15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Hoeveel mensen gebruiken een MacBook hoofdzakelijk ook als desktop?

Ik heb op dit moment een 2014 Mac mini 2.6GHz 16GB RAM met een 1TB (trage) HD gekoppeld aan een goedkoop LG Ultra -nog wat- monitortje.

Zeer tevreden over dit computertje. Probleem is alleen dat je echt gebonden bent aan je bureau, het luilakken probleem noem ik het. Ik heb ook nog een iPad voor wanneer ik op de bank lig TV te kijken maar daar kun je gewoon niet serieus op werken-werken. Die dingen zijn geweldig om lekker mee te surfen tijdens Netflix of sport op de achtergrond maar echt werken gaat niet lukken. Dat is voor een hele kleine doelgroep weggelegd maar niet voor het geen dat ik doe. Een code editor op een iPad voelt aan als met een kiezelsteen in je schoen die vierdaagse van Nijmegen wandelen. Dat is gewoon echt geen goede beleving tussen Mac (toetsenbord+trackpad) en iOS (touch). Wanneer ik aan het bankdrukken ben heb ik wel altijd het gevoel dat ik nog van alles had kunnen doen tijdens het TV kijken maar ik dit niet gedaan heb omdat ik dan naar boven moet en achter de computer gaan zitten.

Nu heb ik wel een aantal (luxe) keuzes. Ik koop die MacBook Pro instap 2016 zonder Touch Bar en dan ben ik waarschijnlijk de op een na hipste persoon in mijn gemeente. Ik gebruik die MacBook Pro dan naast mijn desktop Mac mini hooguit een paar uurtjes per dag en 3 a 4 keer per week wanneer ik Netflix kijk of een sportuitzending wat ook oersaai is om bewust te volgen. Heel eerlijk, dat is best wel overkill en neigt ook wel een heel klein beetje naar patserigheid. Beetje eng-nekken-gevoel geeft dat wel als ik eerlijk ben.

Andere optie is, ik verkoop bovenstaande Mac mini en koop dan deze setup.

Op de Mac mini zal ik waarschijnlijk 50 of 100,- verlies pakken omdat die machine tussentijds veel duurder is geworden dan waar ik hem voor gekocht heb. Plus het is een 16GB model die waarschijnlijk erg gewild zal zijn omdat niemand zo’n ding verkoopt.

Waar ik heel erg tegenop zie is het idee dat je met een laptop hoofdzakelijk desktop-achtig gaat werken. Dus dichtgeklapt op het bureau in een standaard gekoppeld aan een extern scherm. Zo’n laptop heeft een batterij die je 100% zeker na 4 jaar moet vervangen ongeacht of het ding altijd aan de lader hangt en dus minder cycli’s maakt dan wanneer je er elke dag mee naar je werk fietst. Het idee dat je qua kwaliteit en prestaties er op vooruit gaat maar qua dagwaarde op den duur er vet op achteruit gaat zit mij niet lekker. Toch zie je heel heel mensen op die manier hun computer gebruiken, al gaan die waarschijnlijk wel vaker de deur uit met hun computer dan ik. Die Mac mini zal waarschijnlijk de beste prijs/kwaliteit verhouding zijn die je kunt krijgen, 714,- voor zo’n machine is natuurlijk hetzelfde als 5 keer een lapdance krijgen voor 15,- dat ga je nooit meer meemaken.

Er zijn gewoon een aantal dingen die mij niet aanstaan. Zoals een externe HD bijv. aansluiten op je monitor omdat dit zogenaamd een hub is. Het schijnt dus dat je elke keer wanneer je de MacBook ontkoppelt van je monitor je ook die externe HD moet deactiveren (naar de prullenmand slepen) om te voorkomen dat je bestanden corrupt raken. Dat is een hoop gedoe en niet iets dat heel erg fijn is.

De LG/Apple 4K monitor heeft waarschijnlijk qua beeldscherm en helderheid een bijna vergelijkbare ervaring als het scherm in de laptop zelf wat wel weer geweldig is. Ook zitten er speakers in het display die voldoen voor normaal internet gebruik. Het probleem is vooral dat het maar 21″ is. Apple is wereldkampioen in veel pixels in kleine oppervlaktes stoppen waardoor je eigenlijk gewoon dichter op je beeldscherm moet gaan zitten om relatief dezelfde view te houden. Alles wordt mega scherp wat geweldig is maar wanneer je veel met tekst/letters werkt is dat juist niet ideaal omdat Retina ook verkleint. 21″ is echt een lelijk formaat wanneer je met twee vensters naast elkaar wilt werken. Los daarvan de levertijd van 2 maanden is nog lelijker dan het scherm zelf.

