10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Gitte65

"home" bij Finder/apparaten; wat is dat?

Het viel me vanmorgen ineens op dat er onder apparaten “home” vermeld wordt (zie afbeelding). Als ik daar op klik is dat blijkbaar leeg en volgens het infovenster is deze aangemaakt op 1 jan. 2001 (mijn iMac is van 2012).

Weet iemand wat dit is? Wat kan ik er mee? Kan ik het zonder problemen verwijderen?

27″ iMac 2012, OS High Sierra

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden geleden door  Gitte65.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zo te zien is het een aangekoppelde schijf, maar hij heeft een grootte van 0 bytes. Hij heeft blijkbaar als bestandssysteem autofs, wat een systeem is om automatisch netwerkschijven aan te koppelen. Kijk eens in het Schijfhulpprogramma wat dat over deze schijf zegt, misschien dat je daarmee wijzer wordt over waar deze schijf vandaan komt?

Bijdrager
    Gitte65

In Schijfhulpprogramma wordt deze niet gezien, daar zie ik alleen de 2 interne schijven en de 2 TM backups. Er hangt ook verder niets aan mijn iMac…. (behalve toetsenbord)

Ik herken dit tekentje van de tijd (paar jaar geleden) dat ik de backup-schijf aan mijn Airport Extreme had hangen (maar met andere naam). Aan mijn AE hangen nu alleen nog maar 2 printers… geen backup of ander externe HDD.

Bijdrager
    Gitte65

Dit zie ik op mijn Airport Extreme:

Maar daar hangt nu dus geen schijf meer aan. Kan ik dat vinkje “schakel bestandsdeling” zonder problemen weghalen?

Misschien dat dat nog iets oplost? Al verklaart dat natuurlijk niet waarom ik nu ineens “home” onder apparaten vermeld heb staan want aan deze instelling is al jaren niets verandert.

Bijdrager
    Mister Blobby

‘Home’ is waarschijnlijk een apparaat binnen je netwerk dat zich via SMB meldt op dat netwerk. Stop SMB delen en kijk of het wordt verwijderd. Ik vermoed dat je het niet uit de navigatiekolom van een Finder venster kunt verwijderen. Je zult het bij de bron moeten verwijderen. Dit houd in nagaan waar het vandaan komt en daarin SMB verwijderen. Naast een TV of stereoset, kan dat zelfs je modem zijn.

Bijdrager
    koen

In de Finder voorkeuren kun je ergens aangeven welke schijven je ziet in die kolom.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Gitte65 op 23 januari 2018 om 10:37</p>
    In Schijfhulpprogramma wordt deze niet gezien, daar zie ik alleen de 2 interne schijven en de 2 TM backups.

Zorg wel dat je bij het knopje „Weergave” linksboven aanzet dat je alle apparaten wilt zien, en niet alleen de volumes:

Bijdrager
    Gitte65

<p class=”cite”>Mister Blobby op 23 januari 2018 om 16:45</p>
    ‘Home’ is waarschijnlijk een apparaat binnen je netwerk dat zich via SMB meldt op dat netwerk. Stop SMB delen en kijk of het wordt verwijderd. Ik vermoed dat je het niet uit de navigatiekolom van een Finder venster kunt verwijderen. Je zult het bij de bron moeten verwijderen. Dit houd in nagaan waar het vandaan komt en daarin SMB verwijderen. Naast een TV of stereoset, kan dat zelfs je modem zijn.

Bestandeling gestopt én opnieuw opgestart: “home’ is nog steeds te zien (maar kan met mijn MBP niet meer in mijn iMac, logisch uiteraard, maar  bestanddelen is dus echt uitgeschakeld).

Ik zou “home” volgens mij wel uit de navigatiekolom kunnen halen (linkermuisklik: verwijder uit navigatiekolom), maar dan weet ik nog steeds niet wat dit is.

Wat verder opvallend is dat ik “home” niet zie in Finder op mijn MBP (deze zit in zelfde netwerk), ook niet wanneer bestandsdeling is ingeschakeld en ik via mijn MBP op mijn iMac kijk, zie dan wel de aangesloten Backup schijven.

Uitschakelen van mijn MBP maakt overigens ook geen verschil, net als het verwijderen van de backupschijven, “home” blijft zichtbaar.

Ik zit ineens te denken, mogelijk heeft het met de installatie van High Sierra te maken? (afgelopen zondag) daarvoor heb ik dit nooit gezien.

Bijdrager
    Gitte65

<p class=”cite”>koen op 23 januari 2018 om 17:41</p>
    In de Finder voorkeuren kun je ergens aangeven welke schijven je ziet in die kolom.

Dat kan ik zo niet vinden? Maar lijkt me ook niet echt de oplossing in de zin dat ik dan nog steeds niet weet wat dit is.

Bijdrager
    Gitte65

@Jakko Westerbeke ik was niet op de hoogte van die functie, maar heb het meteen uitgeprobeerd. Zonder resultaat helaas…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.