19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Jan Eikenboom

Hoeveel SSD op iMac 27 inch is raadzaam?

Ik sta op het punt om – voor het eerst – een iMac (27 inch, 2017) aan te schaffen. Ik denk hierbij aan de volgende configuratie: Intel core i7 en 8 GB ram (zelf uitbreiden naar 32 of 64).

Ik twijfel over de hard disk. 1TB of 2 TB. Er vanuit gaande dat de snelheid van externe disks niet veel onderdoet voor de interne is het eenvoudig uit te breiden. Al zijn de volumes van de externe ssd’s nog beperkt. De vraag is dan of ik aan 1TB niet meer dan voldoende heb. Graag uw mening hierover.

Ik bedoel hier de interne SSD natuurlijk. Niet de fusion drive.

De iMac zal ik vooral gebruiken voor Photoshop en Lightroom.

Hartelijk dank alvast

Moderator
    Mac Daddy

Er zijn 2 vragen die opkomen.
    – Hoeveel opslag heb je nu in gebruik?
    – Hoe snel denk je dat je meer ruimte nodig hebt?

Ben je een fotograaf en schiet je iedere dag weer nieuw materiaal? Dan kan het snel gaan uiteraard.

Overigens. Over opslag SSD/HDD. Externe HDD’s is prima mee te werken en nog steeds voordeliger.

Bijdrager
    pinkie

Ook externe SDD’s leveren enorm veel snelheidswinst op, zeker als je er een met een USB C aansluiting neemt. Die als start up schijf gebruiken, dan heb je nog 1 TB interne schijf extra opslagruimte.

Moderator
    Mac Daddy

Dat is een beetje omgekeerde wereld. Waarom zou je een interne SSD niet als bootdrive gebruiken en voor en externe kiezen?

Uiteraard is een externe SSD sneller, maar als je veel opslag nodig hebt, kan dat prijzig worden. Een RAID HDD systeem via USB-C kan ook al erg rap werken.

Moderator
    Mac Daddy

Oh wacht.

@Jan
    Eikenboom: Je wilt kiezen voor de fusion drive? Ik dacht even dat een interne 1TB SSD een optie was die Apple gaf. Persoonlijk zou ik eerder voor een 256 of 512GB SSD kiezen en voor je mass storage een USB-C extern apparaat kiezen. En dan kan je zelf kijken of je voor SSD of HDD daarbij kiest.

Bijdrager
    Zaphod_B

Eens met Mac Daddy. Ik zou kiezen voor een interne SSD van 256 GB. Groot zat voor je OS en applicaties en wat data. Je foto’s doe je lekker op een externe SSD of HDD en kun je zo groot en wild maken als je zelf wilt.

Interne SSD bij Apple is relatief erg prijzig, daarom zou ik voor 256GB kiezen en niet voor 512GB. Dat geld kun je beter in je zak houden en bijvoorbeeld een Samsung T3 kopen: externe SSD via USB-C. Bliksemsnel en veel goedkoper.

Bijdrager
    pinkie

@ Zaphod_B, ik kan die T3 nergens vinden met USB C aansluiting, alleen USB 3.1

Sleutelbeheerder
    Night

Dat klopt

Lange tijd gingen we er vanuit dat de T3 ondersteuning zou bieden voor USB 3.1. Toen de maximumsnelheid op CES bekend werd gemaakt, werd echter duidelijk dat het toch een USB 3.0-apparaat was. Hoewel Samsung spreekt over een “USB 3.1 (Gen1, 5 Gbps)” apparaat, is dit natuurlijk gewoon USB 3.0.

Door gebruik te maken van UASP (USB Attached SCSI Protocol), iets wat zowel bij de Samsung T1 als de T3 is toegepast, zijn echter met deze SSD toch snelheden van 450 MB/s te halen.

Er zijn wel échte USB-C externe SSD’s, bijvoorbeeld van WD, maar er zijn er meer.

Bijdrager
    pinkie

Cool, dank je. Ik heb zelf de G‑Technology G‑DRIVE

Bijdrager
    Jan Eikenboom

Mac Daddy: ik bedoel de SSD interne drive. Die biedt Apple aan in de 512GB, 1TB en 2TB. De 512 is geen optie dus is kiezen tussen 1 of 2TB. Het probleem met externe SSD is dat nog relatief duur zijn en beperkte opslag hebben.

Bijdrager
    Jan Eikenboom

@Zaphod_B de nieuwe iMac 27 inch begint bij 512GB. Kleiner hebben ze niet. Je denkt dat dit voldoende is voor OS en de applicaties?

Bijdrager
    Zaphod_B

Waarom is de 512 geen optie?
    De 1TB en 2TB daar betaal je de absolute hoofdprijs voor. 3x zoveel als voor een externe.

En inderdaad, de T3 is geen USB3.1 maar wel snel en gemakkelijk en zeer goede prijs.

Bijdrager
    pinkie

@ Jan Eikenboom, de 1TB intern kost je €840 extra. De externe SSD die ik hierboven noemde kost €434 voor 1TB, dus bijna de helft en dan heb je 1TB extra ruimte.

Bijdrager
    Jan Eikenboom

Dus jullie zeggen 512GB interne SSD en dan extern SSD of HDD voor de opslag. Dan zou de LaCie d2 Thunderbolt 3 met 4 tot 6TB een goede oplossing zijn?

Bijdrager
    Jan Eikenboom

@pinkie het verschil tussen de 512GB en de 1TB is 350 euro. Althans hier op de Filipijnen waar de iMac sowieso een stuk voordeliger is.

Bijdrager
    pinkie

Dat is lekker Jan Eikenboom, hier (in Nederland) mag je dus €839,95 extra neertellen.

Bijdrager
    JJmac

Misschien een optie om later door een provisioneel bedrijf een ssd schijf in te laten bouwen, scheelt je ook een paar centen en ze geven garantie.

Bijdrager
    Jan Eikenboom

@jjmac ik woon in de Filipijnen en daar is minder expertise dan in Nederland. Om over garantie maar te zwijgen.

Bijdrager
    JJmac

Haha, dat had ik even niet in de gaten.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.