11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    jjbveld

Hoeveel GB nodig?

Dag,
    Ik wil mijn iMac 21,5 ” mid 2011 vervangen door een nieuwe 21.5″ iMac. Die wordt standaard geleverd met 8 GB RAM.
    In mijn huidige iMac heb ik 12 GB. In de praktijk heb ik daarvan rond de 8,5 GB in gebruik. Is het dan verstandig de nieuwe te voorzien van 16 GB, of is het een goed idee om het bij 8 GB te houden en is die kleine overschrijding van het geheugengebruik in de praktijk niet zo’n punt?

Bijdrager
    TheBigZ

Als je weer 7 jaar gaat doen met je nieuwe iMac is het wellicht verstandig om toch voor de 16GB te gaan. Dat kost je nu weliswaar €240 meer, maar later uitbreiden is vrij lastig. En een upgrade naar 512GB SSD (€360) doet ook even pijn, maar ook daar ga je veel plezier van hebben.

https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/imac/21,5-inch-3,4-ghz-1tb

https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-3.4-21-inch-aluminum-retina-4k-mid-2017-specs.html

8 GB of RAM is standard and reported as onboard with an optional upgrade to 16 GB or 32 GB of RAM at the time of purchase for an extra US$200 or US$600, respectively. However, in a pleasant surprise, this memory actually is not onboard and can be replaced or upgraded after the initial purchase of the Mac, it’s just unnecessarily complicated.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je van 12 naar 8 gaat is dat natuurlijk hoe dan ook een flinke stap terug en daar zou je later spijt van kunnen krijgen aangezien je de huidige 21,5″ niet zomaar kunt uitbreiden. Als je zo nu en dan veel RAM in gebruik hebt dan zit je ook zo nu en dan met een Mac die traag reageert vanwege het ‘swappen’ van data van en naar de hdd. Maar als het een haast dagelijks iets is dan heb je echt meer nodig.

Los hiervan: Het geldt zonder meer dat als het RAM betreft je er nooit genoeg van kunt hebben.

Ik heb zelf in jan. 2018 een nieuwe 21,5 inch gekocht met 16 GB en mijn geheugen gebruik varieert van 20 tot soms 50%. Dat laatste is dan b.v. tijdens het bewerken van enkele tientallen 24 Mpix foto’s in Photoshop. Het is overigens wel zo dat het geheugen gebruik is afgestemd op het totale geheugen. Dat betekent dat het systeem (maar ook efficiënt geschreven programma’s) niet perse zoveel GB ‘pakken’ maar eerder een percentage van het beschikbare geheugen.

Bijdrager
    /dev/enschede

Hangt er ook vanaf wat je ermee doet en wat je van plan bent er mee te gaan doen. Tekstverwerken en spreadsheets laten zich zelfs met 4GB makkelijk vangen. Software development daarentegen gaat allemaal naar gevirtualiseerde omgevingen toe en ga je zelf makkelijk over de 16GB heen.

Toch ben ik het wel met TheBigZ eens; geheugengebruik neemt alleen maar toe, nooit af.

Bijdrager
    Shmoo

Dat ligt er een beetje aan hoe je de computer gaat gebruiken. Voor een beetje internetten en wat kantoorgedoe is 8GB aan DDR4 met 2133 of 2400 MHz voor de komende jaren prima te doen hoor. Je huidige computer heeft waarschijnlijk DDR3 1333MHz.

De allereerste prioriteit zal waarschijnlijk zijn om er voor te zorgen dat je voldoende SSD/Flash kwaliteit opslag krijgt. Er zit nu nog standaard een HDD of Fusion gedoe in en dat is wel een garantie van 300% dat je daar in de komende drie jaar ruzie mee gaat krijgen. SSD/Flash opslag is dus prioriteit nummer 1 op dit moment. Als je dan geld over hebt kun je mogelijk je RAM upgraden maar dan moet je het wel gebruiken anders zit het er ook maar voor spek en bonen in.

