instellingen en documenten van Voorvertoning, Teksteditor, Pages, etc. In Mail gebruik je natuurlijk het IMAP protocol.
    Maar dan stopt het wel zo’n beetje…

Bijdrager
    eiko

@Burdy1999

Als je ooit een bedrijfje begint zou ik het niet BJ studio’s noemen, bij die naam moet ik al snel aan kamertjes met rooie lampjes denken;)

Bijdrager
    JohnLokerse

Wist niet dat ‘Back to my Mac’ ook zulke features had. Weer wat geleerd!:-)

Inactief
    Anoniem

Probleem met back to my mac zijn de poorten die open moeten staan. Zeker in Nederland, waar providers gewoon hardmatig poorten in hun modem blokkeren kan dat voor problemen zorgen. Normaal bij een echt modem zonder poortblokkering en een Airport extreme moet het vlekkeloos werken; afgezien van traagheid in de verbinding natuurlijk.
    In ieder geval zou de poortconfiguratie makkelijker moeten zijn dan bij het configureren van OS X Server. Dat gezegd hebbende, OS X Server doet automatisch de port forwarding instellen als het netwerk loopt via een Airport Extreme.

Met Back to my Mac heb je toegang tot het gekoppelde basisstation (dit zie je in het Airport configuratieprogramma). Daarnaast heb je toegang tot je Mac, mits hij aanstaat/slaapt (let op: wake on lan moet aanstaan). Hij staat dan standaard bij gedeeld. Je hebt hiervoor geen DDNS/static ip voor nodig omdat iCloud gebruikt wordt voor het identificeren van de clients; dus, veilig en veel makkelijker dan Server/VPN/&c.

Hier zijn wat artikels:

http://www.apple.com/support/icloud/back-to-my-mac/
    http://support.apple.com/kb/HT4907
    http://support.apple.com/kb/HT4908

Bijdrager
    Le Big Mac
    Bijdrager
    computer space

Als je alles gewoon in een map Bestanden zet op beide Macs (dus even buiten Apple’s useraccount model), en dan Synkron de boel laat klonen, kom je een heel eind. Maak er dan meteen een triootje van met een externe harde schijf als derde kopie (Synkron kan 3 of 4 mappen synchroon houden). Gebruik dan nog een online tool voor syncen bookmarks. Zelfs een PC of Linuxbak kun je nog meenemen.
    Applicatieinstellingen bijvoorbeeld zou ik juist niet willen syncen, omdat de beeldschermen anders zijn. Heel irritant als je paletten op de iMac steeds op de plek van de Macbook komen te staan bijvoorbeeld.
    Ook kun je kiezen om de iMac de bestanden te laten delen. Die zal immers veel meer kunnen bevatten dan de Macbook. Dan kun je op school toch overal bij, zonder steeds te synchroniseren.

Bijdrager
    Myquandro

Is het anders niet een mogelijkheid om alle bestanden op een externe hardeschijf te hebben staan en de programma’s op de Mac’s zelf. De hardeschijf sluit je vervolgens aan op de computer waarmee je gaat werken en aangezien je die op één hardeschijf hebt staan is dat voor beide computers gelijk. Alleen de programma’s moeten op elke Mac afzonderlijk geinstalleerd worden, maar aangezien je dit niet dagelijks doet lijkt me dit niet zo’n groot probleem en de instellingen zullen denk ik sowieso verschillen omdat een MacBook en een iMac een volledig verschillend scherm hebben.
    In elk geval heb je op deze manier al je foto’s, muziek, films, documenten en mappen op één hardeschijf en zijn deze dus voor beide Mac’s gelijk.

Bijdrager
    Ethiron

Ik werk zelf ook met ALLE bestanden op een externe schijf, op mijn interne staat alleen het OS en de software, en deze setup bevalt mij heel goed.

Ik vind bovenstaande tip dan ook een hele goede. Als ik jou was zou ik eenmalig investeren in een ruime en handzame Thunderbolt schijf (die ook een usb 3 poort heeft) en daar vanaf gaan werken! Die backup je vervolgens regelmatig naar een goedkopere 2e externe schijf en dan heb je een perfecte setup wat mij betreft.

Bijdrager
    Maurits

Mijn iMac heeft 500GB harde schijf en de Macbook zal 512GB Flash hebben. Voor mijn iMac gebruik ik nu een Samsung externe harde schijf van 1TB als Time Machine. Die zit altijd aan mijn iMac, maar om die nou altijd aan mijn Macbook te moeten hebben lijkt me niks.

Bijdrager
    Ethiron

Dat is er zeker een met externe voeding en niet al te klein?

Er zijn ook externe schijven die hun voeding uit de USB poort haalt, en niet groter zijn dan een pakje sigaretten. Maar het is natuurlijk aan jou.

Bijdrager
    Myquandro

Een hardeschijf als deze is niet heel groot en kan tot 1TB opslag bieden.
    Breedte: 7,5cm
    Lengte: 11,9cm
    Hoogte: 1,3cm (500GB) of 1,9cm (1TB)
    Gewicht: 176g (500GB) of 200g (1TB)

Dit lijkt me behoorlijk draagbaar en deze kost niet al te veel en ik vind het ook geen lelijk ontwerp.

Bijdrager
    Maurits
    TomvdK op 25 juni 2013

Dat is er zeker een met externe voeding en niet al te klein?

Er zijn ook externe schijven die hun voeding uit de USB poort haalt, en niet groter zijn dan een pakje sigaretten. Maar het is natuurlijk aan jou.

Geen voeding, dat heb ik dus. Maar dan nog.

Bijdrager
    Ethiron

Ik snap je wel hoor, daar niet van. Natuurlijk is het geen ideale oplossing. Maarja, dat is jou hele situatie niet.;-) Wat een luxe probleem eigenlijk haha.

Mijn punt was meer: ík zou dat de meest acceptabele oplossing vinden. Vooral omdat je dan alles lekker offline houdt, en niet afhankelijk bent van synchronisaties, internet verbindingen, servers en weet ik veel wat nog meer.

Je zegt dat Dropbox te beperkt is. Bedoel je qua opslag? Een vriend van mij maakte laatst Dropbox aan, en met een paar simpele stappen kreeg hij het eerste jaar 25 GB opslag gratis ipv de standaard 2. Je moet dan wel wat mensen spammen en de welkomst tour doorlopen, maar dat is ook wel te fixen toch.

Bijdrager
    Maurits
    TomvdK op 25 juni 2013

Ik snap je wel hoor, daar niet van. Natuurlijk is het geen ideale oplossing. Maarja, dat is jou hele situatie niet.;-) Wat een luxe probleem eigenlijk haha.

Mijn punt was meer: ík zou dat de meest acceptabele oplossing vinden. Vooral omdat je dan alles lekker offline houdt, en niet afhankelijk bent van synchronisaties, internet verbindingen, servers en weet ik veel wat nog meer.

Je zegt dat Dropbox te beperkt is. Bedoel je qua opslag? Een vriend van mij maakte laatst Dropbox aan, en met een paar simpele stappen kreeg hij het eerste jaar 25 GB opslag gratis ipv de standaard 2. Je moet dan wel wat mensen spammen en de welkomst tour doorlopen, maar dat is ook wel te fixen toch.

Ja ik heb inderdaad maar 2GB Dropbox. Als je andere mensen introduceert aan Dropbox krijg je inderdaad meer ruimte. Zou ik eens naar gaan kijken, is ideaal natuurlijk.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.