22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Nihilist

@ Home internet: PC lukt wel, OSX geen DHCP

Vanaf vandaag verplichte overstap op @Home internet en het volgende probleem doet zich voor. Ik heb een Dell PC, een intel iMac en een PB. Dell runt XP SP2, de Macs OS 10.4.5.

De instellingen op de PC gewijzigd volgens het @home-boekje. Ethernetkabeltje erin, herstarten en de boel werkt.

De instellingen op de Macs gewijzigd volgens het @home-boekje. Dus: computernaam ingevuld in ID DHCP-client en zoekdomein ingevuld. Ethernetkabeltje erin, herstarten en de boel werkt niet. Ìk krijg de DHCP-server niet gevonden en OSX geeft een 169.xxx. IP adres aan.

Ergo: de PC vindt de DHCP-server wel, de Macs niet. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn..?

Bijdrager
    E.Rhijnsburger

Ja, had ik ook. Je had zeker een Campus-aansluiting van de UM?
    Ik heb gebeld en de oplossing is simpel maar volslagen onlogisch:
    a. naar Samen Delen in de Systeemvoorkeuren gaan
    b. Je nieuwe computer-ID aldaar invullen
    c. Mac geeft zef .local erachter
    d. Dit OK geven
    e. saven, herstarten en
    f. Voila.
    Succes!!!!

Bijdrager
    Nihilist

Ik heb ook gebeld maar veel te lang zitten wachten :|

Ik ga het gelijk ff proberen!

Bijdrager
    Nihilist

Mooi dat werkt! Hartstikke bedankt!:D

Heb je toevallig ook een Airport Express? Ik ga proberen of ik weer draadloos kan, want die kabel door het huis bevalt me niks.

Bijdrager
    wjgmspeedy

Geeft @Home support op OSX? Mijn oude G3 gaat naar een vriend en vanwege de maandelijkse lasten wil hij met @Home in zee gaan. Maar ik heb dus helemaal geen verstand van kabelinternet en op de @Home site kwam ik er ook niet helemaal uit.

Bijdrager
    Nihilist

Wel…ze geven support maar de support die ik in het boekje vond is niet de support die E. Rhijnsburger mij gaf. Ik heb mijn Macs nu via Ethernet op internet maar ik moet nog ff uitzoeken hoe dat werkt met Airport.

Bijdrager
    Rik H.
    ”wjgmspeedy”

Geeft @Home support op OSX? Mijn oude G3 gaat naar een vriend en vanwege de maandelijkse lasten wil hij met @Home in zee gaan. Maar ik heb dus helemaal geen verstand van kabelinternet en op de @Home site kwam ik er ook niet helemaal uit.

Toen ik mij intel iMac kreeg een paar weken geleden werd ik prima geholpen door de @Home helpdesk, binnen 5 minuten zat ik op internet.
    Degene die mij hielp wekte de indruk dat hij wist hoe hij moest helpen met OS X.

Bijdrager
    Nihilist
    ”Rik
    ”wjgmspeedy”

Toen ik mij intel iMac kreeg een paar weken geleden werd ik prima geholpen door de @Home helpdesk, binnen 5 minuten zat ik op internet.
    Degene die mij hielp wekte de indruk dat hij wist hoe hij moest helpen met OS X.

Heb jij toevallig ook Airport draadloos..? Ik krijg die nog niet aan de praat…

Bijdrager
    wjgmspeedy
    ”Rik

Dat geeft me wat meer vertrouwen, maar het zal er natuurlijk ook aan liggen wie je aan de telefoon krijgt.

Bijdrager
    Boskabouter

Het probleem dat je hebt heeft te maken met het feit dat @home een tijdje geleden overgestapt is naar nieuwe serversoftware (zo werd mij verteld) en dat daardoor OSX klanten geen verbinding meer kregen op de normale, in het boekje vermelde, manier. Ik had nl van de een op de andere dag geen verbinding meer na opnieuw starten, en ik moest toen idd de computernaam veranderen bij sharing, en vanaf dat moment werkte het, maar ook pas nadat de helpdeskmedewerker in de gaten kreeg dat ik OSX gebruikte en toen met deze oplossing kwam….

Bijdrager
    Nihilist

Klinkt eigenlijk vrij logisch, aangezien ik ook mijn computernaam op de PC moest wijzigen. Nu ff hopen dat ik morgen een helpdeskmedewerker ad lijn krijg die me vertelt hoe ik de AP aan de praat krijg.

Bijdrager
    Eehhm…

Had ik ook. Dat werd opeens een paar maanden geleden ingevoerd. En het duurde een eeuw voor ik het had uitgevogeld. Zonder kennisgeving moest opeens het accountnummer hetzelfde zijn als de machinenaam, anders lag de verbinding eruit. Gelukkig had ik airport en kon ik via de buurman zijn wifi on-line uitzoeken wat er aan de hand was, anders was ik er nooit achter gekomen. De helpdesk kon mij ook niet verder helpen.

