6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    iUchison

Hoe zit het met de BTW voor de iTunes Store aankopen als kleine ondernemer?

Hopelijk weet iemand hier meer van. Uiteraard betaalt iedereen BTW, maar het is natuurlijk als kleine ondernemer wel gunstig wanneer je de BTW ook kunt aftrekken. Zeker op grotere bedragen zoals TomTom Europa etc.

Bijdrager
    pinkie

Wanneer je de aankopen in de iTunes store kunt aantonen als zakelijke aankopen dan gelden daar exact dezelfde regels voor als voor elke andere aankoop. Denk ik.

Bijdrager
    iUchison

Pinkie, dank voor je reactie. Alleen moet je als ondernemer, wanneer de BTW er niet duidelijk al op de factuur staat, die er niet zelf uit berekenen. Met een aantal uitzonderingen zoals openbaar vervoer, taxi, tram etc etc
    Dus zoals het er nu naar uitziet, kan ik de BTW niet meenemen in mijn administratie en dat is dan toch jammer.

Moderator
    Poezenbeest

Je kan bij je accountgegevens van je Apple-ID je btw-nummer invullen, dan krijg je een btw-factuur van de iTunes Store. Hoe dit precies werkt kan ik niet nagaan, maar anders moet je even contact met Apple opnemen.

Wat je meteen zal opvallen is dat Apple 21% btw gaat berekenen in plaats van de 19% die we hier gewend zijn. Dat komt omdat het leveren van software langs elektronische weg beschouwd wordt als een dienst (zie art 4 Wet OB 1964). Daarbij is de plaats van dienst Ierland (als je als ondernemer afneemt) en wordt dus het daar geldende tarief in rekening gebracht. Dit is voor de afnemer niet van belang, omdat we het hier hebben over een intracommunautaire verwerving hebben en je dus uiteindelijk ook geen btw betaalt.

In tegenstelling tot wat Pinkie zegt, gelden inderdaad niet dezelfde regels. Je zal een btw-factuur moeten kunnen overleggen en de mailtjes die je vanuit iTunes krijgt gelden niet als btw-factuur, zo zie ik het btw-nummer van de leverancier er niet op staan en aangezien het een ICV betreft, moet ik ook het btw-nummer van de afnemer zien staan. Nog los van het feit dat de btw inderdaad niet duidelijk vermeld staat.

Als je reeds een aankoop hebt gedaan bij de Apple-Store kan je een btw-verklaring bij hen opvragen. Dit is geen verplichting van hun, maar zij kunnen wel een brief afgeven waarin zij de reeds afgegeven factuur toelichten. Als je deze achter de factuur in je administratie voegt, dan zal alleen een erg strenge controleur van de Belastingdienst dit afwijzen, omdat je niet aan de formele eisen voldoet, maar meestal zal dit geaccepteerd worden.

Overigens moet je wel bedenken dat de kosten voor de winstberekening voor de inkomstenbelasting wel gewoon opgenomen mogen worden (als je geen btw hebt teruggevraagd zelfs inclusief btw), uiteraard, zoals Pinkie terecht opmerkt, als ze aan het vereiste van artikel 3.8 Wet IB 2001 voldoen (zakelijke kosten), hiervoor gelden geen factuurvereisten namelijk.

Bijdrager
    scarracs

dit is niet 100% juist Zerk. Je spreekt hier van een dienst en een ICV, een dienst kan nooit een ICV zijn omdat ICV enkel gelden bij de levering van goederen en niet van een dienst.

Het is echter zo dat de plaats van de dienst, de plaats is waar de ontvanger van de dienst gelegen is indien iUchison een btw-nr heeft. In zijn geval dus Nederland of Belgiƫ.

Als iUchison zijn BTW-nr aan apple geeft dan zal apple hem een factuur sturen zonder vermelding van de btw maar met de tekst dat de ontvanger van de dienst de btw zal moeten voldoen. iUchison zal dan die verschuldigde BTW moeten vermelden in zijn aangifte en ook zal hij deze BTW kunnen aftrekken in de mate dat hij deze dienst beroepsmatig aanwendt.

ps. ik spreek hier wel over de Belgische wetgeving

Bijdrager
    iUchison

Dank mensen. Lees dit wederom aandachtig om erachter te komen dat ik afgelopen jaar weer niet mezelf heb aangemeld. Stom stom.
    Iemand een idee of dat met terugwerkende kracht heel 2011 kan?
    gr, Ulrich.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.