28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    Friemac

Houdt die gele waas nooit op? (iMac 21.5'")

Omdat m’n G5 total los ging heb ik eind juni zonder veel rondkijken een iMac 21.5″ gekocht bij Xando in Zwolle. Meteen na het aansluiten thuis was er een duidelijke gele zweem zichtbaar rond de randen en een gelige vlek onderin het scherm.

Ik heb de computer terug gebracht naar Xando. De verkoper zag ook duidelijk dat het scherm niet deugde en het moest worden vervangen. Toen ik de iMac na 3 weken kwam ophalen werd gezegd dat het scherm vervangen, getest en ok was. Maar thuis was er meteen een duidelijke gele waas aanwezig, deze keer op andere plekken in het scherm.

Terug in de winkel heb ik gevraagd om een andere computer. Dat ging volgens de verkoper niet. Hij moest nogmaals gerepareerd worden. Mijn geld kon ik ook niet terug krijgen. Ik wilde afspreken dat ik mijn geld terug zou krijgen als deze reparatie niet zou lukken maar zelfs dat was niet mogelijk.

Ik was de iMac weer twee weken kwijt en bij uitpakken thuis zat er … jawel, je raadt het al. Het derde foute scherm dus.

Xando Zwolle zegt dat Apple de regel heeft 3 keer te repareren alvorens tot vergoeding over te gaan en wil nog 1 keer het scherm vervangen.

Ik heb de Mac nodig voor m’n opleiding aan de Fotoacademie en ik klus er op bij (grafische vormgeving).

Omdat ik ‘m al meer dan een maand niet in bezit heb gehad heb ik een opdracht moeten laten schieten (€800,-) en heb ik twee keer een deadline moeten verschuiven, wat m’n goede naam heeft aangetast. Bij m’n opleiding heb ik meteen aan het begin van het jaar al een achterstand opgelopen door al dit gedoe.

Ik voel me gegijzeld door Xando maar heb geen rechtsbijstandverzekering en voor zo’n zaak een advocaat in de arm nemen wordt een dure bezigheid.

Iemand een idee hoe dit aan te pakken?

Bijdrager
    Koetjesreep

Hebben ze op jou school geen mac’s tot hun beschikken waar je op kan werken?
    Ik zou hem toch weer laten repareren en tijdelijk even op de school mac’s je werk doen, hoe vervelend dit ook is!

Bijdrager
    Pasav

Neem direct contact op met Apple. Via AppleCare. Leg het verhaal uit. Misschien dat zij je kunnen helpen. Vervellend dat dit gebeurt. Nou is de kwaliteit van de 21″ minder dan de 27″ maar toch zou goed moeten gaan.

Succes.

Bijdrager
    bjorngra

Ten eerste vraag ik me af, of ze bij de Reseller geen Mac uitlenen zolang hij in reparatie is.

Verder is het inderdaad wel slim om zelf eens met Apple te bellen. Zet alle problemen op een rijtje en bel hun op en zeg dat je geen vertrouwen meer hebt in deze iMac en graag een nieuwe wil. Vertel hun ook dat je een opleiding doet waarvoor je speciaal een Mac hebt gekocht.

Verder moet je wat harder optreden tegen Xando. Laat je niet afschepen. Je geeft genoeg geld uit aan zo’n Mac en verwacht kwaliteit en niet 3x een reparatie. Ik zou zelf nooit accoord gaan met 3x repareren.

Ben benieuwd hoe ze het oplossen.

Succes ermee!

Bijdrager
    MouseMighty

Oh wat een stoere taal allemaal. @bjorngra Kan best zijn dat jij niet akkoord gaat met 3x repareren, dan heb je toch vette pech. De enige reden om direct een nw machine te krijgen is nl een DOA.

@TS Als je een werkmachine wegbrengt is het wel zo handig om misschien te overleggen of er een vervangende leenmachine beschikbaar is. Zeker als je er je geld mee moet verdienen. Een van de redenen waarom ik altijd een backupmachine behoudt (een Mac die al afgeschreven is) want je weet maar nooit. Als je al 1x je Mac voor dezelfde reparatie hebt weggebracht dan vraag ik mij af waarom je de reparatie niet checkt in de winkel. Nu neem je dus voor niks weer een vervoersrisico. Affijn, ik hoop voor je dat het 3x scheepsrecht voor je is en het scherm nu goed is of dat je een nw machine krijgt.

