13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    bas-macfan

Hoe werkt een Apple computer???

Beste mensen,

Enkele maanden geleden ben ik overgestapt naar Apple. En ik vind het helemaal geweldig!!!!! Alleen 1 nadeel, alle kennis die ik had over PC’s is waardeloos geworden.

Van PC’s weet ik hoe ze werken. Je start je pc op, in je BIOS staat de belangrijke info als: hardware configuratie, opstart gegevens ( van windows ), tijd, partitie gegevens enz.

Bij meerdere harddisks of cd-rom stations in een pc is de een master en de ander slave etc. etc.

Mijn vraag is nu: hoe zit dit bij apple computers? Hoe werkt de hardware in een Apple? Is er een site waar ik deze info kan vinden of heeft iemand genoeg kennis en tijd om een leuk stukje in dit forum te typen:)

Alvast hartelijk dank!

Bas

PS ik heb de zoekfunctie gebruikt en kon niets vinden 8)

Bijdrager
    vogel

Ga om te beginnen eens in het appel menu naar “over deze Mac”. Hier zit een overzicht van al je hardware, je systeem en je programma’s. Mac OS X is gebaseerd op UNIX, dus een Mac zit niet meer potdicht, zoals vroeger bij het klassieke OS. Een BIOS kent de Mac volgens mij niet, maar je kan wel met opstartcodes werken, waardoor je in een command line terecht komt. De meeste Maccers doen dit als ie echt goed op z’n kont ligt (ja, dat kan ook een Mac overkomen!).
    Als je met het systeem wil gaan kloten, kan je via de Terminal allerlei commando’s invoeren. Let op: kennis van UNIX is vereist. Google maar eens op OS X, Terminal, UNIX.
    Waarschijnlijk zijn er hier gasten die er meer van weten. Ik werk gewoon met m’n Macje en over hoe hij in elkaar zit, tja daarover houdt mijn kennis nu wel zo’n beetje op.
    O ja, start voor de gein eens op met appeltje-v ingedrukt (zonder het streepje dan). Dan zie je alle opstartcommando’s voorbijflitsen.

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”vogel”

Google maar eens op OS X, Terminal, UNIX.

Of kijk eens in het Terminal forum van MacOSX.nl

Bijdrager
    Stof

Wat op de PC het BIOS is, dat is op de Mac ‘open firmware’. Meer info hierover vind je op http://www.kernelthread.com/mac/osx/. Je vindt daar een mooie technische overview van Mac OS X. Helaas weinig tot niets over hardware, daarvoer moet je nog ff verder zoeken.

Bijdrager
    Obi

hardware is 90% hetzelfde als van een PC, de main proccesor, moederboard, bepaalde hulp processoren (controllers/interfaces ed) wijken duidelijk af. Maar voor de rest (geheugen, drives, ed) zijn identiek aan wat je in een pc vindt.

http://www.xlr8yourmac.com blijft de site om uit te zoeken welke typische ‘PC’ hardware direkt met een mac werkt.

Een aantal zaken die je op een pc moet configureren, of waarvan MS vind dat jij als gewone gebruiker met je vingers aan moet zitten bestaan niet op de mac omdat ze niet nodig zijn. De mac hardware is wat eleganter op elkaar afgestemd, waardoor zaken die door de HW zelf kunnen worden afgehandeld ook zelf afgehandeld worden.

Misschien een tip voordat je verder gaat zoeken, bedenk dat de de volgende gedachtegang vaak opgaat…

Je moet het; het niet hebben van bepaalde opties, niet verwarren met het niet nodig zijn van die opties…

Vroeger waren er bepaalde auto’s die van zomer op winter stand moeten worden gezet, je kunt dat uitleggen als een handige extra optie..maar als autofabrikant had je ook en andere oplossing kiezen waarmee dat handmatig schakelen tussen zomer en winterstand niet nodig was..

obi

Bijdrager
    Sad

Een Mac is qua techniek hetzelfde als alle andere computers. Alleen Open Firmware is een stuk beter dan BIOS. Open Firmware hoef je namelijk nooit gebruik van de maken. De Mac herkent zelf zijn hardware, en dat master/slave gebeuren van ATA/IDE maakt volgens mij ook niet uit. Als je een schijf, kaart, geheugen of andere zooi in of aan je Mac hangt werkt het in 9 van de 10 gevallen gewoon meteen. Ik zelf heb in 5 jaar nog nooit in de Open FirmWare gezeten in ieder geval.

