12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    sally

Hoe vervang je een .kext in de terminal

Deze oplossing vond ik voor Agfa 1236 s sci scanner (panther mensen die onder jaguar nog wel konden scannen)

This is v 1.2.4 of the ‘IOSCSIParallelFamily.kext’ as used in 10.2.8. It will allow you to use some SCSI devices under 10.3 (Panther) that may not have worked with the new version of this extension (1.3.0) that is used by 10.3.
    Simple replace the 1.3.0 with this older version. Best done using either Mac OS 9 or in the Terminal.

Ik heb dit voor een vriend gedaan, maar niet in de terminal (weet ik niets van)
    maar door gewoon vervangen in de finder;
    Dan krijg ik dus een mededeling bij herstart dat het ding niet goed is geinstalleerd.
    Hoe moet zoiets in de terminal?

Bijdrager
    aaike

Ik vermoed dat je sudo moet gebruiken voor je comando’s om te kopieren; cp en rm (remove om de oude weg te krijgen. Kijk eens bij man cp in de terminal voor wat meer uitleg over ‘cp’ en de opties… daar zal je onder andere zien dat je ‘cp bron bestemming’ (en dit vermoedelijk voorafgegaan door sudo) moet intypen met bron en bestemming het path bvb. cp ~/Desktop/IOSCSIParallelFamily.kext /Library/IOSCSIParallelFamily.kext

Bijdrager
    aToMac

Inderdaad met sudo cp ~/Desktop/File.kext /Library/…./…/File.kext De reden dat het niet met de Finder lukt komt waarschijnlijk omdat de rechten dan niet meer goed zijn.

Bijdrager
    sally

Oops, ik vrees dat ik hier vreemd ben….
    Met andere woorden:
    Kan het nog iets preciezer als het niet te veel moeite is….

Zeer veel dank bijvoorbaat..

Bijdrager
    aaike

Daarom zou ik je juist aan wat op te zoeken met de het ‘man’ comando. ‘man’ staat voor manual en als je dus ‘man cp’ typt krijg je een hele boel info over hoe je ‘cp’ kan gebruiken en wat voor opties je hebt…

Een eerste belangrijke opmerking is dat de terminal een verschil maakt tussen hoofd en kleine letters! Mee opletten dus!

Het ‘sudo’ comando wil zeggen dat je een commando als super-user of root wil uitvoeren, je moet daarna dan ook je beheerderswachtwoord geven en als je dit voor de eerste keer doet krijg je ook nog eens een waarschuwingsbericht (met ‘sudo’ voor ‘rm’ -remove- kan je namelijk heel wat schade aanrichten:-( ).

De path of de verwijzing naar de files wordt weergegeven met ‘/’, het laagste niveau is / , de folder Bibliotheek op het laagste niveau van je HD is dus /Library/ .
    De tilde ‘~’ wordt gebruikt om je thuismap aan te geven. Handig is trouwens dat je een deel van de naam kan typen bvb. Lib en dan op tab drukken om Library te doen verschijnen…

Ik stel ook voor dat je je een beetje vertrouwd maakt met de commando’s cd (change directory) en ls (inhoud folder tonen) voor je met sudo van start gaat…

Bijdrager
    angorawol

sudo betekent dat je even root wordt, met andere woorden: de enige echte ‘god’ van jouw machine.
    Dan mag je dus overal in fiedelen. Normaal heeft zelfs de systeembeheerder niet tot alles in staat, en dat is gewoonlijk hoe je ingesteld staat (om ongelukken te voorkomen).

De hierarchie is dus Root: kan alles -> Systeemadministrator (systeembeheerder): kan behoorlijk veel, maar niet in het systeem werken -> User (gebruiker): kan datgene wat de systeembeheerder hem toelaat.

Blijkbaar was aaike me even voor:wink:

Bijdrager
    sally

Het probleem is, dat ik eigenlijk helemaal geen tijd heb om iets over de terminal te leren, maar dat ik even iemand wil helpen om een een extensie van zijn bureaublad in de systeem extensie map te zetten.

Ik heb dus eigenlijk helemaal de verkeerde attitude voor dit deel van het forum.
    (of kun je je der maar beter verre van houden als je niet echt weet wat je doet?)

:)

Bijdrager
    aaike

Als je de exacte namen van de file kan geven en de precieze locatie waar ze moeten komen kan er mss. wel iemand met ‘kant en klare commando’s’ op de proppen komen… Idd. wel gevaarlijk als je niet weet wat je dan precies doet, maar toch.

Bijdrager
    sally

Dank jullie,

zo heet ie: IOSCSIParallelFamily.kext
    laten we zeggen dat ie op de Desktop staat.
    moet naar:

HD/System/Library/Extensies/

Overigens ondertussen heb ik bij mezelf de permissies gerepareerd en toen kwam ik zoals ik vermoedde die kext tegen (ik had er zelf van te voren ook mee zitten prutsen in de finder- orginele weer teruggezet- alleen heb ik geen scsi.)
    Dus dat zou ook al een oplossing kunnen zijn.. (kan het op dit moment niet bij hem proberen)

Bijdrager
    aaike

sudo cp ~/Desktop/IOSCSIParallelFamily.kext /System/Library/Extensions/IOSCSIParallelFamily.kext

enter drukken

eventuele waarschuwing aanvaarden

beheerderswachtwoord invoeren

en dan doet ie eigenlijk niets, je kan alles eens controlleren met

ls -al /System/Library/Extensions/

en in de laatste kolom als ik me niet vergis zou de extensie moeten staan…
    indien je nog problemen zou hebben kan je de regel met die file best eens doorgeven.

Bijdrager
    sally

zeer bedankt,
    wordt vervolgd!

Bijdrager
    sally

Nadat mijn vriend de ‘repair permissions” routine had gedaan ( ja, daar kwam de kext voorbij),
    kreeg hij bij herstart nog wel de foutmelding over de verkeerd geinstalleerde extensie, en de aanbeveling een nieuwere te installeren, maar zijn scsi scanner doet het nu wel….
    voor het eerst onder Panther…

Dus moest ik de terminal maar even laten voor wat ie was.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.