*Even los van dit alles, ik neem aan dat je wel nog 10 dagen kun wachten tot na het Apple ‘creative’ event. Je weet maar nooit.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

jjbveld, Mijn computer – een Mac Pro 2009 – heeft 32 GB RAM. Vaak zie ik staan in CleanMyMac dat er nog 10 GB vrij is. Nochtans gebruik ik voor het merendeel slechts Pages, Firefox en Photoshop om relatief kleine afbeeldingen te bewerken voor Moviemeter. Als ik dat merk zou ik toch minstens 16 GB nemen in een nieuwe iMac. Bovendien worden de MacOS systemen steeds meer geheugenhongerig. En zoals Shmoo zegt, beter nog 10 dagen wachten want er kunnen nieuwe iMacs uitkomen en kies voor SSD.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@Mac Hammer Fan

Het OS gebruikt altijd een bepaald percentage van het beschikbare geheugen. Dus dat betekent dat bij een 8GB Mac het systeem met minder werkt dan bij een 16 of 32GB Mac. Daardoor lijkt het alsof je meer geheugen kwijt bent maar dat is relatief en niet absoluut. De hoeveelheid geheugen wat een proces ‘vraagt’ is de hoeveelheid die het voor zichzelf heeft gereserveerd. Dat wil niet zeggen dat dit dan ook 100% vol in gebruik is. Zo heb ik dus nu 16 GB maar toen ik voorheen 8 GB had deed ik het zelfde met Photoshop als nu zonder dat ik daarbij RAM te kort kwam.

Bijdrager
    Shmoo

Precies, en los daar weer van heeft elke Mac natuurlijk weer zo zijn eigen variant van bepaalde dingen doen in het OS.

Een MacBook werkt iets anders dan een iMac of Mac mini. Ik heb daar een tijdje op zitten letten, ik dacht, ik neem gewoon een algemene process in het systeem zoals kernel_task dat is op beide systemen gelijk maar dat is niet zo.

Op mijn mini is deze maar 190 zwaar

Op mijn MacBook is deze 275 zwaar.

Beide machines heb ik zojuist opnieuw opgestart en precies dezelfde taken laten uitvoeren. Kortom je systeem gaat heel ander om met RAM geheugen je kunt dat niet meer zelf regelen als het ware.

Het beste dat je al leek in de gaten kunt houden is of aan linkerkant (onderaan) dat groene grafiekje te hoog wordt. Als je gewoon Activiteitenweergave.app opstart en je kijk daar even een paar dagen naar. Tijdens fatsoenlijk werken ga je dat een beetje in de gaten houden dan zal je vanzelf zien op meer RAM nodig gaat hebben.

Mijn Mac mini heeft 16GB RAM maar dat veel te veel voor mij. De MacBook Pro heeft ‘maar’ 8GB RAM maar er is geen enkele twijfel in mijn systeem dat ik over 5 jaar niet met 8GB RAM ga uitkomen. Ik heb meer twijfel over de batterij die tegen die tijd ooit vervangen moet worden. Over dat RAM maak ik mij niet zo druk.

Bijdrager
    MacMiep

Als je dapper bent: https://ifixit.org/blog/9192/2017-imac-ram-upgrade/

Bijdrager
    GoeieDag

jjbveld op 20 oktober 2018 om 12:40:
    In mijn huidige iMac heb ik 12 GB. In de praktijk heb ik daarvan rond de 8,5 GB in gebruik

Hoe kom je aan het getal van 8,5 GB in gebruik? Uit Activiteitenweergave?

Met de door jou genoemde waardes zou 8 GB meer dan genoeg moeten zijn.

Met de uitspraak dat de nieuwere versies van macOS steeds “geheugenhongerig” worden, ben ik het niet eens.

Je kunt er wat van vinden, maar Apple committeert zich al heel wat macOS versies aan de minimum 2 GB RAM eis. Dat kunnen ze niet ‘zomaar’ doen.

Bijdrager
    TheBigZ

Sinds 2014 stopt Apple standaard 16GB in de 15” MacBook Pro’s. Die hoeveelheid is dus al zo’n vier jaar stabiel, en een prima keuze.

Mijns inziens geldt al sinds een aantal jaren:

2GB – het officiële minimum, maar niet echt prettig werkbaar op moderne macOS systemen. Af te raden anno 2018.

4GB – het praktische minimum, werkt prima voor huis, tuin- en keukengebruik (mailen, surfen e.d.)

8GB – werkt net even prettiger voor huis, tuin- en keukengebruik, zeker aan te raden als je zaken als fotobeheer, fotobewerken e.d. op je Mac doet.

16GB – nog iets meer marge voor bovenstaand gebruik. Met een auto die 180 km/h haalt rij je meestal niet harder dan 130, maar voor af en toe inhalen op de snelweg is wat marge best prettig. Als je films bewerkt op je Mac heb je zeker profijt van het extra geheugen.

Speciale gebruikersgroepen (webdevelopers met VMs, programmeurs met compilaties e.d.) laat ik hier verder buiten beschouwing. Als je een computer voor je werk gebruikt is het natuurlijk sowieso handig om goed beslagen ten ijs te komen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.