3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    juulie

Hoe word ik een freelance iOS developer?

Beste mede-programmeurs,

Ik ben al een tijdje bezig met het maken van iPhone apps en games (eerste game zal deze zomer in de store verschijnen) en ik denk dat ik klaar ben om daadwerkelijk een freenlance developer te worden, alleen dan nu de vraag. Hoe kan ik dit het beste worden?

Hoe vind ik mijn klanten? Ik heb al op diverse freelance matching sites gekeken maar word vaak gepasseerd door bureau’s met een hogere reputatie. Ik heb op dit moment geen apps in de store (teminste niet van mezelf, wel van een bedrijf, en daarnaast heb ik ook voorbeelden die instaan voor mijn technische capaciteiten).

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Koetjesreep

Maak een site met die voorbeelden, maak een twitter account. Volg mensen met bepaalde zoekwoorden. Kijk op vacature sites, zijn genoeg mensen die zoeken naar een freelance developer.

Bijdrager
    johnkeates

Zorg dat je een portfolio hebt, biedt jezelf aan, ga op zoek naar klanten.

Zorg dat je site technisch klopt, dat mag van een programmeur wel verwacht worden, en zorg dat je ingeschreven bent bij de KvK. Visite kaartje op papier is ook handig, kan je makkelijk verspreiden. Andere fysieke manieren van reclame maken zijn niet aan te raden (behalve jezelf – dan bedoel ik dus dat je zelf ergens heen gaat om iets te laten zien).

Mocht je niet veel werk kunnen vinden, ga kijken naar welke bedrijven geen app hebben en er toch wel aan kunnen verdienen, maak een demo voor ze (dus een preview, of een echte app, of een presentatie) over wat ze kunnen verwachten. Als je mensen iets laat zien, ook al zijn het je klanten nog niet, kan je ze meestal makkelijk over de streep trekken.

In het begin is het makkelijker om veel kleine appjes te maken voor weinig geld, dan een paar grote voor veel geld. Dat komt doordat je jezelf dan beter kan presenteren (door je ervaring met klanten contact). Andersom doen werkt gewoon niet.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.