17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    badBeat

Hoofdpijn van Lacie elecronblue

Sinds ik ongeveer een half jaar geleden een Lacie 22″ electronblue IV, 1600*1200 op 100hz, heb gekocht, heb ik vaak last van hoofdpijn. Dit terwijl ik met mijn oude monitor, een 19″ iiyama op 1280*1024 85hz, zo een hele dag zonder pauze erachter kon zitten zonder ergens last van te hebben.

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

Bijdrager

de resolutie misschien te hoog. Helderheid is misschien te fel.

Moderator
    unSOUND

Een te hoge frequentie kan net zo veel klachten veroorzaken als een lage… hangt voor een deel van je eigen lijf af… Het is een beetje proberen met de instellingen.

Inactief
    Anoniem

Toen ik net mijn nieuwe scherm had (20″ tft) kreeg ik er ook hoofdpijn van, kwam uiteindelijk door de helderheid, die staat nu flink omlaag en ik heb nergens last meer van.

Bijdrager
    michi_rishi

Ik krijg hoofdpijn van zo’n beetje alle CRT’s (wat wil je als een electronenkanon miljarden electronen recht op je afschiet)
    Bij LCD’s en TFT’s nooit last van gehad.

Bijdrager
    domien
    ”mvdlande”

Ik krijg hoofdpijn van zo’n beetje alle CRT’s (wat wil je als een electronenkanon miljarden electronen recht op je afschiet)
    Bij LCD’s en TFT’s nooit last van gehad.

Ik denk wat zie ik toch soms langs komen, maar dat zijn electronen. :evil:

Bijdrager
    hardus

Vroegah waren het goede schermen, die LaCie CRT’s maar de laatste jaren is het gewoon bagger.

Bijdrager
    marcovanderlaan

Er zijn speciale voorzetramen voor te krijgen, deze filteren het meeste weg.

Bijdrager
    Liam

Voor zover ik weet worden al die electronen al gefilterd in de gevoelige laag aan de binnenkant van het glas. Daar veroorzaken ze namelijk een lichtverschijnsel.

@ badBeat: staat die monitor ook werkelijk op 100Hz en heb je hem al op een andere frequentie geprobeerd?

Bijdrager
    Petje

Als je omgevingslicht te zwak is en je beeldscherm staat redelijk helder kan je ook last van je ogen krijgen.
    Is de lacie wel scherp genoeg. Ik heb ervaring met verschillende monitoren van hetzelfde merk, die met dezelfde fabrieksinstellingen van haarscherp tot zeer wazig beeld gaven.
    Waren wel allemaal CRT schermen van sony en Ilyama.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik werk nog steeds met CRT schermen, van goede kwaliteit (Viewsonic 22 inch), zit niet te dicht bij het scherm, soms meer dan 8 uur per dag voor mijn computer, en ik heb geen last van hoofdpijn.

Als ik echter voor een ander scherm zit, van mindere kwaliteit of te dicht, heb ik wél last van hoofdpijn…

Bijdrager
    pepe

Ik heb een electron22blueIII en heb nooit last van hoofdpijn.Zelfs niet als ik tot in de late uurtje door moet. Bij mij staat ‘ie wel op 85Hz…

Een hele andere insteek zouden je ogen kunnen zijn. Een bezoekje aan de opticien kan soms heel verhelderend zijn. Ook als je denkt dat je alles nog scherp kunt zien, kunnen je ogen niet meer optimaal zijn.

Bijdrager
    hopsa

die van mij heeft maar 60 Hz.. LaCie PhotonVision 20″?
    Of is dat juist goed?

want ik heb namelijk wel eens hoofdpijn ook ja. En misschien komt dat wel hierdoor..?!?

Bijdrager
    Schimmeltje

Het schijnt dat 85Hz voor de meeste mensen ideaal is, maar dat is erg persoonlijk.

Een lichte afwijking in scherpte van je ogen kan het ook veroorzaken, ga inderdaad eens langs de opticien.

Bijdrager
    Nisei

Je wordt ouder, da’s je probleem.;)

Even zonder gekheid: 100Hz is beter dan 85. Ze kunnen me nog meer vertellen maar ik zie echt verschil tussen 85 en 100Hz. 100Hz is rustiger aan je ogen en je zou dus juist minder last moeten hebben. Wat ik wel heb meegemaakt is dat ik bij de overgang van CRT naar TFT last van hoofdpijn had. Ik had het gevoel dat dit te maken had met het hogere contrast. Misschien dat je nieuwe monitor “harder” overkomt dan je oude en dat je daar gewoon aan moet wennen. Went het niet, probeer dan je contrast es wat lager te zetten.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Is het niet zo dat de wisselfrequentie van TFT schermen lager ligt dan CRT?
    Op mijn Viewsonic 22 CRT werk ik met 120 en 100. Merk geen verschil.
    Ooit eens Linux geinstalleerd, en mijn videokaart werd niet ondersteund.
    Gevolg: 60 Hz.
    En na één kwartier had ik al last aan mijn ogen…

60 Hz is voor een CRT zeker niet te doen… 75 Hz voor mijn oude Apple Monitoren wel, maar ook niet echt voor mijn nieuwe Viewsonic 22 inch…
    Bij TFT schermen is het wel anders…

Bijdrager
    Nisei

Precies, het “nadeel” van TFT schermen dat ze traag zijn (de tijd die een pixel nodig heeft om te “doven”) is weer een voordeel in die zin dat ze genoeg hebben aan een 60 of 75 Hz frequentie.
    Deze traagheid is echter niet gewenst bij snel wisselende beelden als games en video.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.