Bijdrager
    puchelaar

Mocht alles nou echt heel erg tegen zitten in de contacten met Apple en Xando, dan kan je ook overwegen om tijdelijk een iMac te huren. ’t Is niet ideaal, maar als het je je naam kost en je achter begint te lopen op de Foac zou ik het wel overwegen.

Ik heb ook een keer overwogen te huren, en heb toen contact gehad met Condor Computers in Zeist omdat die dicht bij mijn woonplaats Amersfoort zitten, maar (aannemende dat je in (de omgeving van) Zwolle woont) MacBizz heeft ze ook.

Uiteindelijk hoefde ik niet te huren, dus ik heb wat dat betreft geen ervaring met deze bedrijven, maar ik heb bij MacBizz wel mijn iMac tweedehands gekocht (zelfde type als wat ze in de verhuur hebben), en die draait hier al een hele poos naar volle tevredenheid.

Succes iig.

Bijdrager
    Friemac

Dankjulliewel voor de reacties!

Koetjesreep: er staan idd iMacs op school. Maar dat is meer dan een uur reizen en alleen tijdens bepaalde tijden geopend.

Nou is de kwaliteit van de 21″ minder dan de 27″…

Pasav: is het scherm van een 21.5″ van mindere kwaliteit of is de hardware wat minder snel uitgerust? Ik dacht dat bij 27″ macs het gele waas probleem nog veel meer voor kwam.

AppleCare is een goede tip. Ik heb echter geen aanvullende garantie gekocht. Dat hebben ze me bij Xando wel 4 keer proberen te verkopen en was eigenlijk het enige waarin ze zich actief in opstelden.

bjorngra: thanks, ik heb Xando inmiddels een stevige email gestuurd waarin ik ze in verzuim stel en een nieuwe iMac geeist.

I let you know.

Bijdrager
    MouseMighty

Voor het geval je erover heen gelezen hebt: Apple heeft de 3x reparatie stelregel. Er is geen APR die dat zelf verzint. Als een APR je tegemoet wil komen betekent dat dat de APR voor de extra kosten zelf opdraait. Kortom de APR is in deze slechts doorgeefluik. Ik geef je wel gelijk dat de reparatie in 1x goed uitgevoerd had moeten zijn maar daar koop je nu niets voor. Blijft mijn vraag staan waarom je de machine niet getest hebt bij Xando zelf na de eerste reparatie, waarom geen leenmachine gevraagd? Xando kan, volgens de leveringsvoorwaarden en garantieregelingen van Apple ook niet veel meer. De aanschaf van AppleCare is iets wat je nog steeds kan doen voor je machine. Je hebt dan langer garantie. Of je dat het geld waard vindt moet je voor jezelf bedenken. Als ik zo naar de hoistorie van je machine kijk en je geen nieuwe krijgt zeg ik, gelijk doen. Ben je van een groot gedeelte van het gezeik af.

Bijdrager
    Friemac

Weet je, MouseMighty, Apple kan allerlei regels verzinnen maar ik heb de computer bij Xando gekocht en heb dus met Xando een koopovereenkomst. Xando heeft daarmee de wettelijke plicht een deugdelijk product te leveren. Wat de producent allemaal vindt en doet daar heb ik niets mee te maken, dat is het probleem van Xando en dat mogen ze niet op mij afschuiven. Volgens de wet dan. De praktijk is anders.

Hetzelfde geldt voor die 2 jaar extra garantie van het AppleCareplan. Volgens de Europese wet Koop en Garanties hebben alle inwoners van de Europese Unie minstens 2 jaar garantie op een product. De Nederlandse wet stelt de termijn zelfs ruimer. Deze kijkt naar de verwachtingen die je bij een product mag hebben. De verwachtingen kunnen langer zijn dan twee jaar. Maar ook hier wordt meestal niets van aangetrokken. Tja, wie gaat er procederen om een defecte computer?

