28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    marijkedv

Hoofdaccount verwijderen

Dag allemaal,

Binnenkort geef ik mijn oude MacBook Pro door aan m’n zusje omdat ik zelf een nieuwe heb aangeschaft.
    Kunnen jullie mij adviseren wat de beste manier van overdragen is?

Is het handig om de hoofdaccount te verwijden, of is dat niet mogelijk? En hoe doe ik dat?
    Of moet ik het hele OS verwijderen?

Bedankt voor jullie hulp!
    Marijke

Moderator
    unSOUND

Je kunt een nieuwe gebruiker aanmaken met beheerders-rechten, vervolgens opstarten en inloggen met die account, en dan jouw account verwijderen. Bedenk wel dat dan de hele inhoud van jouw thuismap wordt verwijderd !

Bijdrager
    Turbanus

Dan zou ze die inhoud even op een externe schijf als losse mappen moeten stallen? Dan die schijf weer unmounten en later de info weer op je nieuwe account binnenhalen. Is dat wat je bedoelt UNsound?

Bijdrager
    jeroenimo
    ”Turbanus”

Dan zou ze die inhoud even op een externe schijf als losse mappen moeten stallen? Dan die schijf weer unmounten en later de info weer op je nieuwe account binnenhalen. Is dat wat je bedoelt UNsound?

Nee, Een nieuwe gebruiker aanmaken met beheer recht, daarna als die nieuwe gebruiker inloggen, en dan de “oude” beheerders account verwijderen..

Bijdrager
    Turbanus

Dat snap ik wel Jeroen, maar de opmerking van UNsound betrof de thuismap en dus ook de documentenmap. Als je daar belangrijk spul in heb zitten, zul je die dus even ergens moeten stallen en later weer ophalen. Of is dat niet nodig?

Bijdrager
    jeroenimo

Lijkt me wel handig als je al je spulletjes wilt bewaren ….

Bijdrager
    FlyingSeal
    ”marijkedv”

Binnenkort geef ik mijn oude MacBook Pro door aan m’n zusje omdat ik zelf een nieuwe heb aangeschaft.

Ik wou dat ik zo’n lieve oudere zusof broer had. Helaas ben ik de oudste thuis en ben ook ik zo lief dat ik alles weer doorspeel naar mijn broertje. Live’s a bitch :wink:

Bijdrager
    hansenonline

dan lijkt me dat je tijdens het installeren van je nieuwe via de migratie de instellingen van je oude mac over neemt! voor een laptop lijkt het me sowieso geen overbodige luxe om een externe schijf thuis te hebben met een volledige backup!

Moderator
    unSOUND
    ”Turbanus”

Als je daar belangrijk spul in heb zitten, zul je die dus even ergens moeten stallen en later weer ophalen. Of is dat niet nodig?

Voor zover ik begreep van de topicstarter moet hij juist schoon worden afgeleverd… dus zonder de documenten van de vorige eigenaar.

Bijdrager
    Masto
    ”marijkedv”

Bestaan die al: ‘oude’ MacBook Pro’s? Ik doe al 2,5 jaar met m’n Powerbook en er is nog niets ouds aan!

Interessant vraagstuk: is een MacBook Pro sneller oud dan een Powerbook? :wink:

(sorry vrijdagmiddag, saaie werkdag)

Bijdrager
    marijkedv

Hey bedankt allemaal voor het meedenken!

De optie van een nieuwe account aanmaken en dan de eerste (hoofd)account verwijderen lijkt me een goede!
    Uiteraard heb ik al mijn bestanden e.d. al overgezet op m’n “nieuwe” macbookpro.

Tsja, en wat is oud h├Ę… De 15″ die ik nu weg ga geven is 10 maandjes, dus eigenlijk nog spliksplinter-nieuw;-)

Bijdrager
    marijkedv

Owja, of een PowerBook sneller is dan een MacBook Pro?

Ik denk het niet echt.. een goede powerbook moet ook zeker voldoen qua snelheid.

Bijdrager
    Turbanus

Maar dat is een ander topic…..:wink:

Bijdrager
    Masto
    ”marijkedv”

Owja, of een PowerBook sneller is dan een MacBook Pro?