De LG 27″ UB40 88-W YMCA 4K monitor heeft ook een prima beeldscherm en die single USB-C aansluiting alleen geen speakers en de voet van de monitor schijnt nogal plastic-plastic te zijn. Als je een plastic fetisj hebt schijnt dat je Go To monitor te zijn. Gelukkig heeft deze wel 27″ formaat.
    Beide kosten ongeveer evenveel en beide hebben niet dat echte WOW effect.

Sinds wanneer is dat gestopt eigenlijk. Dat je nieuwe dure producten koopt en je niet meer dat volwaardige echte wow effect hebt maar het is altijd meer in de zin is van, WOW-maar jammer van dit of dat..

– Webdesigner/developer

– Sketch
    – Affinity Designer
    – Affinity Photo
    – Pixelmator
    – Coda
    – Transmit
    – CodeKit
    – 1Password
    – Dropbox
    – Safari

Mijn apps zijn hoofdzakelijk stuk voor stuk gemaakt en geoptimaliseerd door developers die vrijwel alleen maar OS X apps bouwen en weten wat ze doen. Dus geen rotzooi software dat je gebruikt omdat iedereen het gebruikt en waar je Windows en Mac klonen van hebt terwijl performance op de 3e plaats komt.

Qua power haal ik waarschijnlijk met twee vingers in de neus de prestaties die mijn mini levert (zelfs met 8GB RAM minder) en daar heb ik helemaal niets over te klagen dus zo’n instap 13″ Pro zal gewoon voldoende zijn.

Bijdrager
    1973

Offtopic. Ik heb geen advies voor je. Maar ik wil je wel een compliment geven voor dit topic. Helder. En ‘vermakelijk’ om te lezen en naar te kijken.

Bijdrager
    iep
    Shmoo op 29 december 2016

Waar ik heel erg tegenop zie is het idee dat je met een laptop hoofdzakelijk desktop-achtig gaat werken. Dus dichtgeklapt op het bureau in een standaard gekoppeld aan een extern scherm.

Je kunt ‘m in clamshell mode gebruiken, je kunt ‘m ook opengeklapt laten en ‘m als 2e scherm gebruiken en je kunt wisselen tussen beide.

Zo’n laptop heeft een batterij die je 100% zeker na 4 jaar moet vervangen ongeacht of het ding altijd aan de lader hangt en dus minder cycli’s maakt dan wanneer je er elke dag mee naar je werk fietst.

Dat is al een aantal jaar niet meer het geval. Apple drukt niet voor niets de levensduur van de accu uit in aantal laadcycli. Na x aantal laadcycli moet de accu nog een gezondheid hebben van zo’n 80%. Of je die laadcycli nou in 4 jaar of 8 jaar doet is om het even.

Het idee dat je qua kwaliteit en prestaties er op vooruit gaat maar qua dagwaarde op den duur er vet op achteruit gaat zit mij niet lekker.

Elektronica devalueert nou eenmaal heel snel. Realiseer je hier wel dat dit alleen nog maar sneller zal gaan vanwege de technologische beperkingen waar we nu tegen aanlopen en geen oplossingen voor hebben. Machines kunnen nu ook langer mee waardoor de vraag naar een andere machine waarschijnlijk ook wat af zal nemen. Tel daarbij op dat vrij veel zaken al via de smartphone gaan en je ziet een nog verdere daling. Die zaken hebben allemaal een negatief effect op de dagwaarde.

Toch zie je heel heel mensen op die manier hun computer gebruiken, al gaan die waarschijnlijk wel vaker de deur uit met hun computer dan ik.

Nou nee. Die slepen de computer eerder heen en weer binnenshuis of binnen kantoor of beiden en nemen ‘m daarnaast vaak ook mee op vakantie.

Zoals een externe HD bijv. aansluiten op je monitor omdat dit zogenaamd een hub is. Het schijnt dus dat je elke keer wanneer je de MacBook ontkoppelt van je monitor je ook die externe HD moet deactiveren (naar de prullenmand slepen) om te voorkomen dat je bestanden corrupt raken. Dat is een hoop gedoe en niet iets dat heel erg fijn is.