Het had waarschijnlijk te maken met het actieve ontmoedigingsbeleid dat ze voeren bij @home tegen thuisnetwerken. Ze willen daar (i.v.m. studentenhuizen denk ik) max. 1 machine op iedere aansluiting.

Wel vervelend dat je je accountnummer moet invullen als machinenaam. Vind ik wel Windows-achtig. Ik vond het vervelend dat mijn iBook CC-612987123 of zoiets heete, terwijl ik liever eigenlijk “Mijn iBook” wilde intypen.

Nu heb ik ADSL van XS4all. Bevalt me veel beter, al is het alleen al vanwege het salaris van hoe heet die stroomboer daar die de baas speelt bij Essent (@home).

Bijdrager
    E.Rhijnsburger

Okee maar nou heb ik zelf een probleem: ik krijg de G4 op zolder niet ook aangesloten; het is of de een (G5 iMac hier) ofde ander (dus de G4 iMac op zolder). Het loopt via een router + Ethernet kabel. Iemand een idee? Hoeft geen haast te maken hoor want ik ga er morgen aan verder. Nu ff wat anders doen want ik krijg vierkante ogen.

Bijdrager
    Eehhm…

Precies, E. Dat komt dus door die –kuch– ‘nieuwe serversoftware’ van @home waardoor er maar 1 machine, namelijk die met het accountnummer als machinenaam an de modem kan hangen.
    @home ondersteunt geen thuisnetwerk, dus het delen van de verbinding met meerdere machines kan niet. Tenzij je misschien een Ethernet-DHCP-IP-nummer-router tovenaar bent, dan wel misschien.
    Anders is het ouderwets schoffelen met de kabeltjes en heen en weer sloffen.
    Ja, ja. Moderne tijden. Doet me weer denken aan die leuke spotjes van Planet internet.

Nu even niet, [email protected](*&^%!

Bijdrager
    Chris Meijburg

Misschien kan dit van pas komen bij het instellen van de AE?

Bijdrager
    Nihilist
    ”Chris

Misschien kan dit van pas komen bij het instellen van de AE?

Bedankt! Ik kreeeg het zo 123 niet ad praat maar het is al laat.

En ik moet nog kabels opruimen; dikke ellende.

Bijdrager
    Nihilist

Mooi; ik heb de boel aan de praat via Airport!:D

Bijdrager
    Underd0gZ

Ik heb nog nooit problemen gehad met @Home. Iets meer dan een half jaar geleden kocht ik mn iMac, tijdens de installatie werd naar een netwerk gezocht, dat netwerk aangeklikt, en mijn iMac had verbinding. En tot op de dag van vandaag heb ik nog nooit problemen gehad met onze internetverbinding.

P.S.: Ik heb hier wel een router in huis staan en alle PC’s e.d. zijn draadloos met elkaar verbonden.

Bijdrager
    Chris Meijburg

Wat voor snelheden halen jullie (ik neem aan dat je ook het standaard Internet Regelmatig hebt gekregen)? Kun je hier makkelijk testen (kies voor Bandwith Meter).

Bijdrager
    Bezierman

Kun je hier makkelijk testen (kies voor Bandwith Meter).

Lache! Ik haal 28.30 Mbps.
    Wat halen jullie?

Bijdrager
    Mattheus

Ik heb een tijdje terug ditzelfde probleem gehad. Ik heb een thuisnetwerkje met daarin een iBook, een iMac g5 en een G4. De iBook en de iMac zijn draadloos verbonden en de G4 via en draadje. Op een bepaald moment knalde mijn internet eruit. Na lang puzzelen samen met een behulpzame medewerker van AtHome kreeg ik het uiteindelijk aan de praat door idd dat CC XXXXXX nummer in te voeren als computernaam voor m’n G4…. Daarna kreeg ook mijn hele netwerk weer online. Het lijkt idd voor geen centimeter zo’n CC XXXXXX naam in je netwerk, maar uiteindelijk werkt het wel…. Dus als AtHome iets gedaan heeft tegen de zgn. thuisnetwerkjes, ben ik daar mooi tussendoor geflipt…gna gna gna (tenzij iemand van AtHome dit lesst natuurlijk….)

Bijdrager
    Chris Meijburg

Nee, @Home heeft op zich niets tegen thuisnetwerkjes (ze leveren zelfs (desgewenst) een draadloze router bij hun installatiepakket). Dat je die computernaam nu twee keer moet invoeren heeft te maken met de overgang naar een nieuw netwerk.

BTW, mijn snelheid:

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.