24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Moderator
    Night

Hopeloos met Chello

Eigenlijk heeft het altijd prima gewerkt, maar toen ik overgeschakeld ben op Chello Extreme is het als een kaartenhuis in elkaar gestort. Mijn downloadsnelheden komen nauwlijks boven de 130 KB/sec uit, terwijl ik in het begin wel 2,5 MB/sec haalde.

Nu is mijn vraag:
    Weet iemand een site of progje of script of iets anders, dat elk uur met een server verbinding zoekt en vervolgns bekijkt wat op dat moment de downloadsnelheid is. Dit kan ik dan met Chello terugkoppelen teneinde tot een oplossing te komen of restitutie te krijgen van het abonnementsgeld.

Alvast iedereen bedankt

(PS, op antwoorden als, “dan moet je overschakelen op die of die provider”, zit ik niet te wachten. Ik zit bij Chello, en daar moet ik het eerst mee uitvechten nu.)

Bijdrager
    6939j4

Als je ze belt, zullen ze waarschijnlijk zeggen dat het aan je Mac ligt. Technische ondersteuning van hun kant hoef je niet te verwachten. Misschien werkt het om een modem of een router te resetten?

Bijdrager
    Esquare

Is er soms een algemeen probleem met de Intel Macs en de snelste internetverbindingen? Een paar dagen terug was er ook al zo’n draadje.. Weliswaas met ADSL, maar toch… Wellicht dat je hier iets aan hebt? http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303192

Ik ben ook nog twee andere dingen tegengekomen die zouden kunnen helpen:

Then, highlight your connection type and press “configure” near the bottom of the panel. Press “TCP/IP” and make sure that “IPv6” is turned off. See if there is anything listed in the DNS server box. If there is, write them down and delete them. See if that does anything.

Sometimes your ISP provides you will poor performing DNS servers. I find that 4.2.2.1 and 4.2.2.2 work well for me. Try them and see what they do for you.

Bijdrager
    Zaphod_B

UPC / Chello heeft hun eigen testserver. Hier kun je tests uitvoeren, die worden ook door hun server gelogd en die kun je achteraf inzien. Chello accepteert alleen tests op die server als geldig…

Ik kan de URL nu even niet opzoeken want is alleen toegankelijk vanaf het Chello netwerk en daar zit ik momenteel even niet… Zoek dus zelf even via http://www.chello.nl of op google ofzo.

Moderator
    Night

Ik was misschien vergeten te vermelden dat ik al geruime tijd de UPC test-server gebruik: http://test.net.upc.nl/ . Bovendien heb ik al diverse machine instellingen getest, bv. door “optimize for broadband” in te stellen met MacPilot in diverse instellingen.

Het probleem is dat deze vertragingen vooral ’s avonds (als ik thuis ben dus) optreden. ’s nachts en ’s morgen zijn de snelheden redelijk normaal.

Het uitzetten van de IPv6 maakt geen verschil overigens.

”hietahh”

Als je ze belt, zullen ze waarschijnlijk zeggen dat het aan je Mac ligt. Technische ondersteuning van hun kant hoef je niet te verwachten. Misschien werkt het om een modem of een router te resetten?

Ze erkennen het probleem, en op telefonische afspraak komt er een monteur.

Bijdrager
    Esquare
    ”Night”

Het probleem is dat deze vertragingen vooral ’s avonds (als ik thuis ben dus) optreden. ’s nachts en ’s morgen zijn de snelheden redelijk normaal.

Dat zou een capaciteitsprobleem bij Chello kunnen zijn. Maar wellicht beperkt dit zich tot de DNS-servers… Heb je al eens andere dan die van Chello geprobeerd?

Moderator
    Pete.Z

Zo bont maken ze het hier niet,maar de 2mb down haal ik ook zelden,meestal hangt extreme zo rond de 800 KB/sec hier.

Het hangt er ook wel heel erg vanaf waar je download vandaan komt overigens.

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”Pete.Z”

Het hangt er ook wel heel erg vanaf waar je download vandaan komt overigens.

Helemaal waar, maar topicstarter geeft aan dat ‘ie hiervoor de testserver van Chello gebruikt. Nou die is wel snel hoorn en zo goed als lokaal;)

Bijdrager
    Obi

http://www.speedtest.net

kun jew ook nog verschillende servers gebruiken voor de test.

obi

Moderator
    Night
    ”Esquare”
    ”Night”

Dat zou een capaciteitsprobleem bij Chello kunnen zijn. Maar wellicht beperkt dit zich tot de DNS-servers… Heb je al eens andere dan die van Chello geprobeerd?

Huh? Welke dan?

