4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    computer space

Hoe wordt de omvang van RAM en VRAM gemeten?

Een paar jaar geleden was er ineens een omslag van ouderwetse kilobytes, naar ISO kilobytes.
    Was een kB eerst 1024 byte, toen mocht je kB gebruiken voor 1000 byte.
    Apple is met Snow Leopard bijvoorbeeld overgegaan van delen door 1024 naar delen door 1000 voor kB en MB aanduidingen bij opslagschijven/SSD’s.
    Maar RAM groottes hadden nog altijd te maken met machten van 2 ivm de adressering van geheugenadressen.
    32 bit kan 4294967296 bytes adresseren. Op mijn core2duo PC zie ik bij het starten de memorycheck nog steeds tot 4294967296 byte lopen.
    Hoe is dat inmiddels met latjes van 4GB en 8GB? Apple heeft in over de mac gewoon 16GB staan. Als ze analoog aan de HD zouden rekenen zou daar dan eigenlijk 17,18 GB moeten staan?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Volgens mij is de vuistregel tegenwoordig: bij chips reken je met machten van 2 (dus KiB, MiB, GiB, enz.), bij harde schijven met machten van 10 (dus KB, MB, GB, enz.).

Bijdrager
    computer space

SSD is dan een uitzondering, want dat zijn chips met schijftelling.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik dacht dat die dingen meestal in 64 GB, 128 GB, 256 GB, enz. aangeboden werden, maar ik kan me vergissen omdat ik me er nog nooit in verdiept heb. Maar ik vermoed dat als dat zo is, het gedaan wordt omdat ze niet als chips gezien worden maar als harde schijven.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.