Ik vind het onzin om nog eens 200 euro neer te leggen om een beetje service te krijgen op een product dat bij aankoop al niet deugt. Krijg het gevoel afgeperst te worden.

Bijdrager
    1984
    Friemac op 26 september 2010

Apple kan allerlei regels verzinnen………………………..Tja, wie gaat er procederen om een defecte computer?
    Ik vind het onzin om nog eens 200 euro neer te leggen om een beetje service te krijgen op een product dat bij aankoop al niet deugt. Krijg het gevoel afgeperst te worden.

En je bent niet de enigste en het is niet iets van de laatste tijd.

Bond waarschuwt voor slechte Apple-service 14-11-2009
    Computers van Apple zijn al niet de goedkoopste, maar gaat er iets stuk, dan kunnen de kosten onbehoorlijk oplopen. De Consumentenbond waarschuwde hier donderdag voor. De bond vindt dat een deel van de Nederlandse Apple-verkopers in strijd met de wet handelt en startte een meldpunt voor klachten van Apple-bezitters. Wat is er aan de hand? Aan de telefoon was Barbara den Uijl van de Consumentenbond. Apple geeft op de kwestie geen commentaar.

Luister de bewuste uitzending

Bijdrager
    MouseMighty

BS en gelul, dat weet je allemaal al vanaf dag 1 dat je een Mac koopt. Niet mee eens? Niet kopen! Dat Apple de bewijslast van de consument ook terugdringt naar een jaar ipv (even uit mijn hoofd) 90 dagen, zegt men niets over. Echt, als het allemaal zo kommer en kwel is met Apple en zijn producten waarom koop je het dan nog? Je kan hier op het forum flink van leer trekken. Moet je gewoon naar de winkel gaan en zeggen dat je met Apple niets te maken hebt maar met de winkel. Als je zo op de wet bent zou ik gelijk een advocaat er op zetten toch? De garantie/service kwestie loopt al heel lang, zoek maar eens op het forum naar diverse draadjes. De AppleCare die je nu misschien zou aanschaffen heeft niets met het huidige probleem te maken trouwens. Dat valt gewoon nog binnen je jaar garantie. Dus dat afpersen valt dan wel mee. Ik heb het aangeschaft om de komende 3 jaar geen gezeik te hebben met mijn werk iMac. Stuk? Kom maar ophalen, repareren en terugbrengen. No questions asked.
    Overigens blijft mijn vraag ook nog steeds staan: “Waarom heb je de iMac niet gelijk getest bij de wikel (na de reparatie) en niet om een eventuele leenmachine gevraagd?”

Bijdrager
    1984
    MouseMighty op 26 september 2010

BS en gelul, dat weet je allemaal al vanaf dag 1 dat je een Mac koopt. ……………………………….. De AppleCare die je nu misschien zou aanschaffen heeft niets met het huidige probleem te maken trouwens. Dat valt gewoon nog binnen je jaar garantie. Dus dat afpersen valt dan wel mee. Ik heb het aangeschaft om de komende 3 jaar geen gezeik te hebben met mijn werk iMac. Stuk? Kom maar ophalen, repareren en terugbrengen. No questions asked.”

Als je overtuigt bent dat je een goed product levert kun je zorgeloos 5 jaar garantie bieden……..Tja….? Think Different.?

Eizo bied bijvoorbeeld 5 jaar garantie Elke Mac en elk Apple beeldscherm wordt geleverd met een jaar beperkte garantie

Bijdrager
    MouseMighty

Laten we nou alsjeblieft niet weer dat garantieverhaal welles/nietes spelletje gaan doen. Zet er anders ook nog even bij dat Apple veel te duur is want een samengestelde pc met dezelfde componenten is goedkoper. Je weet waar je mee akkoord gaat als je het koopt toch? Anders moet je vooraf wat anders regelen. Niet achteraf gaan mekkeren maar..maar…maar… Nou dan koop je een Mac Pro met een Eizo scherm… klaar! En dat geen gezeik bedoel ik dan in vragen stellen, garantietermijn nakijken, Mac wegbrengen, Mac ophalen… Natuurlijk is het vervelend als je Mac stuk gaat/is. Daar gaat het niet om. Xando had zelf ook beter de reparatie kunnen testen (die voeren ze nl zelf niet uit). Blijft ook, nog steeds, mijn vraag aan de TS staan:

Ikzelf

Waarom heb je de iMac niet gelijk getest bij de winkel (na de reparatie) en niet om een eventuele leenmachine gevraagd?

