13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    wizzer

Host file aanpassen om website te bekijken…?

Ik heb van een klant een ip adres gekregen om een website op te previewen.
    Maar om deze site te kunnen bekijken moet ik m’n host file aanpassen.

Ik heb geen idee wat een host file is, waar die staat in OSX en hoe ik die aanpas.
    En hoe ik daarna dus die website kan bekijken.
    Kan iemand me hierbij helpen ?

Heb niet zo veel kennis van netwerken e.d., maar ik moet hier toch een oplossing voor zien te vinden.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Stadsman

Google had je snel verder kunnen helpen: klik

Bijdrager
    wizzer

Zoals gezegd, ik heb geen kennis van netwerken, maar de Terminal is voor mij ook nogal onbekend terrein.
    Als ik het goed begrijp moet ik in de Terminal zijn om de host file aan te passen.

Als ik in de Terminal ” /private/etc/hosts file ” invul, dan krijg ik permission denied.
    Moet ik eerst inloggen o.i.d. ? En zo ja, hoe doe ik dat?

Bijdrager
    sypie

wacht ff, hier weet ik het antwoord op:D

Ben ff zoeken…

Gevonden!!!

Bijdrager
    iJoost

En natuurlijk de gebruikelijke* waarschuwing als weer eens iemand die niet bekend is met Terminal aangeraden wordt om sudo te gebruiken of om op een andere manier in te loggen als root:

Pas op! Als je dat doet zijn alle vangnetten weg. Je kunt dan gemakkelijk je computer volledig om zeep helpen met een eenvoudige tikfout. Je krijgt geen waarschuwing meer en alles maar dan alles wat je in je onwetendheid of per ongeluk intikt wordt zondermeer uitgevoerd. Hele harde schijf wissen? Geen probleem…

Wees heeeel voorzichtig, denk drie keer na voor je iets doet en geef vooral nooit een commando waarvan je niet honderd procent begrijpt wat het doet.

*Nou ja, ik zou het fatsoenlijk vinden als dat hier gebruikelijk was. (Per slot van rekening lezen er altijd mensen mee die niet vertrouwd zijn met een unix shell.;-)

Bijdrager
    wizzer

Ik denk dus dat ik dan ook maar niet op deze manier ga zitten knoeien in de Terminal.
    Ik weet er absoluut niets van af en m’n computer data vind ik toch iets belangrijker dan een website previewen.

In ieder geval ontzettend bedankt voor de reacties!;-)

Bijdrager
    iJoost

Kan het niet gewoon door inplaats van de domeinnaam het IP-adres in de browser in te tikken?

Bijdrager
    sypie

De commando’s die in het gelinkte topic staan die zijn wel aardig vertrouwd, als je alleen dat doet wat daar genoemd staat dan valt het risico mee. Ook ik, met mijn allerbeperktste Terminal kennis, heb dit voor elkaar gekregen.

En dan nog iets waar ik over na zat te denken: De website die jij moet/wilt/mag gaan bekijken: staat die op een server ergens of op een lokaal netwerk?

Als de site op een server ergens staat waarom moet je dan lokaal je host bestand aanpassen? Je kunt dan toch ook het IPadres van de server intikken met daarachter een map o.i.d.?

Bijdrager
    hansenonline

gebruik een editor die verborgen bestanden kan openen als textmate bbedit xcode en ga dan naar de map waar het hosts bestand staat en open dan het bestand in een van die editors en sla heet op, dan wordt er om een wachtwoord gevraagd en dat is je admin wachtwoord.

Bijdrager
    wizzer

Ik dacht dus ook dat ik gewoon het ip adres ik kon tikken in safari, maar blijjkbaar werkt dat niet.
    Waarom? Ik heb geen idee. De te bekijken website staat op een server buiten mijn eigen netwerk en waarom ik m’n host file aan moet passen begrijp ik eerlijk gezegd ook niet.
    Tot voor kort, had ik hier zelfs nog nooit van gehoord.

Ik ga het de klant nog wel eens vragen of het op een andere manier kan.
    Het is mij namelijk niet duidelijk.

Bijdrager
    iJoost
    ”sypie”

De commando’s die in het gelinkte topic staan die zijn wel aardig vertrouwd, als je alleen dat doet wat daar genoemd staat dan valt het risico mee.

Ehm… Weet je dat wel zeker?

Ik zal het nog maar eens een keer zeggen. Mensen die wel weten wat ze aan het doen zijn beperken het gebruik van root in de regel tot het strikt noodzakelijke. Denk daar maar eens over na…;-)

Het is gewoon bloedlink om alles te mogen. Stel je was verstandig geweest en had die host file voor je ‘m aanpaste eerst even gekopieerd. Alles blijk te werken en je besluit dat die kopie wel weer weg kan. Dus je tikt [code:1:1cf0e22e57]rm -Rf /etc/hosts.old[/code:1:1cf0e22e57] Een paar switches teveel, ik geef het toe, maar die zijn juist bij mensen die niet zo goed weten wat ze aan het doen zijn heel populair “want zo krijg je nooit lastige foutmeldingen”. Dus zo gek is dta niet. Als je nu tijdens het tikken je even vergist (dikke vingers misschien) en je drukt iets te vroeg op enter dan heb je inplaats daarvan de harde schijf compleet gewist. En nee, hij zegt dan niet weet je dat wel heel zeker.:-(

Bijdrager
    apenstaartje
    ”wizzer”

Ik dacht dus ook dat ik gewoon het ip adres ik kon tikken in safari, maar blijjkbaar werkt dat niet.
    Waarom? Ik heb geen idee. De te bekijken website staat op een server buiten mijn eigen netwerk en waarom ik m’n host file aan moet passen begrijp ik eerlijk gezegd ook niet.
    Tot voor kort, had ik hier zelfs nog nooit van gehoord.

Ik ga het de klant nog wel eens vragen of het op een andere manier kan.
    Het is mij namelijk niet duidelijk.

De technische uitleg is dat wanneer je op basis van ip naar die server gaat, de server niet kan zien welke site je probeert op te vragen. Wanneer je je hosts bestand aan zou passen, dan zou de server wel binnenkrijgen naar welk domein je zoekt en de server weet dan ook welke ‘document root’ bij die site hoort.

Verder vind ik zelf dat ik van mijn klanten niet kan verwachten dat ze hosts bestanden gaan aanpassen of iets dergelijks, en het dan ook maar even via een andere url beschikbaar moet stellen (vaak maken we dan een subdomein van ons eigen domein aan wat daar dan al wel heen verwijst zodat men het al wel kan bekijken).

Bijdrager
    oegemeister

met de hosts-file kan niet zo heeeeel veel fout gaan volgens mij.

Als je het volgende doet in de terminal:
    [code:1:c2af602aba]
    sudo pico /etc/hosts
    <tik hier je root wachtwoord in>
    — In pico een regel toevoegen met eerst het ip-adres dan een tab en dan de naam —
    <Ctrl+X>
    <Y>
    [/code:1:c2af602aba]
    — nu is je bestand opgeslagen —

om de hosts file zonder opnieuw opstarten direct te gebruiken nog even het volgende commando geven in de terminal:
    [code:1:c2af602aba]
    sudo niload hosts . < /etc/hosts
    [/code:1:c2af602aba]

m. vr. gr.
    Sjoerd

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.