6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    thomdebom

home-directory op een andere partitie?

Ik heb een HD van 40 gig in mijn computer zitten met drie partities.
    Op de ene staat Mac OS 9, op de andere staat Mac OS X en op de andere wil ik al het andere hebben staan.
    Dus ook mijn home-directory.
    Maar ik vraag me af hoe ik ervoor kan zorgen dat Mac OS X dit weet, dus dat hij ziet dat mijn home-directory op een andere partitie staat…
    (dus dat mijn map ‘gebruikers’ automatisch in de andere partitie staat en daar ook wordt bewerkt)
    Misschien met een of ander terminal commando?

Bijdrager
    Torz

En als je nu een alias zet??

Bijdrager
    Castor

Deze hint komt van MacOSXHints.com

[Editor’s note: There’s a previously published tip on moving the Users’ folder – but I felt this alternate method merited posting on its own. Check both tips if you’re interested in moving your Users directory to a new drive or partition.]

I have three partitions on my dual G4. One for OS 9.1, one for OS X, and one I wanted to use as some file repository. However, OS X does not allow guest-sharing of files outside of the Public folder. So, I decided to try and have MacOS X recognize the other partition as the Users directory. This is what I did:

– su-ed to root
    – gnutar cf users.tar Users/
    – mv users.tar /Volumes/TargetDisk/
    – cd /Volumes/TargetDisk/
    – gnutar xf users.tar
    – rename original Users folder to Users-old
    – cd /
    – ln -s /Volumes/TargetDisk/Users Users

Now a symbolic link exists where the original Users folders resided. Then, you have to log out and log back in again. After re-logging, you should see that the system recognizes the Users folder on the other partition as the one with your home directory.

The only problem I had, was that some aliases may not work anymore. For example, I have an alias to the Favorites.html in OS9.1 in my Explorer preferences. That one, I had to reestablish. Apart from this, it works smoothly.

Er treden zo nu en dan wel problemen op schijnt. Mijn alternatief is: maak met CarbonCopyCloner een kopie van je OS X partitie op een externe disk en start daarvan op. Voeg je 3 partities samen en installeer alles weer terug. Je kunt dan gebruik maken van OS X zoals het bedoeld is; met (zowel in Aqua als Darwin) een centrale rol voor de user en home folders. Rocks!

Bijdrager
    thomdebom

ja dat kan wel, maar het gaat om twee dingen:
    1. de partitie met Mac OS X is minder kwetsbaar als ik het op een aparte partitie zet.
    2. Ik heb de partitie met Mac OS X 8 GB gemaakt. En heb dus een ‘restpartitie’ van zo’n 27 GB. Daar wil ik al mijn muziek enzo op zetten, maar als ik in iTunes liedjes importeer, dan maakt hij volgens mij een nieuwe muziekmap aan in mijn partitie Mac OS X.

Of bedoel je dat ik een alias moet maken in de partitie Mac OS X van de partitie ‘overig’ (dat zou misschien ook wel kunnen helpen…)

Bijdrager
    Ruben

Ik heb deze vraag ook een keer in het forum gemikt en de oplossing die ik hier kreeg werkte goed.

Bijdrager
    thomdebom

Hey het werkt echt perfect allemaal!!!
    Heel erg bedankt voor alle reacties!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.