4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    BloomPod

Hoe werken die Catalogs in Lightroom nu?

Hey,

Ik heb net Adobe Lightroom 2.0 geïnstalleerd. Veel mogelijkheden en erg overzichtelijk.

Alleen snap ik het systeem niet van de Catalogs. Kan iemand mij dat wat verduidelijjken.
    Want mijn bedoeling is om het origineel bestand (vb. afbeelding op bureaublad.) aan te passen, en er geen kopie van te maken of in een catalog plaatsen.

Kan iemand het systeem achter die catalogs verduidelijken?

Groet,
    Jaak.

Bijdrager
    sanius

Lightroom is bedoelt voor het beheren en kleurencorrigeren van reeksen foto’s. Het voordeel van het programma is dat je origineel altijd behouden blijft, dus mocht je niet tevreden zijn over een foto kun je altijd alle wijzigingen ongedaan maken. Wat dat betreft lijkt lightroom vrij veel op iPhoto, maar is net wat uitgebreider en professioneler.

De workflow van Lightroom is alsvolgt: start Lightroom en sluit je camera aan op je Mac. Je kunt nu de foto’s importeren naar je standaard catalogus. Lightroom zal al je originele bestanden ergens op je HDD plempen. Als je vervolgens een aantal foto’s gaat bewerken, slaat Lightroom die bewerkings informatie op in een apart bestand i.p.v. in de originele foto.

Lightroom is het meest geschikt om RAW fotobestanden te bewerken en niet geschikt voor het bewerken van andere afbeeldingen. HIer kun je beter Photoshop voor gebruiken.

Bijdrager
    BloomPod

Ja, hij slaat de bewerkte versie dus op in een catalog. Maar om de inhoud van de catalog te bewerken/bekijken moet je Lightroom openen. Zou je van zo’n catalog geen simpele map kunnen maken?

Kan ik Lightroom dan vervangen door iPhoto?

Bijdrager
    NickBook Pro

Het idee achter beide programma’s is dat je het beheer van je fotobestanden voortaan via dat programma doet. Is even wennen, maar heeft ook z’n voordelen. Je kan in beide gevallen wel de bewerkte foto’s weer exporteren naar een door jou gekozen map op de harde schijf.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.