30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 63)
  • Q:

Bijdrager
    Walkingfingers

hoe zijn de ervaringen met quark 6 onder X?

zijn er al gebruikers met quark6 onder osx en hoe zijn jullie ervaringen?
    binnen nu en 6 a 7 maanden moet ik keuze maken; over naar indesign of naar quark onder osx!

Bijdrager
    drscsi

Tja, dat wil ik ook wel heel graag weten. (Indesign is in ieder geval op een G3 veel te traag voor echt werk). Mijn hoop is ook gevestigd op Xpress (passport) 6. En a.u.b. nu niet weer de Xpress/indesign discussie van voren af aan. :innocent:

Bijdrager
    Walkingfingers

vandaar mijn vraag naar de ervaringen van Xpress. Ben benieuwd!

Bijdrager
    SvS

Quark 6 is voor mij niets meer of minder dan een restyled Quark 5…… met alleen een kleine verbetering, er is eindelijk een historie palet, zoals bij photoshop 7. Verder nix.

Sorry dat ik weer ga vergelijken met dat andere programma, maar twijfel nu of die 1000 euro verschil quark wel de moeite waard zal zijn….

Bijdrager
    wout

Hoe je het ook draait of keert, Quark blijft gewoon het beste. InDesign is goed geprobeerd van Adobe, maar als je echt professioneel met drukkes wil samenwerken is Quark toch de eerste keuze. De drukker waar wij mee samen werken heeft liever geen InDesign bestanden omdat daar veel makkelijker foutjes in sluipen.

Ik heb hier zelf een beta van Quark 6 die niet echt betrouwbaar werkt, maar zeker nu de prijs weer een stuk naar beneden is gehaald, wordt Quark 6 hier zo spoedig mogelijk aangekocht. :)

Bijdrager
    drscsi
    ”wout”

Hoe je het ook draait of keert, Quark blijft gewoon het beste. InDesign is goed geprobeerd van Adobe, maar als je echt professioneel met drukkes wil samenwerken is Quark toch de eerste keuze. De drukker waar wij mee samen werken heeft liever geen InDesign bestanden omdat daar veel makkelijker foutjes in sluipen.

Ik heb hier zelf een beta van Quark 6 die niet echt betrouwbaar werkt, maar zeker nu de prijs weer een stuk naar beneden is gehaald, wordt Quark 6 hier zo spoedig mogelijk aangekocht. :)

Helemaal mee eens wat Indesign betreft, leuk marketingproduct, en het oogt goed op presentaties. Maar we willen toch echt een productiegereedschap als Xpress 6 voor OsX. We willen hier best overstappen naar OsX en Xpress 6, maar ik heb begrepen dat 6 niet kan bewaren als 4. Problemen bij aanlevering bij drukkers en uigevers dus?:?

Bijdrager
    Walkingfingers

dank vast voor de reacties echter nu nog de ervaringen van echte
    ‘users’! Is de 6 versie buggy, stabiel, compatible, nog niet af, etc.
    Is er verschil in gebruik tussen os9 en X?

Bijdrager
    mbaert

Gebruiker is een groot woord, net met een Betaversie wat dingen uitgeprobeerd. Ging prima en soepel. Eigenlijk geen problemen!

Als je moet kiezen tussen Indesign en Quark 6 en je zit een productieproces waar je al jaren met Quark werkt, zou ik kiezen voor Quark aangezien alles nagenoeg hetzelfde is of je nu met 4, 5 of 6 werkt. Er zijn natuurlijk wel verschillen, maar niet echt merkbaar tijdens produktie, dan kom je slechts af en toe eens iets nieuws tegen. Dus het wennen aan 6 zal veel sneller gebeuren dan het wennen aan InDesign, daar zit toch wel veel op een net wat andere plaats, gebruiken ze een andere logica en moet je dus veel meer opletten en zoeken.

Voordeel van Quark: eindelijk op OSX, nadeel: weer niet zoveel aanpassingen als je zou wensen… Typografisch gezien zou ik liever InDesign kiezen en ik had de (ijdele) hoop dat Quark 6 daar ook wat meer naar zou hebben gekeken. Eigenlijk dus wel eens met Susanne.

