6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Anoniem

Hoe zet ik van 1000+ bestanden de beveiliging in 1 keer uit

Ik probeer een map met ruim 100 foto’s te verwijderen die ik heb gekopieerd vanaf een firewire disk. De map is oorspronkelijk aangemaakt in windows en Mac heeft het read-only attribuut van de bestanden in deze map vertaald naar bestandsbeveiliging.

Nu wil ik de map verwijderen, maar dat lukt niet vanwege de beveiliging. Nu kan ik een voor een meer dan 1000 bestanden gaan appeltje-i-en, maar dat lijkt me niet de meest praktische oplossing. Iemand enig idee hoe ik de map in zijn geheel kan verwijderen? Ik heb al geprobeerd om in de terminal met “rm -R mapnaam” de boel te verwijderen, maar hier geldt “operation not permitted”. Help!?!

Bijdrager
    Flipstra

heb je BatChmod al geprobeerd? Drop je map erop en vink ‘Unlock’ aan bij ‘enclosed files and folders’

Bijdrager
    Macfan1965

– Alles selecteren
    – Appletje-I
    Als het goed is kan je dan met 1 vinkje alle beveiligingen uitzetten

Bijdrager
    Nexus

sudo rm -rvf mapnaam

sudo –> voer het commando als root uit, je hebt dus alle rechten
    r –> recursive directory
    v –> verbose (zie je wat ie verwijdert)
    f –> force (yes op alles beantwoorden, mocht hij een vraag stellen zoals ‘override?’)

suc6!

Anoniem

thanx voor reacties

@macfan1965
    De foto’s staan in tig submappen, alles selecteren wordt hierdoor bemoeilijkt.

@nexus
    het werkt. Had wel al een sudo chmod gedaan, maar daar kreeg ik foutmeldingen. De sudo rm heb ik daarna niet meer geprobeerd. Ben nog een Unix-leek, maar wie weet, in de toekomst…

@ flipstra
    Werkte ook. Handige tool trouwens. Mooi, dat er mensen zijn die dit in elkaar timmeren zodat prompt leken nog een uitweg hebben. Alleen moet je deze tools wel kunnen vinden.

Bijdrager
    Nexus
    ”®”

thanx voor reacties
    @nexus
    het werkt. Had wel al een sudo chmod gedaan, maar daar kreeg ik foutmeldingen. De sudo rm heb ik daarna niet meer geprobeerd. Ben nog een Unix-leek, maar wie weet, in de toekomst…

chmod was niet nodig geweest, je hebt geen permissies nodig om ze weg te gooien; je bent immers root (dankzij sudo).

Terminal hiervoor gebruiken is idd vast niet nodig, maar als je je weg kent in de UNIX shell zijn veel dingen veel sneller gebeurd dan met welke GUI dan ook.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.