Qua interne werking van de software (OSX) heb je nu een Unix systeem. Een stapel links over Unix gerelateerde zaken op Mac OSX staat hier: http://www.magicpubs.com/mac/unix.html

En wees blij dat je je PC kennis gaat verliezen. Dat scheelt weer 100 telefoontjes van vrienden en familie die hun zoveelste XP install vernaggeld hebben:)

Bijdrager
    Van Cot
    ”colpolyp”

En wees blij dat je je PC kennis gaat verliezen. Dat scheelt weer 100 telefoontjes van vrienden en familie die hun zoveelste XP install vernaggeld hebben:)

OK je hebt me overtuigd, morgen ga ik direct naar de bank geld lenen en daarna in den Easyware in leuven den eerste de beste mac meebrengen.

Vooral mijne nonkel is hierin het ergste, is een paar maand terug begonnen met computeren, en van zijn vrouw (mijn tante dus) moest heel den boel zo goeiekoop mogelijk zijn met alle gevolgen vandien. (adsl heeft hij gelukkig gratis, dan kan ik hem vaak toch tenminste via hulp op afstand in msn depanneren. Maar de laatste keer heb ik heel zijnen bak uiteen kunnen smijten om een slecht contact ze zoeken.

Bijdrager
    MacBeer

Je nonkel had beter moeten weten.. goedkoop is duurkoop. Zeker in het geval van een PC. Die goedkope rotzooi werkt alleen goed als je zelf behoorlijk goed bent in het tweaken van het systeem. Een nonkel die net een paar maanden geleden heeft leren computeren moet niet zo diep het systeem in gaan…

Jouw nonkel zal jouw Mac zien en meteen gecharmeerd zijn van het gebruikersgemak. Niet lang daarna heeft ook hij een Mac en staat de PC aan de straat. Is hij nog veel duurder uit……

Bijdrager
    michi_rishi

Misschien kan je nonkel eens denken over een tweedehands iMac G3. Voor 200-250 euro koop je een prachtig apparaat waar (zeker een beginner) ALLES mee kan. Tot foto’s en video’s bewerken aan toe!

Bijdrager
    Van Cot
    ”mvdlande”

Misschien kan je nonkel eens denken over een tweedehands iMac G3. Voor 200-250 euro koop je een prachtig apparaat waar (zeker een beginner) ALLES mee kan. Tot foto’s en video’s bewerken aan toe!

mijne nonkel wil wel maar mijn tante niet.

Ik heb ondetussen al een lijstje gemaakt met programma’s en bestanden en mappen en andere zooi waar hij af moet blijven, zo gaat ’t al beter.

Voorlopig doet hij enkel internet en muziek beluisteren, maar zijne maat komt daar regelmatig, en die heeft zich sinds het overlijden van zijn vrouw nen dure PC aangeschaft en gaat lessen volgen, en dieje wilt dan vanalles uitleggen, en als mijne nonkel dat op zijn goed PC’tje wil proberen loopt het mis he.

Gelukkig heb ik foto’s bewerken uit zijne kop gepraat want photoshop opstarten zou al traag gaan, laat staan dat hij met 256MB ram waarvan 64MB door de grafische kaart word afgesnoept en nog een 64MB door allerlei spyware toe zal komen voor photoshop.

En het ergste van al, in zijne mailbox staan een stuk of 9000 mails per maand, je moet niet vragen wat voor rommel daar niet allemaal tussen zit.

Bijdrager
    Macinspire

Help hem dan af van de spyware en een spamfilter op zn email.
    Foto’s bewerken met 256 mb geheugen moet best lukken tenzij je fotos die met een 8 megapixels is gemaakt. Dan zal ie inderdaad gaan slurpen.

Bijdrager
    Van Cot
    ”Macinspire”

Help hem dan af van de spyware en een spamfilter op zn email.
    Foto’s bewerken met 256 mb geheugen moet best lukken tenzij je fotos die met een 8 megapixels is gemaakt. Dan zal ie inderdaad gaan slurpen.

spyware erafhalen is snel gedaan, maar ervoor zorgen dat hij er niet meer opgeraakt…

Bijdrager
    Macinspire

Ghehe gewoon geregeld bij hem komen om m op te ruimen en vervolgens ff een zakcentje verdienen i guess?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.