Wat betreft de drukkers en uitgevers (en lithografen niet te vergeten) die zullen nu ook veel sneller de overstap maken naar 6 en OSX en gelijk een nieuwe G5 aanschaffen ook. Ze moeten tenslotte net als wij met hun tijd meegaan, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje… je blijft maar investeren in soft en harware upgrades. :?

Bijdrager
    piepie
    ”drscsi”
    ”wout”

Helemaal mee eens wat Indesign betreft, leuk marketingproduct, en het oogt goed op presentaties. Maar we willen toch echt een productiegereedschap als Xpress 6 voor OsX. We willen hier best overstappen naar OsX en Xpress 6, maar ik heb begrepen dat 6 niet kan bewaren als 4. Problemen bij aanlevering bij drukkers en uigevers dus?:?

Veel plezier met Quark 6, Ik ga weer terug naar InDesign.
    Quark 6 is net zo stroperig en er sluipen wat mij betreft net zoveel fouten in. Zonde van het geld.
    Piepie

Bijdrager
    Deskman
    ”piepie”

Hoezo goedkoper??

Q6 in de USA Apple store kost $ 899,- (da’s € 778,-)
    Q6 intl. kost € 1903,-
    Q6 passport kost €2379,-

Howel ik Quark erg graag gebruik zie ik niet in waarom het allemaal zo merkwaardig geprijsd moet zijn. En Passport is natuurlijk onmisbaar vanwege zijn NL afbreekroutine, maar waarom we dan 3x tarief moeten betalen… Wie het weet mag het zeggen.

DM:x

Bijdrager
    tony montana

Heb hier QuarkXpress 6 “Passport” Nederlandse versie draaien onder OSX.3 en hij werkt prima! 8)
    Nog geen problemen gehad met printen, kwa programma is er vrij weinig veranderd, lagen etc..
    Het programma probeerd nu ongeveer dezelfde functies te krijgen/ontwikkelen als Indesign..
    Ik werk het meeste met Quark omdat ik het gewend ben, maar binnenkort ga ik met Indesign aan de gang, daar ken ik namelijk te weinig van..
    ik hoor er wel goede geluiden over..
    :wink:

Bijdrager
    drscsi

Vandaag even met de Xpress 6 beta aan het stoeien geweest. Amerkikaanse versie, kon nog geen Nl vinden. Voelt lekker vlot aan (G3/600) en je bent er gelijk weer in thuis als je 4.11 gewend bent. Eén ding schrok ik alleen van. Geen mogelijkheid om als Xpress 4 te bewaren. Ik hoop dat dit een beta-iets is, anders krijgen we een vervelende overgangsfase (denk aan 3 naar 4). In 6 maken, als 5 bewaren, in 5 openen en als 4 bewaren. Niet echt productief, todat iedereen aan de 6 is.

Bijdrager
    Deskman

Na dit verslag (een echte test is het niet) http://www.creativepro.com/story/review/19799.html ben ik alvast licht teleurgesteld.

Ik ken bijna geen drukkers die blij zijn met InDesign, bijna geen die werken in OSX en het overgrote deel is (vanwege alle xtensies die nooit voor Q5 zijn uitgebracht) in versie Q4 blijven hangen.

Dus waar moet je met je Q6 documenten terecht? En aangezien certified PDF’s draaien ook nog (zover ik weet) uitsluitend onder OS9 ondersteud wordt blijft de gemiddelde vormgever voorlopig ’s nachts wakkerschrikken…

Waaah! :x

Bijdrager
    servir frais

die hoge prijs is natuurlijk een heel stuk lager indien je versie 5 bezit, en enkel moet upgraden, ik werk met beide maar vind quark gewoon overzichtelijker en duidelijker
    om mee te werken anders kan ik het nie omschrijven, het spreekt meer voor zich
    de functies

Bijdrager
    drscsi
    ”Deskman”

En aangezien certified PDF’s draaien ook nog (zover ik weet) uitsluitend onder OS9 ondersteud wordt blijft de gemiddelde vormgever voorlopig ’s nachts wakkerschrikken…

Waaah! :x

Pitstop server is er ondertussen al voor OsX, Pitstop Pro volgt en Acrobat 6 draait ook onder OsX, dus dat komt op korte termijn allemaal goed.