Heb je trouwens op je eigen machine je Photoshop/Creative Suite serienummer gedeactiveerd? Bestanden backup? Anders kom je op een leenmachine nog geen stap verder.

Bijdrager
    Friemac

Bedankt voor de link 1984! Zegt genoeg.

MouseMighty : fijn dat dit onderwerp je ter harte gaat. Maar je blaast af en toe wel erg hoog van de toren.

Natuurlijk wist ik niet van te voren dat Xando zich niet aan de regels houdt. Dus “niet mee eens, niet kopen” vind ik geen argument. Ik heb de winkel inmiddels aangeschreven, ze direct in verzuim gesteld en een oplossing voorgesteld.

De Mac heb ik niet in de winkel nagekeken omdat ik de winkel fel verlicht is met TL balken. Ik was bang dat als ik daar akkoord zou gaan, en thuis in gedempter licht nog een zweem zou ontdekken, de winkel moeilijk zou kunnen doen. Een keer heen en weer rijden is het probleem ook niet, wel dat de Mac weer een paar weken weg is terwijl hij getest en ok zou zijn.

Ik heb geen leenmachine gevraagd, wel m’n geld terug (kon niet) en een andere computer (kon ook niet). Het serienr. was ook niet gedeactiveerd dus een leenbak had op dat moment niet veel geholpen.

Natuurlijk is een MacPro en een Eizo ook mijn natte droom. Maar voorlopig sta ik door m’n opleiding wel genoeg in het rood. En om te stellen dat je met een iMac dan verder ook niet moet zeuren vind ik te ver gaan. Apple heeft met dit scherm duidelijk een miskleum begaan. Wereldwijd ellende. En in plaats van hun klanten ruim tegemoet te treden trekken ze de luiken dicht. Dat kan, als je bijna de grootste multinational op aarde bent, maar ik blijf het dom vinden.

Bijdrager
    Trat
    Friemac op 26 september 2010

Ik heb de Mac nodig voor m\’n opleiding aan de Fotoacademie en ik klus er op bij (grafische vormgeving).
    Omdat ik \’m al meer dan een maand niet in bezit heb gehad heb ik een opdracht moeten laten schieten (€800,-) en heb ik twee keer een deadline moeten verschuiven, wat m\’n goede naam heeft aangetast. Bij m\’n opleiding heb ik meteen aan het begin van het jaar al een achterstand opgelopen door al dit gedoe.
    Ik voel me gegijzeld door Xando maar heb geen rechtsbijstandverzekering en voor zo\’n zaak een advocaat in de arm nemen wordt een dure bezigheid.
    Iemand een idee hoe dit aan te pakken?

Al had je een rechtsbijstand, dan nog had je geen kans gemaakt €800 terug te winnen (hypothetisch bedrag) of de achterstand van je studie terug te kunnen draaien. Het is duidelijk dat jij serieus gebruik moet maken van je computer, dan moet je je daar ook serieus tegen indekken (geld opzij leggen voor incidenten). Als een van mijn systemen kapot gaat en reparatie gaat lang duren / krijg geen leenmachine terug. Dan koop ik meteen een nieuwe en gaat de oude (na reparatie) wellicht op marktplaats. Dit doet een bakker ook met zijn snijmachine. Je moet jezelf nooit afhankelijk stellen van derden bij je inkomstenwinning.

Friemac op 27 september 2010

Apple heeft met dit scherm duidelijk een miskleum begaan.
    Wereldwijd ellende.

Bewijs? Ik ken niemand die over dat nieuwe scherm klaagt. De mensen die over schermen klagen zijn meestal professionals in de grafimedia en daar zou ik nooit een intern scherm voor gebruiken (net als een muzikant die de interne speakers van zijn Macbook gaat lopen afzeiken: is helemaal niet aan de orde).

