6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    prinzV

hoe voorkom je het volgende?

theoretisch:
    Als het drukwerk “mislukt”. Drukwerk dat je hebt ingekocht voor de opdrachtgever. En de klant is ontevreden om wat voor reden dan ook over het drukwerk. Maar dat de drukker wel binnen de toleratiegrenzen van de grafische industrie heeft gewerkt. Hoe kun je dit voorkomen danwel oplossen? Hoe gaan jullie hiermee om? En hoe kan je jezelf indekken dat je niet in de problemen komt

Bijdrager
    hatolex

Om te beginnen, een goed gesprek aangaan, en naar elkaars argumenten luisteren. Vaak is dat al de oplossing.

Bijdrager
    olbo

Hoe voorkom je het vorige? Een goede titel is ook voor de nieuwe generatie handig. Bedankt.

Bijdrager
    KarelWillem

Proefdruk laten goedkeuren.

En dan is het wat het is. Achteraf zeuren over iets wat vooraf is goedgekeurd is geen optie.

Bijdrager
    pruus

Wel weinig info over wat er precies mis is gegaan, Maar foute leveringen/onenigheid komt vaker voor. Met digitaal drukken en foutmarges in de aanlevering kan het effect zijn dat de kleur toch niet goed is. Vaak ook zelfs binnen een drukgang. Dus kijk bij binnenkomst ook alle ingekomen materiaal door. Door instellen kan het begin of eindtranche nog wel eens verschillen. En dan heb jo ook hard bewijs. En als het allemaal binnen de marge is, dan vooral goed luisteren hoe het beter in de hand gehouden kan worden. Laat de drukker ook aangeven wat jij kunt aanpassen om herhaling te voorkomen. Maak een checklist voor materiaal insturen voor de volgende keer. Bestel ook een monsterdox van de drukker ivm papiersoorten en gevoel. Dan kun jij je klant vooraf ook al het goede eindmateriaal laten zien met afwerking. Dat voorkomt ook problemen.

Bijdrager
    Domtoren

Zorg dat je ingedekt bent in je algemene voorwaarden. En ik geef standaard een A4-tje met informatie over kleuren en hoe die tussen schermen en drukwerk kunnen verschillen. Dan voorkom je discussies als “Ik wilde een groene website maar op mijn scherm is hij blauw”. “Dan moet je een beter scherm kopen”

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.