Bijdrager
    MDF

Werk zelf dagelijks al jaren professioneel met Quark. Moet ook af en toe InDesign gebruiken als er documenten binnen komen die uit het buitenland in Indesign zijn gemaakt. Maar dat werkt nooit zo vlot en fijn. Ik moet nageven dat deze documenten op een PC (hoe?) zijn gemaakt maar wonderwel loopt het overzetten en openen, inclusief de fonts, vrijwel goed op de Mac.

Maar toch, ik prefereer Quark ondanks alles. Als ikzelf grote wijzigingen moet aanbrengen durf ik soms het Indesign document opnieuw “te bouwen” in Quark. Gaat bij mij veel handiger en sneller. De meeste grafische bedrijven die ik ken (in België) werken bij voorkeur nog met Quark, alhoewel ze Indesign meestal ook hebben.

Waarschijnlijk heeft het wat te maken met de voorgeschiedenis; je kent nu eenmaal Quark van voor naar achter, en om nu “even” Indesign helemaal eerst helemaal uit te gaan spitten, daarvoor ontbreekt meestal de tijd (en de zin). Zodoende ken je het programma nooit goed en blijft het maar wat behelpen en blijf je dus bij Quark. Onbekend is onbemind…

Ik gebruik sinds kort om te testen ook Quark 6 (beta) en heb nog geen problemen gehad met OSX.

:wink:

Bijdrager
    piepie
    ”servir

die hoge prijs is natuurlijk een heel stuk lager indien je versie 5 bezit, en enkel moet upgraden, ik werk met beide maar vind quark gewoon overzichtelijker en duidelijker
    om mee te werken anders kan ik het nie omschrijven, het spreekt meer voor zich
    de functies

Toch opvallend: ik ben ooit begonnen met InDesign 1.0 en vind waarschijnlijk om die reden InDesign veel makkelijker dan Quark (de overeenkomst met Photoshop en Illustrator vind ik prettig).
    Wat betreft het upgraden, Ik vind Quark echt veel te duur. De Upgrade van InDesign is betaalbaar, Upgrades van Quark kosten bijna net zoveel als het complete InDesign-paket en dan moet je bij Quark altijd maar afwachten of het goed werkt. De Quark 3 Upgrade was een ramp, Quark 4 was ook niet bepaald vlekkeloos, vervolgens komt Quark met versie 5 (niet voor OSX), en dan moet je weer in de buidel tasten om wel in OSX te kunnen Quarken? Wat je goedkoop noemt!!!;-)
    Quark XPress is een prachtig pakket, maar het bedrijf Quark is waardeloos. Ze kunnen de concurrentie niet bijhouden. Gelukkig voor Quark is de DTP-wereld nogal conservatief en durft men niet snel over te stappen, anders waren ze nu failliet.

Bijdrager
    Joost

Ik heb alles gelezen in dit topic en ook veel informatie opgezocht op het web en het is niet gemakkelijk. Ik gebruik Xpress 4 passport en Indesign 2.0. Ik vind ze beiden prettig maar om heel andere redenen.

Xpress – Ben ik gewend, mee groot geworden. Daarnaast werk ik ook voor uitgevers die nooit naar versie 5 zijn gegaan en ook niet naar osx. Daar zal ik 4 voor moeten blijven gebruiken tot zij gaan schakelen. Vind ik dat prettig? Nee! Xpress is slordig en moeilijk in nauwkeurig gebruik. Zolan het een boek betreft of brochure gaat het allemaal soepel en snel maar o wee als je werkelijk tekst-beeld integratie toepast. Hoeveel inkt ik daarmee niet verspeelt heb omdat ik in Xpress niet goed kan zien wat ik aan het doen ben, Hp is rijk aan mij geworden (en met mij vele, vele anderen..).