Die schijf kun je aan van alles en nog wat hangen zolang er uiteindelijk maar een of andere connectie naar je Mac gaat. Dit geldt voor zowel desktop als laptop. Overigens is hetgeen je hier noemt al decennialang hoe je met schijven en usb sticks behoort om te gaan. Windows ging hier te gemakzuchtig mee om waardoor velen gewend zijn geraakt aan het zomaar eruit trekken van een usb stick….om vervolgens dan weer op een andere computer erachter te komen dat de data er niet meer op staat. Dit is iets wat geldt voor vrijwel ieder OS (Windows, Linux, OS X, een BSD, enz.).

De LG/Apple 4K monitor heeft waarschijnlijk qua beeldscherm en helderheid een bijna vergelijkbare ervaring als het scherm in de laptop zelf wat wel weer geweldig is. Ook zitten er speakers in het display die voldoen voor normaal internet gebruik. Het probleem is vooral dat het maar 21″ is.

Die 21″ is het probleem niet, dit is een USB3.0 scherm wat betekent dat je een USB3.0 connectie met je laptop zult hebben. Vanwege de beperkte bandbreedte zijn de USB poorten op het scherm dan ook USB2.0. Bij gebruik van een externe schijf wil je dus heel graag 1 van de poorten op je laptop gebruiken. Het 5K scherm heeft dit niet omdat deze Thunderbolt 3 gebruikt, daar zijn de poorten wel allemaal USB3.0.

Het 4k scherm is niet de enige waar dit voor geldt trouwens. Zodra je een 4k scherm op 60Hz wil gebruiken en deze over een USB-C connector beschikt zit je al snel aan hetzelfde euvel omdat al die USB-C schermen USB3.0 gebruiken. Voor de docking stations geldt hetzelfde verhaal. Dat zijn natuurlijk allemaal producten die prima werken met de MacBook (die doet zelf ook maar USB3.0) maar voor een MacBook Pro met Thunderbolt 3 is het gewoon karig. Het is in ieder geval een mooie eerste zet, op de CES komende maand zullen we nog meer USB-C items gaan zien waarvan zeer waarschijnlijk ook een heleboel Thunderbolt 3 apparaten.

Btw, dat Thunderbolt 3 producten wat op zich laten wachten is niet zo heel erg raar, dat hebben we nog niet zo lang op de markt. Daarbij heeft TI ook een screw up gemaakt en is de eerste chip die ze hebben uitgebracht niet officieel Thunderbolt 3 compatible (en zie daar de reden waarom dat soort apparaten niet op de nieuwe Macs werken); de tweede chip is dat wel maar dat hebben velen in eerste instantie niet gebruikt. Veel producten heeft men opnieuw moeten ontwerpen en laten certificeren en dat vertraagt enorm. De CES komende maand is een heel belangrijk ijkpunt dus ik zou die eerst even afwachten.

Wat de vraag in je topic titel betreft: exacte aantallen heb ik niet maar gezien dingen als het Nieuwe Werken dan zijn dat heel erg veel mensen. In de zakelijke wereld zie je tegenwoordig vrijwel alleen nog maar laptops (al dan niet met dockingstation). Desktops beginnen echt een zeldzaamheid te worden.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik gebruik een MBP 15 inch (medio 2015 16GB 2,5 GHZ i7 met AMD Radeon R9 M370X 2048 MB) voor alles wat ik doe.
    Programma’s die ik gebruik zijn in grote lijnen hetzelfde als jij. Maar ook zwaardere toepassingen als zoals af en toe photoshop bestanden van een gigabyte leveren geen probleem op.

Ik zat al een tijdje uit te kijken naar de nieuwe generatie MBP en was, vóór hij uitkwam tenminste, vast van plan hem te kopen.
    Maar op een of andere manier heb ik niet het idee dat ik er op vooruit ga. Ik gebruik de cardreader erg veel en ook beide USB poorten worden dagelijks gebruikt. Ook de HDMI uitgang is handig voor het aansluiten van een groot scherm in de conference room bij een klant. Er zullen vast wel verloopjes zijn maar het mooie van wat ik nu heb dat ik *alles* wat ik wil aansluiten zó erin kan prikken. Behalve de computer heb je verder niets nodig.

