18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Edwin377

Hoe werken de knoppen van de Mighty Mouse?

Gisteren had ik het met iemand over de aanraakgevoelige knoppen van de MIghty Mouse. We vroegen ons af hoe het werkt. Ik weet dat er links en rechts een schakeling onder het kunststof zit en ik weet ook hoe de logica werkt; klikken met een vinger rechts is rechstklik maar hoe werkt het? Ik dacht dat het iets met inductie te maken heeft maar ik weet niet precies waar de klepel hangt. Weet iemand hoe het technisch zit?

Bijdrager
    double-D

Je kunt hier meer informatie vinden over de muis

http://www.apple.com/mightymouse/

Bijdrager
    Josebo.

En je kunt de knoppen instellen zoals je zelf wilt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Die pagina geeft alleen geen antwoord op de echte vraag, namelijk: hóe werkt het nou eigenlijk? Mijn vermoeden is dat het net als het stuurvlak van een laptop werkt, door gebruik te maken van de elektrische capaciteit tussen vinger en muis. Ik zeg dit omdat de muis een linksklik geeft als ik met een plastic pen aan op de rechter”knop” druk, maar zodra ik met m’n vinger op diezelfde kant van de muis druk is het opeens een rechtsklik.

Bijdrager
    Josebo.
    ”Jakko

Die pagina geeft alleen geen antwoord op de echte vraag, namelijk: hóe werkt het nou eigenlijk? Mijn vermoeden is dat het net als het stuurvlak van een laptop werkt, door gebruik te maken van de elektrische capaciteit tussen vinger en muis. Ik zeg dit omdat de muis een linksklik geeft als ik met een plastic pen aan op de rechter”knop” druk, maar zodra ik met m’n vinger op diezelfde kant van de muis druk is het opeens een rechtsklik.

Ik heb nog nooit een linker- en een rechterklik kunnen ontdekken op de Mighty Mouse..

Bijdrager
    Pivni Pes

De onderkant is beweegbaar, niks bijzonders.
    Geen gevoelige sensoren of weet ik veel wat, de pro muis werkt ook zo, maar dan maar met en knop.

Inactief
    Anoniem

Ik heb nog nooit een linker- en een rechterklik kunnen ontdekken op de Mighty Mouse..[/quote]

Dan hebt je de MM nooit goed bekeken of heb je de allereerste MM.

Bijdrager
    PimPamPet

Het is gewoon een hele normale muis hoor. Indrukken en klik zegt de muis. De bovenkant lijkt dan wel uit 1 stuk te bestaan, maar door het dunne plastic kan de bovenkant toch iets links en rechts bewegen. Zoals iedereen ook weet kun je in de systeemvoorkeuren bij de muis instellen wat de muis moet kunnen per knop.
    Deze muis doet niets met inductie oid.

Bijdrager
    Edwin377

ik sta versteld van de ondoordachte reacties op mijn vraag. Een aantal antwoorden getuigen ervan dat er gewoon niet goed gelezen is. Het valt me op dat dit steeds vaker voorkomt. Vroeger kon je hier een vraag stellen en dan kwam er antwoord van mensen die er op zijn minst even over hadden nagedacht. Nu beginnen veel mensen maar wat te roepen. Alleen Jakko leest goed en geeft antwoord omdat hij er echt over heeft nagedacht.

De Mighty Mouse heeft 4 fysieke knoppen. Zoals bij alle Apple muizen van deze vorm is de hele muis de knop. De hele muis zakt als je ermee klikt. Daarnaast heb je de knijpknoppen aan de zijkant die door de muis als een signaal worden uitgestuurd als ze samen worden ingedrukt. Tot slot is er nog de trackbal waarvan ook herkend kan worden dat hij wordt ingedrukt terwijl je met de muis klikt. Apple (lees Steve Jobs) wilde nooit beginnen aan een tweeknops muis. Uiteindelijk zijn ze toch gezwicht maar op een eigenwijze manier die iedereen zijn zin geeft. Als je niks instelt is het een eenknopsmuis. Als je de instellingen verandert kun je een rechtermuisknop configureren. De klik blijft veroorzaakt door de hele muis naar beneden te drukken maar de functie van die klik hangt af van het feit of er wel of niet een vinger rust op het kunststof op de plek van de fictieve rechterknop (of alles andersom voor de linkshandigen) of op de trackball. Dat plastic is hard en buigt niet door. De sensor onder het kunststof neemt de vinger waar.

zie deze afbeelding

Dat wist ik allemaal al; mijn vraag is; hoe neemt die sensor die vinger waar. Moet iets met inductie zijn maar ik ben benieuwd wat er precies gebeurt. Verandert de capaciteit van een condensator door de nabijheid van de vinger of hoe moet ik dat zien?

Bijdrager
    ajv
    ”Jakko

Net ff hier uitgeprobeerd, en inderdaad! Wat grappig zeg.