1984 op 26 september 2010

Als je overtuigt bent dat je een goed product levert kun je zorgeloos 5 jaar garantie bieden……..Tja….? Think Different.?
    ]Elke Mac en elk Apple beeldscherm wordt geleverd met een jaar beperkte garantie

Je kunt ook een scherm met 3 jaar garantie kopen bij Apple, wist je dat niet? Dat heet Apple Care. Dat is een premium ja, net als de schermen van Eizo een premiumprijs hebben? Waarom doet Eizo dat dan? Om klanten te binden in de grafimedia branche. Als zo’n scherm je beter bevalt zou ik die nemen: super rationele conclusie: valt niks tegen in te brengen. Je krijgt waar je voor betaald.

Wederom is dit een kwestie voor de professionele gebruiker en daar is een scherm van de iMac natuurlijk niet voor. De ACD schermen zijn IMO gewoon te duur: heb ik altijd gezegd. Maar goed, een scherm boeit mij niet: als ik maar de letters kan lezen.

Laat ik er wel bij zeggen dat het woord ‘service’ onbekend is bij Nederlandse winkels of dienstverleners. Daar betaal je in Nederland echt een premium prijs voor (de winkels waar iets een beetje duurder is zal ook betere service verlenen). Xando is in dat opzicht gewoon dubbel slecht: zijn niet goedkoop en leveren klote service. A-mac is wat dat betreft een stuk beter.

P.S. Nooit iets rechtstreeks bij Apple.com bestellen. Als je dan met problemen zit mag je zelf actie gaan ondernemen. Je moet wel een winkel in kunnen lopen om te gaan schreeuwen: dat is nodig in Nederland.

Bijdrager
    G-Force

P.S. Nooit iets rechtstreeks bij Apple.com bestellen.

Juist wel, want dan kun je je machine binnen 14 dagen omruilen bij een defect… Of je kunt direct je geld terugkrijgen. Veel makkelijker en klantvriendelijker dan zelf je machine weg moeten brengen en direct moeten laten repareren. Tevens doen ze hier veel minder moeilijk over dode pixels. Leenmachine is niet mogelijk, maar meestal kun je met Apple of met TNT wel afspreken dat de machine pas wordt opgehaald zodra de nieuwe binnen is.

Bijdrager
    Friemac

Bewijs? Ik ken niemand die over dat nieuwe scherm klaagt.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2321490
    http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=824940
    en kan zo nog een hele rij produceren.

Het scherm van een iMac is prima voor semi-professioneel gebruik. Het is met een spider goed te kalibreren.

Ben eens wezen kijken bij de Mediamarkt. Toen ik de kleurrijke desktop verving door een lichtgrijze achtergrond zag ik bij 3 van de 4 bekeken iMacs (2 x 21.5″ en 2 x 27″) gele zweem langs de randen.
    Schokkend.

Bijdrager
    Koetjesreep

Jemig, het gaat om een gele waas en sommige hier worden witheet van frustratie. Moet ook iets zeggen over Apple’s duidelijke beleid.

Bijdrager
    bjorngra
    1984 op 26 september 2010
    MouseMighty op 26 september 2010

BS en gelul, dat weet je allemaal al vanaf dag 1 dat je een Mac koopt. ……………………………….. De AppleCare die je nu misschien zou aanschaffen heeft niets met het huidige probleem te maken trouwens. Dat valt gewoon nog binnen je jaar garantie. Dus dat afpersen valt dan wel mee. Ik heb het aangeschaft om de komende 3 jaar geen gezeik te hebben met mijn werk iMac. Stuk? Kom maar ophalen, repareren en terugbrengen. No questions asked.”

Eizo bied bijvoorbeeld 5 jaar garantie Elke Mac en elk Apple beeldscherm wordt geleverd met een jaar beperkte garantie

Na de verandering van de garantiebepalingen van de iPhone wordt het eens tijd dat alle electronica-producten 2 jaar garantie krijgen. De producten van Apple staan qua Buildquality flink boven de concurrentie echter de garantievoorwaarden zijn uit het jaar 0.

Bijdrager
    bjorngra
    Koetjesreep op 27 september 2010

Jemig, het gaat om een gele waas en sommige hier worden witheet van frustratie. Moet ook iets zeggen over Apple\’s duidelijke beleid.