Bijdrager
    Esquare

” I find that 4.2.2.1 and 4.2.2.2 work well for me. Try them and see what they do for you.”
    Die zijn can Comcast, maar er zijn veel meer vrij toegankelijke DNS-servers.

Moderator
    Pete.Z

[URL=http://www.speedtest.net][/URL]

redelijk,meer niet….zoals gewoonlijk.

Bijdrager
    meibok

als het verschil in snelheid is gekomen na de upgrade dan ook waarschijnlijk door de upgrade.
    Mogrlijk dat het modem niet geschikt is, wat voor modem heb je van chello?

De oudere motorolas surfboards 4×00 en cornerstones CM200’s kunnen wel eens te oud zijn voor extreme. een belletje naar de helpdesk zou dan genoeg moeten zijn om het modem om te laten ruilen tegen een nieuwer.

Moderator
    Night

IK heb tegelijk met de upgrade ook een nieuw Aris modem gehad…

Bijdrager
    John Troch

Ik heb hetzelfde probleem: Donderdag (22 feb) Chello extreme binnen gekomen en de mouwen opgestroopt en brandblusser in de aanslag voor als dat snelheids geweld. Niets van dat al: overdags ligt de down snelheid op 4-9 Mbit en ’s avonds tussen de 1.5 en 4 Mbit. Up zit stabiel op de 1.5 Mbit. Ik heb alweer een half uur met de helpdesk aan de fone gehangen maar hoewel Chello wel Appel ondersteunt bleek het toch een moeilijk begrip en werd uiteindelijk doorgestuurd naar een online mailformulier en daar nogmaals het hele verhaal ingetikt, erbij vertellend dat ik een Apple MBP Intel heb, direct op de modem zonder firewall ect. Kreeg een verhaal terug dat ik volgens hun toch een Airport Extreme gebruik!!! en ik in de veilige mode moest opstarten en naar Configuratie Scherm moest gaan ;-)…. tsja, leuke jongens daar bij Chello. Maar goed, iemand ervaring met Chello Extreme om de snelheid in elk geval boven de 12 Mbit te tillen? Ik werd wel doorverwezen naar chelloo.com maar kan alleen registeren als je IE gebruikt…Safari, Firefox, Camino worden niet ondersteunt bij het registratie proces. Alleen kijken dus voor Apple gebruikers! Ik houd dit draadje in de gaten in de hoop dat iemand een oplossing heeft.

Bijdrager
    ISS

Je zit dus met je netwerkkabel direct aangesloten op je modem? Heb je al wat gespeeld met de netwerkinstellingen in het systeemvoorkeuren?

Voorbeeld:

Chello Extreme : Waarom haal ik geen 20 Mbit/s?

Chello topic

Je gebruikt dus geen router? Ik vraag me ook af bijvoorbeeld Apple’s Airport Extreme basisstation of express deze snelheden aan kan. 20 Mbit/s draadloos haal je toch niet denk ik.

Bijdrager
    John Troch

Ja, deze stap had ik ook al gemaakt maar geeft geen merkbaar verschil.

Bijdrager
    meibok

– met een kwalitatief goede ethernetverbinding hoef er niet op half duplex geschakeld te worden, liever niet. probeer eens een andere kabel om te testen of dat verschil maakt.

– de ethernetverbinding met het modem moet natuurlijk op 100mbit staan, tien is te weinig

– welk modemtype heb je?

– gebruik je USB of ethernet om met het modem te verbinden? (kies liefst altijd voor ethernet)

– controleer tijdens een up-/downloadtest je CPU gebruik. Dat zou niet boven pakweg 5% verhoging uit moeten komen (hoewel ik dit met een mac nog nooit getest heb)

-controleer met een widget als bv istat pro of er niet meer netwerkverkeer is in de achtergrond

– controleer in je modem de belangrijkste parameters voor de verbinding op http://192.168.100.1/
    de modem zend en ontvangt, de ontvangstwaarden voor signaalkracht en -kwaliteit zijn idealiter:
    Rx pwr: -10,+10 dBmV
    Rx SNR: >35dBmV

je kunt niet weten hoe het modemsignaal bij chello aankomt maar de sterkte van het upstreamsignaal tilt een tipje van de sluier op.
    Als Tx pwr=55dBmV dan staat het modem maximaal te zenden en is de kans groot dat het signaal niet goed aan de chello kant binnen komt

*de terminologie kan afwijken, tx pwr kan bv ook upstream signal strength ofzo genoemd worden

– de modem houdt een teller bij met inkomende en uitgaande ethernetfouten. De helpdesk zou dit uit moeten kunnen lezen, uitgaande fouten wijzen op een defect modem, inkomend wijst op (meestal) een slechte ethernetkabel