Ik neem hem elke dag op de fiets mee van mijn huis naar mijn studio en vice versa. Ik vind dat een kleine moeite. Wel heb ik twee laders zodat ik die kan laten liggen. Die gaan anders veel te snel kapot (het snoertje). Op mijn studio sluit ik hem aan op een portable harde schijf voor de time machine backup. Daarnaast staan alle bestanden in mijn dropbox. Mocht mijn computer het begeven koop ik een nieuwe en ben ik binnen een halve dag weer aan het werk.

Dat de batterij na een aantal jaren minder wordt geloof ik wel maar neem ik voor lief. Dan heb ik er een paar jaar mee gewerkt en kan ik er altijd nog een nieuwe in laten zetten. Al heb ik dat met de voorlaatste MBP niet meer gedaan, als er ook een barst in het scherm zit en de harddisk is niet meer helemaal jofel dan is het eigenlijk niet meer rendabel en gaat ie naar mijn zoontje.

Ik heb op mijn werk nog een Cinema Display staan maar die gebruik ik niet meer, althans niet met de MBP
    Zit sinds kort wel weer te denken aan een extra monitor voor op het werk maar weet niet zo goed wat. Sinds ik over ben op retina denk ik dat een “gewone” monitor een beetje gaat tegenvallen. Een 4K monitor zou dan misschien wat zijn, al ben ik bang dat de interface van de oudere programma’s die ik gebruik (Adobe CS4) erg klein gaat uitvallen. Denk dat ik er eens dieper in moet duiken en eens wat uitproberen.

Affijn, heel verhaal, maar mij bevalt het prima zo. Geen behoefte meer aan een desktop. Als ik mijn computer heb kan ik werken.

Bijdrager
    Brombeer

De vrömmesj wil nu wel weten wie die hipste persoon van jouw gemeente is.
    Is dat dat menneke zonder armen op dat bankje op de hoek waar vroeger mavo St.Jan was?

Bijdrager
    Oortjes

Los koppelen van de externe HDD….

Ik heb een NAS, is dat misschien een idee?
    Mijn NAS gebruik ik voor mijn bestanden en voor mijn Time Machine back-up. Mijn Ziggo router en nas zijn zo geconfigureerd dat ik overal bij mijn bestanden kan.

Bijdrager
    riji

Ik heb o.a. een mac mini (2015, basisconfig.) die ik gebruik als media player met KODI en met daar nog een windows partitie op voor zeldzaam gebruik.
    Voor een MBP 15″ ga ik wachten tot de eerste update, hopelijk in de lente van volgend jaar (cfr. batterij probleem).

Bijdrager
    Bugsy

Ik denk dat je de verkoopbaarheid van je mini best overschat.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Externe HD? Zolang je geen video doet heb je dat niet nodig toch? Een NAS is ook een goeie. Muziek en foto’s / filmpjes op de NAS, de rest op de interne SSD.

Ik kan eigenlijk alleen echt werken op een 27 inch scherm, maar dat kan natuurlijk wel vanaf mijn laptop. Eigenlijk heeft vrijwel iedereen rondom mij in de ontwerp-business een laptop-first-mentaliteit. Tegenwoordig. Met grote externe monitors, dat wel.

Bijdrager
    Shmoo

Een NAS en dat soort kermis is niet voor mij. Ik ben geen systeembeheerder en ik gebruik ook niet zoveel bestanden dat ik een datafiel ben.

Alles waar ik aan werk zit in Dropbox zoals EagerBobNerd hierboven. Computer stuk of een nieuwe is een kwestie van aanzetten Dropbox installeren/inloggen en alles staat weer op je nieuwe computer. Ik heb geen tijd om backups te maken en al dat soort lelijke knoei, dat laat ik aan mensen over die dat wel fijn vinden en daar een goed gevoel van krijgen. Het enige waar ik een externe HD of beter een SD kaartje (compacter) voor nodig hebt is voor mijn iTunes bieb. Zo nu en dan download ik wel eens een serie of film die niet op Netflix staat en die bestanden staan nu gewoon op mijn interne HD (buiten Dropbox) omdat ik gewoon met 1TB te veel ruimte in mijn computer heb om er mee te gaan slepen en moeilijk doen. Ik gebruik nu amper 200GB van die 1TB en daarvan is ongeveer 50GB iTunes en overige rommel dat ik makkelijk kan opschonen, verwijderen of verplaatsen omdat het minder prioriteit heeft.

