4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    wes

Hoe ‘vrije’ wifi kanalen zoeken

Ik heb sinds enige tijd last van sterk wisselende ontvangst van m’n wifi signaal. Ik zit dan wel op de eerste verdieping met een betonvloer er tussen maar soms is de ontvangst gewoon de volle 4 streepjes en dan… zomaar een paar minuten later nog maar 1 streeepje en is verbinding erg traag.

Er zijn bij mij in de buurt nog 5 andere buren waarvan ik een draadloos netwerk kan zien (wellicht zijn er nog meer)

Nu lees ik op verschillende plaatsen dat ik moet proberen mijn kanaal aan te passen. Maar nu is mijn vraag hoe weet ik op welke kanalen die andere gebruikers zitten? Ik gebruik OSX 10.3.9 en kan dus niet de widget AirTrafficControl gebruiken. Is er een andere manier om dit te zien?

O ja, als ik het kanaal in m’n router verander, moet ik dat dan ook nog ergens op m’n Mac aanpassen? zoja waar?

dank voor jullie ondersteuning!

Bijdrager
    Erik Joling

Ik zou domweg het eerste kanaal proberen en als dat niet goed gaat het volgende. Heb ik ook gedaan en gebruik nu kanaal 10 tot tevredenheid (met vanavond wel 14 netwerken van de buren om me heen).

Bijdrager
    iljitsch

Ik heb uit mijn Panther-tijd nog Macstumbler, je moet zelf even zoeken waar-ie te vinden is. Iets anders met “stumbler” erin is vast ook goed.

Bedenk dat bij wifi het signaal van twee kanalen beneden tot twee kanalen boven ruimte inneemt. Dus pas 5 kanalen verderop heb je geen overlap. Dat wil overigens niet zeggen dat als je enige overlap hebt (vooral met een zwak netwerk) dat niet goed zou kunnen werken.

Bijdrager
    moller

iStumbler

zeer handig!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.