Bijdrager
    John Troch

Ik gebruik een Arris TM502B en gebruik ethernet om met het modem te verbinden. De ethernet verbinding staat op 100baseTX Half duplex (heb volledig duplex ook geprobeerd maar dat maakte geen verschil). De processor zit laag in gebruik (tussen de 1 en 10%) bij de snelheiddtesten. Ook al 2 andere UPT kabels geprobeert, geen merkbaar verschil. De modem:
    Downstream
    Freq/Power: 260.000 MHz 7 dBmV
    Signal to Noise Ratio: 38 dB
    Modulation: QAM256
    Upstream
    Freq/Power: 51.400 MHz 50 dBmV
    Channel Type: DOCSIS 2.0 (ATDMA)
    Symbol Rate: 5120 kSym/sec
    Modulation: QAM16

De helpdesk ziet geen fouten maar erkent dat de down snelheid te laag is, hebben echter zo 1,2,3 geen oplossing.

Bijdrager
    meibok

Vanaf hier is het speculatie naar de oorzaak van de tegenvallende resultaten, er is niet zoveel meer wat je als klant zelf kunt controleren/uitproberen (of je moet nog een motorola SB5100 op de zwarte markt op de kop kunnen tikken 8) )

Je zou ook met het netwerkhulpprogramma in de mac een tijdje kunnen pingen naar diverse ip adressen om te kijken of er (structurele)latency problemen optreden. neem als een van die ip adressen je standaard gateway, dit is de eerste router (bij chello) waar je verbinding aanhangt en deze verbinding moet heel stabiele en lage pingtijden geven.

Als je ter verificatie met een andere computer dezelfde resultaten boekt is het aan Chello om dit probleem op te lossen. Dring er op aan dat ze dit probleem doorzetten naar bijvoorbeeld een 2e of 3e lijnssupport. Als de helpdesk dit niet wil doen zeg je het abbonnement op, de retentiedesk zal het misschien wel willen doen. En anders is je opzegging niet minder dan terecht.

Noteer in elk geval het aantal dagen dat je verbinding niet naar behoren werkt om aanspraak te maken op restitutie zoals in het garantieplan staat beschreven.

[edit]
    last but not least, de server aan de andere kant moet natuurlijk wel de snelheid van 20mbit kunnen leveren. Ik dacht dat speedtest.cistron.nl wel een goede test site is; maar je kunt de resultaten van alles testsites naast elkaar leggen om eea uit te sluiten
    [/edit].

Bijdrager
    ST

Nou, ik kan uit eigen ervaring vertellen dat Chello Extreme en Mac prima samen gaan. Onzin ook om te stellen dat dat niet zou kunnen. Laat je dus niets wijsmaken door de helpdesk of anderen. Alles wat TCP/IP ‘praat’ moet gewoon goed gaan.

Maar ook ik heb het niet cadeau gekregen toen ik overstapte naar Extreme. Ik weet niet of ik het zelfde probleem heb gehad als jij nu maar het lijkt er wel op.

Na het aansluiten van mijn nieuwe modem zakte de downloadsnelheid naar (ik meen) 65KB. Na wat ‘Googlen’ kwam ik er achter dat je internetverbinding de snelheid had van de telefoonverbinding. Dit kan gerepareerd worden met een update van de firmware van het modem. Dit kunnen ze bij Cello binnen enkele minuten doen. Maar dan moet je dus DE JUISTE HELPDESKMEDEWERKER VINDEN!!! Doorvragen naar 2e of 3e lijns helpdeskmedewerker dus en vertel ze dat dit een bekend probleem is en laat je niet afschepen met adviezen als: gebruik Windows of installeer je OS opnieuw. Het ligt aan je modem!

Moderator
    Night

Is er ook ergens een plek waar je kan zien welke firmware je modem heeft (nieuwe of oude)? Bij m’n oude modem kon je de instellingen uitlezen, maar met het Arrus modem niet:(

Bovendien is mij downloadsnelheid overdag (als ik dus NIET thuisben) wèl afdoende (1.5 – 2 Mb/sec), maar ’s avonds en in het weekend is het belabberd…

Bijdrager
    meibok

– controleer in je modem de belangrijkste parameters voor de verbinding op http://192.168.100.1/

hier vind je ook de firmware versie terug.

NB: Wat je hier níet kunt zien is welk configuratiebestand in het modem is geladen, in dit bestand staan de snelheidparameters van het modem ingesteld.

Bijdrager
    ST

Ehhhh weet je dat zeker? Ik dacht dat het adres 192.168.1.100 was?? Maakt verder volgens mij ook niet uit omdat als de internetcommunicatie via de telefoonpoort gaat je kennelijk nog de oude firmwareversie hebt :o
    Als de oorspronkelijke vragensteller deze discussie nog volgt dan kan ik wel eens kijken wat ‘mijn’ firmwareversie is.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.