Indesign – Moet nog steeds een beetje wennen omdat ik het (nog) niet veel (kan) gebruik (-en) maar oh wat een verlichting. Typografie is heel erg goed (doet me aan Calamus, Atari denken) en de schermweergave ongelofelijk (als je Xpress gewend bent). Als het echt nauwkeurig moet en t-b integratie zwaar telt is dit het pakket. Er zijn wel vervelende bugs (zoals afgerond hoeken van kaders die niet echt rond zijn!) maar verder, erg goed hoewel een beetje traag (op een powerbook G4 800).

Xpress 6 – Ik heb de beta getest en heel veel vervelende crashes gehad, te beginnen met het openen van een document wat allen op een specifieke manier goed gaat. De schermweergave is nog steeds niet echt goed (illustrator bestanden zijn een ramp of de previews moeten aangepast worden tot een hogere resolutie). Verder doet het allemaal een beetje (vertrouwd) lomp aan. Het is niet backwards compatible met Xpress 4 hetgeen voor mij echt een probleem is gezien mijn klanten.

Conclusie – Het hoeft nog niet, de switch naar Xpress 6. De voordelen zijn beperkt t.o.v. een feilloos draaiende Xpress 4 onder classic. Ga upgraden. Weet ik nog niet. Ik ga maandag a.s. eens kijken bij Quark Europa om te kijken wat het gaat kosten. Als het meevalt (zal wel niet) dan investeer ik stomweg, anders wacht ik nog even. Ik wil namelijk eigenlijk liever naar Indesign (ook gelet op het draaien op mijn powerbook en G4 Powermac wat met Xpress 6 dus niet (volledig) kan). Daarbij kan ik nog wachten, het leeuwendeel van de Xpress gebruikers gebruikt nog steeds Xpress PP 4 en die heb ik. Daarbij, upgrades van Quark zijn notoire troublemakers dus snel schakelen is regelrecht link… ik moet er niet aan denken dat een zorgvuldige geplande en uitgewerkte productie niet te belichten/drukken valt omdat er een ‘bugje’ is.

Nee, voor nu: Xpress PP 4 onder classic voor bestaande klanten en Indesign 2 onder OSX voor nieuwe accounts.

Overigens draai ik momenteel 10.2.6 op een powerbook G4 800 + cinema display 22″ met als font hulpje Suitcase 10 met classic bridge en tot volle tevredenheid!

Bijdrager
    Walkingfingers

als ik de reacties zo inventariseer zijn de meningen verdeeld met m.i. een lichte voorkeur naar Quark.
    Het jaar 2004 zal denk ik bepalend zijn, ook de grafische toko’s moeten een keer over naar X.
    Als we binnenkort 2 G4’s gaan vervangen moet ik nog zien of ze nog onder 9 bootable moeten zijn. Zo niet dan moeten we over naar X en dan de keus maken voor Quark en/of ID.

Bijdrager
    Brims

Ik was een echte Quark gebruiker maar na een cursus Indesign bij: http://www.result.builders.nl/ ben ik helemaal om en wil niet anders meer.

Bijdrager
    jan jansen

ok heb nu op een aantal maccies ID 2 en quark 6 lopen, nu is één ding zeker ID gooi ik er echt af!

Bijdrager
    Denief

Sinds maandag zijn onze 4 Xpress5 to Xpress6 updates toegekomen,
    onmiddellijk geinstalleerd natuurlijk!
    Alles verliep vlot!

Toch al 2 probleempjes ontdekt!!!