Ik weet precies hoe het werkt, ik weet alleen dat er aanraakgevoelige sensoren inzitten, maar ik heb verder ook niet echt idee hoe die werken, op internet is er ook niet echt informatie over te vinden ofzo.

Bijdrager
    Basket Case

Ik ben eigenlijk stom verbaasd dat zoveel mensen niet bekend zijn met deze functies van de MM. Ik gebruik ‘m niet meer (o.a. door het te korte snoer, maar ook het al vrij snel weigerende balletje), maar dacht dat de functionaliteit van het ding toch wel algemeen bekend was.

Een antwoord op je vraag heb ik niet echt. Het enige wat vaag ergens achter in m’n hoofd zit, is dat ik ooit ergens gelezen heb dat de sensoren reageren op warmte. Maar als ik daar logisch over nadenk, lijkt het mij niet echt voor de hand liggend. Kunstof neemt slecht warmte op, maar als je er een tijdje met je vingers op ligt, zal het kunstof uiteindelijk toch wel opwarmen en dan zouden de sensoren niet meer werken. Een techniek zoals gebruikt in van die glijvlakjes op laptops (of de iPhone natuurlijk, die maakt van een vergelijkbare techniek gebruik) lijkt mij meer voor de hand liggend inderdaad. Maar Apple is niet bepaald scheutig met uitleg geven over hun gebruikte technieken, dus veel informatie is er niet over te vinden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”josebo9″

Ik heb nog nooit een linker- en een rechterklik kunnen ontdekken op de Mighty Mouse..

Dan zou ik als ik jou was eens rondneuzen bij [apple]-menu -> Systeemvoorkeuren -> Toetsenbord en muis -> Muis … Dat, of je linkervinger van de muis tillen voordat je rechtsklikt:P

”Edwin377″

ik sta versteld van de ondoordachte reacties op mijn vraag.

Jij niet alleen …

”Edwin377″

Alleen Jakko leest goed en geeft antwoord omdat hij er echt over heeft nagedacht.

:)

”Edwin377″

zie deze afbeelding

Die had ik nog niet gevonden, maar hij bewijst wel mooi dat het eenvoudig elektrisch is — anders zouden die banen en platte “kabels” er niet zitten.

”Edwin377″

Dat wist ik allemaal al; mijn vraag is; hoe neemt die sensor die vinger waar. Moet iets met inductie zijn maar ik ben benieuwd wat er precies gebeurt. Verandert de capaciteit van een condensator door de nabijheid van de vinger of hoe moet ik dat zien?

Voor zover ik het weet (en elektra was nooit mijn sterke punt bij Natuurkunde op de Havo) vormt je vinger samen met de kronkelpaden in de muis een condensator, vermoedelijk met het plastic van de muis ertussen als isolator. Door je vinger erbij te houden zul je denk ik een lading opbouwen, die weer opgemerkt wordt door de elektronica in de muis, waardoor de computer weet of je links of rechts klikt.

Denk ik:)

Bijdrager
    Edwin377
    ”Jakko”
    ”Edwin377″

Voor zover ik het weet (en elektra was nooit mijn sterke punt bij Natuurkunde op de Havo) vormt je vinger samen met de kronkelpaden in de muis een condensator, vermoedelijk met het plastic van de muis ertussen als isolator. Door je vinger erbij te houden zul je denk ik een lading opbouwen, die weer opgemerkt wordt door de elektronica in de muis, waardoor de computer weet of je links of rechts klikt.

Denk ik:)

Tsja bij mij was het ook weggezakt en ik heb nota bene nog een blauwe maandag Elektrotechniek gestudeerd! Maar het gaat inderdaad om de veranderde capaciteit die je vinger veroorzaakt met het plastic als isolator. Een wisselende condensator dus die uitgelezen kan worden.Bij HowStuffWorks leggen ze dit uit voor het iPod clickwheel maar ook trackpads en de Mighty Mouse dus. (en overal waar dit nog meer gebruikt wordt; koffiemachines achter een glasplaat, iPhone(?), stoplichtknoppen voor voetgangers die niet mechanisch werken etc.)

Bijdrager
    Josebo.

Hahaha, geweldig dit. Ik ontdek na een jaar Apple-gebruik pas dat er een ‘rechter-muisknop’ in te stellen is:lol:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Mooi, dan zijn we eruit — volgend probleem …;)

Bijdrager
    Yaratje

Over de knoppen aan de zijkant van de MM, kan je die ook gebruiken voor Safari? Om vorige en volgende pagina te kiezen?

Bijdrager
    Rub3n

Misschien zitten er micro-gaatjes in de muis, waardoor een circuit word gesloten (dmv elektriciteit) beetje het zelfde als met een spanning zoeker?

Geen idee anders:P

Bijdrager
    Afroman
    ”Yaratje”

Over de knoppen aan de zijkant van de MM, kan je die ook gebruiken voor Safari? Om vorige en volgende pagina te kiezen?

Dat kan, als je een beetje handig bent met scripts.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.