Voor de mensen hierboven die allemaal 16GB in hun laptop hebben zitten.. Why? Gebruiken jullie die ook wel eens (zonder videomontage). Ik heb namelijk wel een beetje spijt van de 16GB upgrade in mijn mini. Dat was puur op gevoel gekocht terwijl het helemaal niet nodig was. Als ik serieus werk aan het verzetten ben met 4 of 5 apps open die dan ook al een uurtje of 3 openstaan dan kom ik hooguit aan 12GB geheugendruk. Dat is niet iets dat OS X niet in 8GB had kunnen comprimeren.

Ik heb het idee dat mensen vaak een veel te krachtige machine kopen voor het geen dat ze doen. Zo’n dedicated graphics card is echt alleen maar nodig wanneer je video’s gaat bewerken of gamen. Ik heb nooit problemen gehad met een Intel chip tijdens het ontwerpen in Affinity Photo of Designer (Photoshop – Illustrator).

@iep

Dat van die batterijgezondheid gekoppeld aan aantal opladingen wist ik niet, Thanks,

@bugsy

Dat denk ik niet. Ik volg namelijk al een tijdje het 2014 model op Marktplaats en zie wat mensen ongeveer betalen voor het standaard model. Als ik daar +50,- op doe zit ik in de goede richting wat je kunt betalen voor een slimmer broertje of zusje. Een meerprijs van 50,- voor dubbele gesoldeerde RAM is natuurlijk een prima prijs waar iedereen maar kan leven.

Persoonlijk voel ik mijzelf er niet eens lekker bij om deze machine te verkopen omdat 650,- voor deze machine gewoon diefstal uit mijn computerkamer is. Kun je nagaan hoe fijn dit machinetje moet zijn en dan zit er niet eens een SSD in.

@brombeer
    Het vrömmesj moet niet zo nieuwsgierig zijn.:wink:

OMT’er @delta is een metertje hipper dan ik ben. Zij heeft al zo’n machinetje, plus ze hangt altijd in het Burgemeester Damenpark (4,5 sterren hipster park). Ik kan daar natuurlijk niet doorheen met een opgegraven MacBook Air design uit 2011 of sneakers uit de vorige collectie. ^

Bijdrager
    trabant

Dat park met die Atlantikwall Berlijnse Muur is Hipster Central? Eén weekend per jaar misschien, met moederdag. Alhoewel, al die vijftigplussende Boerderij- en Don Kiesjotveteranen die dan met hun tweede leg uit hun holen gekropen komen…

Bijdrager
    penseel

@shmoo Ik heb geen tijd om backups te maken en al dat soort lelijke knoei, dat laat ik aan mensen over die dat wel fijn vinden en daar een goed gevoel van

Maar wel tijd om hier te leuteren.

Bijdrager
    Shmoo

Precies, potjes, deksels en soepblikken.. We hebben allemaal wel iets, toch.

Bijdrager
    iep
    Shmoo op 30 december 2016

Voor de mensen hierboven die allemaal 16GB in hun laptop hebben zitten.. Why? Gebruiken jullie die ook wel eens (zonder videomontage).

Ik alleen maar zonder videomontage. Ik gebruik het hier voor de virtuele machines en heb enige overhead daarin berekend (OS X zelf wil ook nog wel eens wat).

Dat van die batterijgezondheid gekoppeld aan aantal opladingen wist ik niet, Thanks,

Apple heeft er een aparte pagina aan toegewijd: Apple lithium-ionbatterijen.

Btw, er zijn handige apps die in 1x al je gekoppelde schijven (externe schijven, usb sticks, netwerkschijven, dmg’s, etc.) kan ontkoppelen. Leuke is dat een aantal ook nog eens gratis in de Mac App Store zijn te vinden.

Bijdrager
    iep

Sinds wanneer is de betekenis van “een aantal” gelijk aan “alles”?

Van bijv. Disk Mounter kun je een gratis versie of de payware versie verkrijgen dus daar heb je zelf de keuze. QuickEject is dan weer alleen in gratis versie te verkrijgen.

De apps zijn alleen niet meer zo up to date als je ziet wanneer hun laatste update is geweest. Er is echter in al die tijd niets veranderd waar deze apps gebruik van maken, je zou dan ook niets aan werking moeten merken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.