11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Wammes

Hoe Windows files te openen onder Yosemite 10.10.5?

Ik kreg vndaag enkele Windows cd-roms waar files op staan met extensies zoals .exe, .inf en .dxr.

Ze dateren uit 2003. Ik kan ze niet openen . Wat is de oplossing? ik dacht dat we de tijd va ruzie tussen W (unspeakable) en Mac achter ons hadden gelaten`?

Bijdrager
    hatolex

Nee hoor, exe kun je in ieder geval niet openen, INF bestanden zijn volgens mij gewoon tekstbestandjes die kun je wel openen volgens mij, en dxr weet ik niet maar neem maar aan van niet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

.Exe-bestanden zijn Windows-programma’s, die kun je niet onder OS X openen. Dit heeft weinig te maken met „ruzie” tussen OS X en Windows, maar gewoon met dat je een programma dat gemaakt is voor het ene besturingssysteem gewoon niet kunt gebruiken onder een ander. (Nou ja, niet zonder kunstgrepen dan.)

Aan .inf-bestanden heb je erg weinig: dat zijn over het algemeen bestanden met instellingen en dergelijke voor een programma — zonder dat programma (dat voor Windows zal zijn) kun je er eigenlijk niks mee. Ja, zoals gezegd kun je ze openen in Teksteditor, maar of je daar wat aan hebt … ?

.Dxr is waarschijnlijk een bestand van Adobe (of Macromedia) Director. Heb je dat niet, dan kun je er ook weer weinig mee.

Bijdrager
    csteelooper
    Jakko op 24 september 2015

.(…)Aan .inf-bestanden heb je erg weinig: dat zijn over het algemeen bestanden met instellingen en dergelijke voor een programma — zonder dat programma (dat voor Windows zal zijn) kun je er eigenlijk niks mee. Ja, zoals gezegd kun je ze openen in Teksteditor, maar of je daar wat aan hebt … ?

Bijna goed… Jij beschrijft hier .ini-bestanden. Díe bevatten instellingen voor en over het functioneren van een programma. Misschien wel de twee bekendsten zijn win.ini en system.ini. Maar het verschil tussen .ini- en .inf-bestanden is dan ook weer niet zo heel groot. .inf-bestanden zijn driver information files. Als je onder Windows handmatig (dus zonder installatieprogramma) een driver (stuurprogramma) installeert, dan heb je daarvoor, naast alle andere benodigde bestanden (.vxd; .dll; .sys; soms .exe; etc.) ook één of meer .inf-bestanden nodig. Deze vertellen Windows dat de andere bestanden van het driverpakket inderdaad bij die driver horen en voor welk apparaat deze driver dan wel is.
    .inf-bestanden zijn inderdaad te openen met TextEditor, maar normaalgesproken heb je daar helemaal niks aan (zoals Jakko al zegt). In een héél enkel geval kun je de descriptor van een stuurprogramma wijzigen, zodat een stuurprogramma dat éigenlijk niet voor jouw apparaat bedoeld is, er toch voor kan werken. Dit is bijvoorbeeld wel eens nodig geweest om een nieuwere driver voor NVIDIA-kaarten te laten werken met (iets) oudere modellen.

Bijdrager
    TheBigZ

.Exe-bestanden zijn Windows-programma’s, die kun je niet onder OS X openen…

…tenzij je iets als Wine of CrossOver installeert.

https://www.codeweavers.com/products/download_trial/
    http://wiki.winehq.org/MacOSX

Bijdrager
    makasa

Onder Linux zullen ze ook niet doen.

Moderator
    Night

De oplossing?

• Windows installeren (m.b.v. Bootcamp of een Virtual Machine, zoals Parallels of VMware)

Als je die CD’s hebt gekregen zal dat niet zonder bedoeling zijn geweest. Als je ons die bedoeling uit kan leggen, kunnen wij kijken of je inderdaad Windows nodig hebt of dat je met je Mac ook ermee aan de slag kan.