1) de functie dubbelklik op een beeld met het handje, om dan het beeld te kunnen ophalen of open in de originele applicatie, zit er standaard niet meer in! heb hiervoor wel al via onze mac beheerder een oplossing gevonden! http://www.quark.com/service/desktop/downloads/details.jsp?idx=536

2) nog niet opgelost, wanneer ik files naar onze signastation (grootmontage systeem) stuur, dan moet de document naam van het quark document normaal in een lijst verschijnen, bij Xpress 6 verandert de document naam in een UNKNOWN Document, hiervoor moeten we dus nog naar een oplossing zoeken (de mensen van plantin zijn al verwitigd)

Wat ook nog wennen is, is het werken met 2 benamingen,
    1 Projectnaam, 2 Document naam
    voor de rest lijkt alles zeer vlot te werken,

Greetz
    Denief

Bijdrager
    Starbuck

na installatie van quark 6 passport op mijn mac, kom ik bij iedere herstart op na aanzetten van de iMac, meldingen tegen van bestanden waarvan ik kan kiezen voor ‘herstel en gebruik’-‘gebruik’ & ‘gebruik niet’.
    Het gaat hierbij om systeemstabiliteit die kan verminderen, ik doe altijd herstel en gebruik, maar de meldingen blijven terugkomen, en dit is na het installeren van quark 6. iemand anders hetzelfde probleem en weet iemand de oplossing?

Bijdrager
    Starbuck

ik vind de nieuwe quark altijd sloom, quark 4 was lekker snappy en werkte snel. Vooral bij printvenster en dialogen lijkt het programma quark 6 een ingebouwde vertraging te hebben, of is OS X gewoon nog niet geoptimaliseerd?
    Openen, sluiten, voorkeuren bekijken, het duurt allemaal net effe iets langer, maar eigenlijk vind ik dat bij Photoshop 7 ook wel een beetje.
    Andere programma’s hebben die ‘vertraging’ niet… zoals word of excel en AppleWorks.

Bijdrager
    montysamoerai
    ”jan

ok heb nu op een aantal maccies ID 2 en quark 6 lopen, nu is één ding zeker ID gooi ik er echt af!

En wat zal je aanvangen met die aangeleverde Russische en Tsjechische teksten in Word-formaat, die nog even snel in een layout moeten worden gegoten? Herzetten misschien? Omdat Quark XPress 6 schandalig genoeg nog steeds geen OpenType en Unicode ondersteunt? Veel succes met XPress 6.0. Van mij zou je in elk geval nooit een job ontvangen om uw peperdure facturen te betalen.

Bijdrager
    appleholic

Ik begrijp niet waar dat gezeur vandaan komt dat Quark zo duur is.
    Het is veel geld, maar als het goed is werk je er dagelijks 6-8 uur mee. En bij een gemiddeld uurtarief van 85 Euro moet dat toch snel terugverdient zijn.
    De hardware, je Apple, kost wel 3.000 Euro. En die kan je niet updaten, maar moet je gewoon vervangen. Restwaarde is nul na bijvoorbeeld 5 jaar (sinds de laatste serieuze Quark-update).

Bijdrager
    rvanheukelum

Het is en blijft veel te veel geld voor een programma dat qua functionaliteit nog minder bied dan Adobe InDesign 1.0! En … het is wel degelijk traag.

Waar is mijn ondersteuning voor transparantie? Waar is mijn optische uitlijning? Waarom dwepen met een functionaliteit ‘high res preview’ terwijl een XT dit al deed voor QXP 4? Waarom komen tabellen die in Word documenten nog steeds niet mee zoals in InDesign? Waarom kan ik geen tabellen laten doorlopen over meerdere pagina’s zoals in InDesign. Waarom kan ik geen PDF-stijlen bewaren?

Quark XPress 6 is een product dat is ontstaan na groot achterstallig onderhoud, en de schreeuwende behoefte van gebruikers die een OS X native XPress wilden. maar nog steeds loopt de functionaliteit van InDesign voorop, hoewel het wel zeker moeilijker is om op over te stappen.

Mijn studio met 12 G4’s draait al een jaar volledig op OS X, zonder noemenswaardige problemen. De problemen die er zijn, onstaan bij het werken in classic modus t.b.v. QXP 5. Op de activation keys voor die versie hebben we 4 maanden moeten wachten. Geen excuses, geen uitleg, niets. Alleen de rekening achteraf. Ik ben klaar met XPress.