Ik denk het niet echt.. een goede powerbook moet ook zeker voldoen qua snelheid.

Ik bedoelde ‘sneller oud’, niet ‘sneller’. En mijn PB zal ongetwijfeld langzamer zijn dan een MacBook Pro….! Maar dat is inderdaad een ander onderwerp.

Moderator
    unSOUND

Het is op zich zelfs mogelijk om alle accounts eraf te gooien zodat als hij weer wordt opgestart je het intro-filmpje en alles weer krijgt, maar alle reeds ge├»nstalleerde software toch blijft staan… Maar dat vergt wat meer werk dan de gemiddelde gebruiker aan durft.

Bijdrager
    marijkedv

Ik wil trouwens nog wel even kwijt dat deze “nieuwe” MacBook Pro echt stukken minder warm wordt als mijn “oude”. Toch echt wel een flink voordeel!

Bijdrager
    Kleintje

Een kennis van mij had zitten pielen (helaas, geen kenner) met het hoofdaccount want ze wilde graag de naam wijzigen….(vraag niet waarom). Toen ze zag dat dat niet lukte heeft ze die lastige directory met dat o zo grappige huisje maar weggegooit.

Zoals bekend; Alles dus weg. iTunes; iPhoto etc etc. Nou is ze al een nitwit dus ik had nog niet uitgelegd hoe je backups kon maken :((

Nu is ze dus alles kwijt. Lees het ook hier op het forum. Wat ik niet begrijp is dat er maar 1 gebruiker was en dat ze haar eigen home directory kon weggooien.

Is alles echt weg…in weg…of zijn er nog recorvery tools. Of een kwestie van het uitvoeren van een van de handleidingen zoals hier op het forum vermeld. Want die ging om een naamswijziging volgens mij.

Iemand?

Bijdrager
    JeePee

Vreemd, ik krijg gewoon een waarschuwing (ik ben niet verder gegaan:D ). Ik heb daarna een nieuwe gebruiker aangemaakt en geprobeerd vanuit die account de homedirectory te verwijderen. Ik krijg 2 waarschuwingen en daarna blijkt het onmogelijk om de directory te verwijderen. Ook als deze gebruiker beheerdersrechten heeft, lukt het niet. Dus hoe het haar wel gelukt is…

Zit de directory nog in haar prullenmand? Anders misschien nog in de map Gebruikers?

Hoe meer ze doet op haar computer, hoe groter de kans dat ze data overschrijft, dus afblijven en met Data Rescue II of FileSalvage kijken wat er terug te halen is.:roll:

Ze heeft uiteraard geen backup… :sealed: Volgende keer in ieder geval een extra directory aanmaken en haar geen beheerdersbevoegdheden geven, dat voorkomt al wat ellende, maar in dit geval lijkt het dus onmogelijk. Vreemd…:roll:

Bijdrager
    Kleintje

Toetsen vastlijmen lijkt me een betere oplossing. Ik ga binnenkort maar eens even kijken bij haar wat ze heeft gedaan…..

Bijdrager
    Rub3n

is het nog zinvol om een extra appart Beheerders account te maken? voor als je bijvoorbeeld je eigen heb weg geflikkerd? haha?

Moderator
    unSOUND

Je kunt als het goed is nooit de laatste beheerders-account weg gooien…. Juist omdat er ten alle tijden een beheerder moet zijn.

Bijdrager
    sstralen

@ unSOUND : Kun je uitleggen hoe je weer met dat intro filmpje kunt beginnen zonder dat je al je programma’s kwijt bent?

Moderator
    Poezenbeest

@sstralen en unSOUND
    Is het doen van een clean install dan niet makkelijker?

Volgens mij pikken de meeste programma’s het wel als je gewoon via een externe schijf wekt en dan alles gewoon in de programmamap flikkert… denk alleen dat Adobe dit niet pikt…

Bijdrager
    PowerMac
    ”Kleintje”

Een kennis van mij had zitten pielen (helaas, geen kenner) met het hoofdaccount want ze wilde graag de naam wijzigen….(vraag niet waarom). Toen ze zag dat dat niet lukte heeft ze die lastige directory met dat o zo grappige huisje maar weggegooit.