Wit heet niet, maar als je een Mac koopt voor zo’n bedrag verwacht je niet je apparaat 3x in reparatie moet. Dan is voor mij het vertrouwen in de machine op. En eis ik een nieuwe. Het is geen gelul want ik heb ooit een iMac teruggebracht vanwege 2 defecte pixels. Heb toen wel een nieuwe gekregen. Het gaat ook een beetje om de service.

Bijdrager
    MouseMighty

Of het apparaat nou 2 tientjes kost of € 2.000, stuk is stuk. 3x dezelfde reparatie uit moeten voeren is al jaren bij Apple standaard nieuw product leveren. Je moet er alleen wat moeite voor doen. De communicatie van Apple/APR mag dan wel iets duidelijker zijn. Met je 2 dode pixels heb je dan weer “mazzel” want her en der wordt vaak een grens van 5 pixels genoemd/gebruikt. En inderdaad beetje meer service mag wel. Pest is ook dat de APR met een minimale marge “moet” werken. Als iemand een monsterconfiguratie besteld van een vette MacPro met 2x 30″ display etc. kan er niet eens een aardige korting vanaf. Blijft natuurlijk wel het punt staan dat je een overeenkomst hebt met de APR en niet direct met Apple (in dit geval). Ik wil ook helemaal geen zout in open wonden strooien maar ik kopp nooit een Rev. A model als werkmachine.

Bijdrager
    Friemac

Update: lees en huiver over een fraai staaltje klantvriendelijkheid:-(

Goed, Xando had aan geboden de machine nog 1 keer te repareren. Dat heb ik geweigerd. Na dreigen met de Consumentenbond wilden ze de iMac wel omruilen voor één met dezelfde specs die nog in het magazijn stond.

Quote Xando: “…omdat met de 21.5″ iMacs dergelijke problemen met het beeldscherm niet bekend zijn”
    (in een grot geleefd het afgelopen jaar?)

M’n harde schijf gewist en vol goede moed vanmiddag naar Xando Zwolle om de iMac om te ruilen.
    Natuurlijk wel eerst even de nieuwe iMac in de winkel uitpakken om hert scherm te beoordelen. En wat denk je? Juist ja, gele waas bij de randen en een vlek rechtsonder. Ze hadden er nog één in voorraad. En ook die had gele randen en een vlek in de linkerhoek.

De enige iMac met dezelfde specs waar het scherm wel goed van was stond in de winkel als demonstratiemodel (toeval?). Maar die stond al driekwart jaar dag in dag uit te draaien dus daarvoor ging ik ‘m niet inruilen.

Nu werd het wel eens tijd om me m’n geld terug te geven, vond ik. Mooi niet dus. Het enige aanbod dat ze wilden doen is ‘m omruilen tegen het instapmodel van de huidige generatie iMacs. Die heeft een half zo grote harde schijf en is €150,- goedkoper. Maar dat verschil vergoeden ze niet en de harde schijf kan ook niet geupgrade worden. Kan het nog gekker? Jazeker, lees verder…;-)

Contact met ‘de baas’ gevraagd. Die gaat me doodleuk vertellen dat als 80% van de iMacs een gele waas heeft dat blijkbaar de norm is en je dan niet van een afwijking kunt spreken. Vervolgens gaat hij zich achter Apple verschuilen. Gekkenhuis.

Zo, nu eerst eens even langs de rechtswinkel, en dan een Bavaria…

Bijdrager
    Trat
    Friemac op 01 oktober 2010

Zo, nu eerst eens even langs de rechtswinkel, en dan een Bavaria…

Ik zou me de moeite besparen als ik jou was. Blijkbaar kun je zelf Xando niet overhalen om je je geld terug te geven, dus zal een brief van zo’n student in de rechtswinkel helemaal weinig indruk op ze maken. De enige stap die je kunt doen is je rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Heb je die niet: dikke pech. Helaas is geld teruggeven geen verplichting in Nederland: het is puur service (woord dat de meeste winkeliers onbekend is in Nederland).

