14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    riji

Hoe vind ik de reservekopie van onze ipad op de imac?

Ik heb voor het eerst de ipad (10.X) met een kabel verbonden met imac (sierra) en daarbij iTunes gebruikt.
    Ik heb daarbij een reservekopie laten maken van de ipad, maar hoe vind ik die terug?

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    GoeieDag

Rijst de vraag: wat wil je met zo’n reservekopie doen?

Bijdrager
    Shmoo

Wat denk je zelf?

Er mee gaan slepen natuurlijk. Back-up van back-up maken en dan naar schoonfamilie brengen om hem daar op zolder te verstoppen.;)

Bijdrager
    riji

@thebigz.
    bedankt, precies wat ik zocht
    @goeiedag
    een probleem van de familie proberen te verhelpen:
    probleem= icloud abo 50 GB waarvan 40 GB vrij,
    maar kan met ipad (16 GB) geen video opnemen wegens tekort aan opslag
    mail (zo goed als leeg) toch 2,31 GB nodig…..
    Wat zoekwerk leverde de suggestie: maak reservekopie en zet die terug,
    je zult meer vrije opslagruimte overhouden (omdat overbodige zaken niet worden teruggezet)…
    Weet iemand of dit werkt of kent iemand een betere oplossing?
    (Foto’s iCloud: optimaliseer opslag = AAN)

Moderator
    Mac Daddy

Dat klopt ja. Je kan door, een reservekopie te maken, dan de iPad herstellen en dan die reserverkopie terugzetten, ervoor zorgen dat er meer ruimte vrijkomt, maar die 3 stappen voer je allemaal in iTunes uit. Het is dus niet nodig om te weten waar de reservekopie exact staat. Dat weet iTunes wel.

Als je het hebt over een reservekopie van de ene iPad op de andere iPad zetten, dan vraag ik mij af of dat uberhaupt kan en zou ook niets helpen aan een opslagruimte probleem.

Bijdrager
    riji

bedankt, inderdaad in iTunes

locatie reservekopie: gewoon even checken of er wel een kopie werd aangemaakt

uitgevoerd: ipad terug naar fabrieksinstellingen en reservekopie teruggezet met itunes
    resultaat: in gebruik VOOR 9,93. NA 3,38
    NA automatisch herinstalleren apps uit appstore: 4,16
    beschikbaar 1,93 8,47 7,69
    DUS: geslaagd, hopelijk gaat de gewonnen ruimte nu niet vlug terug verloren

Bijdrager
    GoeieDag
    riji op 30 januari 2017

Locatie reservekopie: gewoon even checken of er wel een kopie werd aangemaakt.

Dat laat iTunes gewoon zien terwijl ie bezig is, in het schermpje in de knoppenbalk, en is ook achteraf te zien in de iTunes voorkeuren>Apparaten.
    Of wil je de code van het bestand gaan uitspitten of elk stukje informatie er ook echt in staat?

Bijdrager
    Shmoo

Dat klopt ja. Je kan door, een reservekopie te maken, dan de iPad herstellen en dan die reserverkopie terugzetten, ervoor zorgen dat er meer ruimte vrijkomt, maar die 3 stappen voer je allemaal in iTunes uit.

Let wel op dat je deze ‘gewonnen’ ruimte binnen 5 dagen weer vol hebt zitten omdat het hoofdzakelijk cache van apps is dat je wist.

Apps als Netflix, Twitter en Dropbox zijn oorspronkelijk maar 60 of 80mb zwaar toch nemen ze na een tijdje minimaal 350mb aan ruimte in beslag. Wanneer je een back-up terugzet krijg je dat verschil tijdelijk terug, totdat je deze apps opent en een paar pagina’s binnen deze apps bekijkt. Dan lopen ze weer vol met geheugen (cache).

Bijdrager
    riji

Let wel op dat je deze ‘gewonnen’ ruimte binnen 5 dagen weer vol hebt zitten omdat het hoofdzakelijk cache van apps is dat je wist.
    Apps als Netflix, Twitter en Dropbox zijn oorspronkelijk maar 60 of 80mb zwaar toch nemen ze na een tijdje minimaal 350mb aan ruimte in beslag. Wanneer je een back-up terugzet krijg je dat verschil tijdelijk terug, totdat je deze apps opent en een paar pagina’s binnen deze apps bekijkt. Dan lopen ze weer vol met geheugen (cache).

Ik schreef toch ook al:

DUS: geslaagd, hopelijk gaat de gewonnen ruimte nu niet vlug terug verloren

We hebben wel geen van deze 3 app’s, maar eigenlijk zou je beter de cache van deze app’s rechtstreeks zou kunnen wissen.

Moderator
    Mac Daddy

Ja, als dat eens kon. WhatsApp heeft nu eindelijk iets geintegreerd in de eigen app, maar het zou Apple sieren als zij daar een OS brede oplossing voor bedenken.
    Het is ook vreemd. Je kan per app bekijken hoeveel de app zelf aan opslag kost en hoeveel extra geheugen de app erbij nodig heeft, maar in die lijst is de enige optie om de app te vewijderen. Een optie om cache te legen, zou heel fijn zijn.

Maar om permanent meer ruimte te krijgen, zijn dingen als grote apps (bijv. games) die niet meer of vaak worden gebruikt, films, muziekbilbliotheken en foto’s verwijderen, betere oplossingen. Heb je een digitaal kranten/tijdschriften-abonnement, ook daarbij helpt het om oudere kranten te verwijderen. Scheelt erg in ruimte. Bedenkt ook dat de foto-stream ook geheugen nodig heeft, dus als de foto’s op de Mac (of iCloud) permanent zijn opgeslagen, kan je ze het best ook uit de fotostream halen.

Bijdrager
    Shmoo

Het is vooral raar dat we in 10 jaar tijd van 8GB naar 16GB (instap) opslag zijn gegroeid. Terwijl de snelheid van onze devices en de camera’s misschien wel 1000 maal zo goed zijn geworden in dezelfde periode.

Ik heb hier een iPhone 1 (USA-2007) liggen met 16GB opslag en gebruik nu een iPhone 5c (NL-2014) met 8GB. Beetje rare ontwikkeling en als je het mij vraagt. In 7 jaar tijd is het volume qua opslag dus gewoon stil blijven staan en niet meegegroeid terwijl de apps wel steeds vetter en meer mochten worden.

Moderator
    Mac Daddy

Maar die iPhone 5C heb je zelf gekozen, want die is toch ook wel met grotere opslag uitgekomen of niet?
    Ik ben van een 16GB 4s naar een 128GB 7 gegaan. Opslagproblemen heb ik voorlopig gelukkig niet. Ik kan apps installeren, videos maken, zoveel ik wil. Voorlopig…
    Want het is een kwestie van tijd dat ook 128GB te weinig wordt. Uiteraard zou ik meer met cloudopslag kunnen werken en muziek kunnen gaan streamen, maar ik blijf daar old-school in en doe dat liever niet.

Bijdrager
    riji

@Mac Daddy

Bedenkt ook dat de foto-stream ook geheugen nodig heeft, dus als de foto’s op de Mac (of iCloud) permanent zijn opgeslagen, kan je ze het best ook uit de fotostream halen.

Heb je misschien een link hoe men foto’s die in iCloud opgeslagen zijn, uit de fotostream kan halen?
    Dit in verband met het probleem van mijn familie:

probleem= icloud abo 50 GB waarvan 40 GB vrij,
    maar kan met ipad (16 GB) geen video opnemen wegens tekort aan opslag

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.