Zoals bekend; Alles dus weg. iTunes; iPhoto etc etc. Nou is ze al een nitwit dus ik had nog niet uitgelegd hoe je backups kon maken :((

Nu is ze dus alles kwijt. Lees het ook hier op het forum. Wat ik niet begrijp is dat er maar 1 gebruiker was en dat ze haar eigen home directory kon weggooien.

Is alles echt weg…in weg…of zijn er nog recorvery tools. Of een kwestie van het uitvoeren van een van de handleidingen zoals hier op het forum vermeld. Want die ging om een naamswijziging volgens mij.

Iemand?

Dit is een bekend onbekend probleem.
    Het is denk ik het beste om de volgende link even te lezen, als je vragen hebt hoor ik het wel:

http://forums.macnn.com/90/mac-os-x/343665/ive-changed-name-my-user-folder/
    ( na wat geruzie van analogika en horsepoo wordt het toch nog interessant…)

en belangrijker deze:

http://forums.macnn.com/90/mac-os-x/359388/short-name-change-mac-os-10-a/

Komt er op neer:
    1. Je bent niets kwijt (als je niet verder hebt zitten klooien)
    2. Als je inlogt als root kun je alles weer terugkrijgen
    3. log uit als root!

Moderator
    unSOUND
    ”Zerk”

@sstralen en unSOUND
    Is het doen van een clean install dan niet makkelijker?

Niet echt… Een clean install kost minimaal 20 minuten, en dan moet je dus die extra software nog terug gaan zetten en opnieuw registreren…. Even inloggen als single-user of via FireWire kost hooguit 3 minuten, en dan ben je ook gelijk helemaal klaar.

Moderator
    unSOUND
    ”sstralen”

@ unSOUND : Kun je uitleggen hoe je weer met dat intro filmpje kunt beginnen zonder dat je al je programma’s kwijt bent?

Gewoon je account weg gooien, en het bestand weg gooien waarin staat dat OS X al een account heeft. Als dat bestand ontbreekt denkt OS X dat hij in de fabrieksstand staat, en zal hij de introductie weer starten. Je verliest dan dus wel de hele inhoud van je thuismap…

Via Single-user:

1. Set up the Mac as you want it (install apps, etc.)
    2. Reboot into single-user mode (reboot the machine and hold down the command +s keys as soon as you hear the startup sound.)
    3. You’ll get dumped into the terminal. Wait for the command prompt to appear and type: mount -uw /
    — This mounts the boot volume so you can edit it.
    ** Be very careful from this point forward.**
    4. Type: cd /Users
    — Moves into the Users directory
    5. Type: rm -rf *
    — Deletes all of the User folders (Shared, etc.) in the Users directory. BE VERY CAREFUL with this command – make sure you’re in the Users folder. If you’re not positive, type: pwd – the output should be “/Users”
    6. Type: cd /var/db/netinfo
    — moves into the directory that contains the account information
    7. Type: rm local.nidb
    — Clears the netinfo database and all of the existing accounts on the system
    8. Type: cd ../
    — Moves up one level
    9. Type: rm .AppleSetupDone
    — Remove the file that tells the OS that setup has already been run – note the period in front of the filename.
    10. Type shutdown -h now
    — Shuts down the Mac

Via een andere Mac met FireWire:

Start je machine op in Target-mode, en verwijder de mappen

users > jouw thuismap
    var > db > .AppleSetupDone

Bijdrager
    ester

Ik heb helaas ook geen verstand van Mac maar met internet kom je toch een heel eind heb ik gemerkt. Ik heb mezelf als beheerder toegevoegd onder systeemvoorkeuren. De vorige beheerder moet er nu af en ik las op internet hoe ik dat kon doen. Maar mijn Mac geeft al een paar uur aan dat ie bezig is om de account en de thuismap te verwijderen. Duurt dat altijd zo lang?
    Ik ben bang dat er iets niet goed gegaan is maar echt geen idee hoe ik daar achter kom. Ik las iets over Filevault maar die is uitgeschakeld.
    Iemand een idee wat ik moet doen?

Bijdrager
    fred44nl

voorlopig rustig afwachten.
    met Finder kun je zien hoeveel vrije ruimte er is.
    en dat zou meer moeten worden.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.