Als ik je een tip mag geven: ga nog een keer terug naar de winkel op bijvoorbeeld een zaterdagmiddag. Dan is het heel druk en daar moet je gebruik van maken. Neem een vriend mee die wel een beetje verbaal capabel is en vraag nog een keer om een oplossing. Misschien kun je regelen dat je tegen compensatie het demomodel mee naar huis kan nemen. Dat zou ik zeker doen: ben je van de ellende af en je hebt gewoon garantie. Lukt dat niet dan ga je de grootste scène van je leven daar schoppen. Dat vinden ze niet leuk in die winkel en ben bijna zeker dat je je geld terugkrijgt.

Xando is gewoon een slechte winkel: verkoopt ook vaak oude Macs voor de volle pond terwijl de nieuwe er al zijn en verteld dit niet aan de klant. Ik zou een vreselijke scène daar gaan schoppen: klanten erbij betrekken etc. Het is een zielige bende daar en het personeel ziet er ook altijd heel glazig uit. Niemand zal er worden ontslagen als ze je je geld teruggeven: het is alleen niet hun beleid.

Een tip aan iedereen is om voortaan te vragen of je je geld terug kan krijgen als de machine je niet bevalt c.q. disfunctioneel is. Doet de winkelier hier niet aan mee: naam noteren en meteen zijn toko uitlopen. Direct een brief naar het hoofdkantoor sturen met een officiële klacht en op internet je verhaal posten. Dat zal ze leren.

Bijdrager
    bjorngra

@Friemac, heb je nog niet met Apple gebeld? Leg hun het hele probleem voor. Zet je even alle punten op papier, dan vergeet je niks te melden. Xando wil je dus wel een nieuwe geven die ze nog hebben staan, maar die vertoond hetzelfde probleem. Die zou ik dus ook niet nemen. Is er geen nieuwe Mac die hetzelfde kost dan je ‘oude’.

Dus als 80% van de schermen hetzelfde gebrek vertoond is het gewoon normaal. Wat een onzin. Als Apple je niet verder helpt zou ik ook flinke scéne schoppen in een volle winkel. Het is te gek voor woorden hoe je moet bedelen om een deugdelijk product te krijgen.

Bijdrager
    Friemac

Thanks guys… stennis maken is inderdaad altijd nog de allerlaatste optie. De nederlandse wet geeft wel recht op geld terug als klachten niet binnen een redelijke termijn hersteld kunnen worden en vervanging niet mogelijk is.

Rechtsbijstandverzekering heb ik niet en een proces gaat zo’n €1500,- kosten waarbij het niet zeker is dat je de kosten vergoed krijgt. Dus dat wordt ‘m niet.

Als ik contact opneem met Apple maak ik aanspraak op de fabrieksgarantie en daarmee verspeel ik, juridisch gezien, de wettelijke garantie die de winkel moet bieden (die veel ruimer is).

Ik wacht even het aanbod van ‘de baas’ af. En als dat een teleurstelling wordt verbreek ik zelf de koopovereenkomst (dank aan de rechtswinkel) en ga ik met veel tamtam m’n geld terughalen.

I let you know.

Bijdrager
    Friemac

Het kan raar lopen:

Vrijdagavond leest de filiaalchef dit topic op OneMoreThing en emailt direct het voorstel de koopovereenkomst te verbreken en me mijn geld terug te geven.
    Case solved, topic closed…

Ik kan natuurlijk nog met allerlei cynische grappen gaan natrappen maar heb respect voor de goede man die altijd op een vriendelijke manier open stond voor discussie. Hij moet het ook maar rooien met de regels die van hogerhand opgelegd worden.

Ik ga proberen een iMac te vinden zonder waas (iemand tips?)

Bedankt voor jullie meningen, adviezen en steun! Mooi om te zien wat de kracht is van het web.:)

Bijdrager
    bjorngra

Dat is nou service! Hij had het alleen zonder te weten van dit topic moeten doen. Het is tegenwoordig beter een klant naar tevredenheid te helpen dan negatieve reacties op internet te krijgen.

Ik zou dan voor een 27″ gaan, of ga naar een winkel waar je hem voor je hem koopt uit de doos kan halen. Bij dozenschuiver MM gaat het misschien wat makkelijker.

Bijdrager
    Stirf

On line bestellen bij Apple zelf. Als je geen credit card hebt, dan raad ik Prowarehouse aan.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.