9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    MacKeessie

Hoeveel schijfruimte heb ik werkelijk?

Sinds kort heb ik de nieuwe Macbook Pro 15 inch, prachtig apparaat. Ik ben er zeer tevreden over.
    Ik heb de 256 Gb versie, hier heb ik genoeg aan, ik doe veel in de Cloud. Wat mij bevreemd is het verschil in schijfruimte als ik kijk bij “Over deze Mac “en als ik kijk in iStat Pro. In het eerste geval heb ik nog 119 Gb vrij en bij iStat Pro 49Gb. Bij “Over deze Mac ” staat een deel als Wisbaar ( 70Gb). Als ik OmniDiskKeeper de schijf laat analyseren dan kom ik totaal ook op ongeveer 130 Gb gebruikte schijfruimte uit. Is het zo dat OS X een deel van de schijf “reserveert” en dat doorgeeft als gebruikt waardoor bv iStatPro dus meer gebruikte schijfruimte aangeeft? En zo ja, kan ik dus op mijn schijf niet 49Gb maar 119 Gb nog gebruiken indien nodig?

Bijdrager
    fred44nl

kan het zijn dat MobileBackups aan staat ??

Bijdrager
    MacKeessie

Geen idee: ik heb het commando: “sudo tmutil disablelocal” in Terminal gegeven , nu blijft bij “Over deze Mac” de vrije ruimte het zelfde ( 119Gb), alleen is het wisbare gedeelte kleiner. Bij iStat Pro zie ik nu 88 Gb vrije ruimte . Het verschil zit hem in die wisbare ruimte. Blijft nog onduidelijk wat dat is…

Bijdrager
    koen

Ben je de enige gebruiker?

Bijdrager
    MacKeessie

ja

Bijdrager
    SunKeeper

Het is jammer dat Apple hier zelf niet iets meer informatie over geeft.

Die ruimte komt beschikbaar zodra je die zelf nodig hebt, eerder niet. In de tussentijd wordt er informatie op gezet zoals o.a. die backups en logs en caches.

Geldt ook voor het RAM. Alleen lijken sommigen er niet zo goed tegen te kunnen en willen maar meer en meer vrije ruimte van alles.

Bijdrager
    MacKeessie

Duidelijk, ik laat hem rustig vollopen en zie wel wat er
    gebeurt. Voorlopig heb ik ruimte genoeg. Bedankt voor jullie reacties .

Bijdrager
    Jeroen Ruiter

Ik heb een vraag over Schijfhulpprogramma.

Gisteren na het opruimen van wat oude bestanden zag ik via schijfhulppgrogramma dat ik 125.23 gb aan vrije ruimte had. Daarbij stond internet uit en was ook safari al als cache geleegd.

Na het opnieuw opstarten was deze zelfde vrije ruimte 125.20… Toen ben ik gaan testen, maar het lijkt met alles wat ik doe dat dit ruimte kost die ik niet meer terugkrijg na het doen van een activiteit. Steeds wordt er een beetje van de vrije ruimte afgesnoept. Nu kan je in het laatste os je ruimte gaan beheren, maar ik maak geen gebruik van online cloud voor mijn macbook en leeg de prullenbak altijd na verwijderen van bestanden enz…

herkennen jullie dit en waar kan het aan liggen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Jeroen op 19 april 2017

Toen ben ik gaan testen, maar het lijkt met alles wat ik doe dat dit ruimte kost die ik niet meer terugkrijg na het doen van een activiteit. Steeds wordt er een beetje van de vrije ruimte afgesnoept.

Waarschijnlijk gewoon cachebestanden die door het systeem worden aangemaakt. Niks om je zorgen over te maken, behalve als de schijf echt vol begint te raken, zou ik zeggen.

Jeroen op 19 april 2017

leeg de prullenbak altijd na verwijderen van bestanden enz…

Onmiddellijk na het verwijderen van bestanden? Dan kun je net zo goed geen prullenmand gebruiken maar de bestanden wissen met rm … De prullenmand is er nu net zodat je bestanden terug kunt halen als je ze toch nog nodig blijkt te hebben, dus kun je hem beter eens in de zoveel tijd legen, en nooit vlak nadat je er iets ingegooid hebt.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.