6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Gitte65

Hoeveel schijfruimte is er nodig bij kopiëren bestanden? Opgelost!!

Naast mijn TimeMachine Backup maak ik ook af en toe een handmatige back-up van al mijn bestanden op een externe HDD. Tot zover niets bijzonders ;-).
    Maar nu kreeg ik de melding dat er te weinig ruimte is bij het kopiëren van de Foto’s bibliotheek (122 GB).
    Mijn externe HDD is 1 TB, daarvan was nog 116 GB beschikbaar.

Dus nu is mijn vraag, hoeveel vrije ruimte is er op een HDD nodig om grote bestanden te kopiëren?

Zelfs nadat ik de oude Foto’s-bibliotheek (114 GB) van de HDD had verwijderd lukte het overzetten niet, kreeg ik weer de melding dat er te weinig ruimte was, terwijl er toen (in theorie) 230 GB beschikbaar zou moeten zijn. Alleen gaf het Finder venster nog steeds aan dat er 116 GB beschikbaar was…..
    Ik kon wel zonder problemen vanuit de prullebak de verwijderde Foto’s-bibliotheek terugzetten naar de HDD, toen kreeg ik geen melding dat er te weinig ruimte was (dat is toch ook kopiëren?).

Hoe kan dit? Weet iemand dat?
    Moet ik misschien de HDD eerst afkoppelen en weer aansluiten voordat hij het juiste aantal beschikbare GB geeft? Ik durf dat nu niet zo goed te doen omdat ik bang ben dat ik dan misschien niet meer de Foto’s-bibliotheek vanuit de prullenbak kan terugzetten en dan heb ik dus helemaal geen Foto’s-bibliotheek backup meer.

Wat kan ik nu het beste doen? Of is de enige oplossing: grotere HDD of een HDD alleen voor de foto’s erbij?

Bijdrager
    essiw

Als je iets van een hardeschijf naar de prullenbak versleept is het nog niet van de hardeschijf af. Je moet het dan daadwerkelijk verwijderen door de prullenmand leeg te maken.

Bijdrager
    IGBA

Een bestand dat in de prullenbak staat, staat nog gewoon op de harde schijf. Als je die ruimte wilt vrijmaken, zul je eerst de pb moeten legen.

Bijdrager
    Gitte65

Bedankt voor jullie antwoord!
    Dus wanneer ik dat bestand van de externe HDD naar de prullenbak van mijn iMac versleep staat dat bestand eigenlijk nog steeds op de externe HDD?
    Voel me een beetje blond nu….

En 230 GB beschikbare ruimte zou voldoende moeten zijn om een bestand van 122 GB te kunnen kopiëren?

Bijdrager
    essiw

^Niet zo heel erg blond. Et is ook een vreemd systeem, de prullenmand is eigenlijk niet een eigen map maar elke hardeschijf heeft een eigen map die naar de prullenmand verwijst. Je zult merken dat als je je externe hardeschijf uitzet terwijl er bestanden in je prullenmand staan van de hardeschijf deze dan niet meer in de prullenmand staan, maar als je de hardeschijf aanzet ze weer terug zijn.

123GB vrije ruimte zou al genoeg moeten zijn om een bestand van 122GB te kopiëren (alhoewel het altijd handig is om wat vrije ruimte te houden, maar 230GB vrij is zeker voldoende)

Bijdrager
    Gitte65

Ah, dank je wel voor je uitleg essiw! Voel me al weer ietsje minder blond ;-).
    Na het legen van de prullemand gaf Finder meteen aan dat er 230 GB beschikbaar is en op dit moment wordt mijn Foto’s-bibliotheek gekopieerd naar de HDD; nog wel even geduld hebben voordat al die data overgezet is… ± 17 uur. Maar goed, het werkt.
    Bedankt voor de hulp!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.