Bijdrager
    Wammes

Aan Night: Inderdaad een heel valide bedoeling. Jubileum uitgave van groot bedrijf over 300 jaar geschiedenis, 7 boeken + 1 cd-rom. Via nalatenschap in mijn bezit gekomen. Wil nu graag niet alleen de boeken lezen maar ook de cd-rom gebruiken. Heb Mac ervaring sinds 1988 en ben een typische Mac gebruiker, zonder behoefte om “onder de motorkap’ te kijken. Dankzij dit forum verder gekomen maar we zijn nog niet klaar. LEES VERDER

Aan TheBigZ: De Winehq link is te moeilijk voor mij. CrossOver heb ik als ‘test’ aan de gang gekregen. De inhoud is dus tijdelijk toegankelijk en dat is zeker de moeite waard maar ik begrijp dat ik na afloop van die 2 weken moet dokken. Als ik nu de cd-rom afsluit en weer open, begint de installatie van voren af aan en word ik op prettige wijze herinnerd aan het feit dat niets onder de zon gratis is (There is no such thing as a free lunch). Dus:

Aan Night & TheBigZ: moet ik dan toch de hele windows (kosten?) en bootcamp installeren ; bij het openen van BootCamp assistent zie ik een heel verhaal waar ik niet zo’n zin in heb maar tja… Een virtuele Windows heb ik in een vorig leven ook op een vorige Mac gehad en daar werd ik ook niet vrolijk van.

Aan Night: uit je eactie maak ik op dat er nog een andere mogelijkheid is waarmee je de files toch direct onder OS X kunt openen????

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    csteelooper op 24 september 2015

.inf-bestanden zijn driver information files. Als je onder Windows handmatig (dus zonder installatieprogramma) een driver (stuurprogramma) installeert, dan heb je daarvoor, naast alle andere benodigde bestanden (.vxd; .dll; .sys; soms .exe; etc.) ook één of meer .inf-bestanden nodig.

A, ja, dat is waar ook. Op die .inf-bestanden moest je rechtsklikken en dan „Installeren” of iets dergelijks kiezen als je een bijzondere nodig had, omdat erop dubbelklikken ze standaard opende in Kladblok.

TheBigZ op 24 september 2015

.Exe-bestanden zijn Windows-programma’s, die kun je niet onder OS X openen…

…tenzij je iets als Wine of CrossOver installeert.

Als je verder had gelezen was je ook deze zin tegengekomen: „(Nou ja, niet zonder kunstgrepen dan.)”:)

Wammes op 25 september 2015

moet ik dan toch de hele windows (kosten?) en bootcamp installeren ; bij het openen van BootCamp assistent zie ik een heel verhaal waar ik niet zo’n zin in heb maar tja… Een virtuele Windows heb ik in een vorig leven ook op een vorige Mac gehad en daar werd ik ook niet vrolijk van.

Je kent toch wel iemand die een Windowscomputer gebruikt? Waarbij je hopelijk even terecht kunt om de benodigde informatie van de CD te halen en over te zetten op een USB-stick of zo zodat je er thuis op je Mac mee aan de slag kunt.

Die DXR-bestanden zijn denk ik het grootste probleem, als je die nodig hebt. Afgaande op wat ik gisteren las zijn deze zeg maar film-tegenhangers van PDF’s: je kunt ze bekijken maar eigenlijk niet veranderen. Wellicht dat er programma’s zijn die ze om kunnen zetten naar een bruikbaar formaat, maar daar heb ik me niet in verdiept.

Bijdrager
    Dennis

.exe open ik ook regelmatig met het programma Wine werkt meestal best goed.

Bijdrager
    TheBigZ
    Wammes op 25 september 2015

. CrossOver heb ik als ‘test’ aan de gang gekregen. De inhoud is dus tijdelijk toegankelijk en dat is zeker de moeite waard maar ik begrijp dat ik na afloop van die 2 weken moet dokken. Als ik nu de cd-rom afsluit en weer open, begint de installatie van voren af aan en word ik op prettige wijze herinnerd aan het feit dat niets onder de zon gratis is (There is no such thing as a free lunch). Dus:

In die twee weken proeftijd kun je de relevante data van de CDROM afhalen. Als het programma goed werkt, en je het programma langer wilt gebruiken, zul je er inderdaad voor moeten betalen. Of Windows op je Mac installeren.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.