Bijdrager
    montysamoerai

Ik ben het volledig eens met R_van_Heukelum.

Voor al die XPress enthousiastelingen:

Typ eens een zinnetje in Quark XPress 6.0 en roteer het 15°. Ik word misselijk als ik zie hoe een pakket van 2500 euro deze geroteerde tekst op het scherm weergeeft.

Doe nu eens hetzelfde in InDesign 2.02 en zie eens het verschil!

XPress 6.0 ondersteunt dus niet eens de Quartz Engine. En zeggen dat er zoveel tijd nodig was om deze applicatie te “porten” naar OS 10.
    XPress 6.0 is gewoonweg een veel te duur betaald en minderwaardig DTP-pakket geworden.

Ook geen ondersteuning voor OpenType/Unicode, net nu Adobe de complete FontFolio heeft overgezet naar OpenType. Voor XPress-gebruikers dus onbruikbaar, of beperkt: slechts 256 tekentjes ipv duizenden die deze fonts bevatten.

Bijdrager
    Mmmarco

Lees dit anders ook ff:

(komt uit eerder genoemde link ttp://www.creativepro.com/story/review/19799-2.html)

Be careful when you accept Quark’s licensing terms — you’re agreeing to only run the software on one specific machine (and it will only run on that machine), so no laptop and desktop use!

Quark continues, by the way, to restrict use of its products geographically (the Americas version will only run on English-language operating systems). Quark has irked international users for years by selling a much more expensive multiple-language version of XPress called Passport. Adobe InDesign supports multiple languages in the same standard package and for thousands of dollars less than Passport.

And for those prices I would like to get a real manual, not just the PDF files.

For the price of 6.0 you get one tech support phone call or one e-mail exchange, period. After that, you can pay per incident ($15), buy an extended service package ($95 for 90 days or $229 for 12 months if you prepay — more if you buy on credit) or purchase an e-mail support plan ($129 per year). At Adobe you get unlimited tech support for 30 days on a major software upgrade, and 90 days on a new software purchase.

Positief?

At the bottom of the document window, you’ll see new layout tabs — these show all the documents contained in the XPress project file. You can also see that the formatting palette has gotten bigger and taken on the Aqua look.
    The most intriguing benefit of this new project orientation is that you can now link text within a project across multiple documents. So when Acme Industries changes the description of one of its products, you can update it across multiple layouts.

Layers are well executed in XPress, and can be locked, suppressed, merged, etc. through the Layers palette. But you cannot copy layers between documents in a project. You can choose to print only certain layers right in the print-dialog box, which is handy for proofing and versioning.

The PDF export capabilities of XPress are rather basic (no PDF/X support, no security features, only 1.3 support), and are based on Global Graphics’ Jaws engine. Jaws, which Quark is licensing, is a respected technology, and unless something happened in the baking process, XPress should generate good clean PDF files. I exported several PDF files and ran them through Enfocus PitStop Professional to check for errors and nothing alarming came up.

Whats missing in Xpress 6?

There is limited support in XPress 6.0 for OpenType, no ability to make drop shadows without a third-party XTension, no transparencies (which despite early output problems have become very popular), and no ability to embed fonts in EPS files. Again, you kind of get the impression Quark is still reluctantly supporting Adobe standards.

It is also important to point out that XTensions from earlier versions will not work in XPress 6.0, so add those into your investment calculations. And XPress is not Unicode compliant, so it doesn’t deal as well with non-English fonts.

The people who still care about type will be disappointed to know that Quark did not make any significant improvements (at least not documented) in typesetting capabilities — no automatic hanging punctuation, optical kerning, or other InDesign type features.

Bijdrager
    Mmmarco

Oh ja,
    Het forum op Quark.com is nog steeds -off line! Dit oogt niet erg positief, gezien hun 6.0 lancering. Ik had graag gelezen of er wereldwijd problemen en/of onduidelijkheden waren!

En klik voor de gein eens op download Quark Xpress Passport demo!

Error: 503

Server is starting

Windows en Xpress 6 voor VS doen het wel!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 63)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.