14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    sjonnie

Hoe verhoudt de (stereo) audiokwaliteit van een DVD zich tot die van een CD?

Ik heb gezocht maar kon het niet echt vinden.
    Ik heb veel concert DVD’s en vraag me af hoe verhoudt de (stereo) audiokwaliteit van een DVD zich tot die van een CD?
    Is de geluidskwaliteit van een DVD gelijk aan CD kwaliteit?

Bijdrager
    tarun

Dat hangt volledig af van de kwaliteit van de DVD’s. Ze kunnen van uitstekende kwaliteit zijn, maar ook erg mager.

Bijdrager
    sjonnie

Is de audio op een DVD gecomprimeerd of lossless?

Bijdrager
    TheBigZ

Audio is bijna altijd gecomprimeerd op een DVD Video.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Dvd_video#Audio_data

AC-3 en DTS komt het meeste voor.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Eigenlijk zit er geen verschil tussen DVD en CD. Het kan allebei zeer goed zijn of matig. En een dergelijke vergelijking is zinloos tenzij de CD versie exact de zelfde opname is maar dan zonder het beeld, want anders vergelijk je appels met peren.

Bijdrager
    sjonnie

Maar als de audio op een DVD gecomprimeerd is dan is dat dus in principe een minder goed signaal dan de CD van hetzelfde concert. Was ik al bang voor.

Bijdrager
    computer space

Gecomprimeerd DVD geluid is vaak toch een stuk beter dan CD. Klinkt veel lekkerder. Ook zitten er niet van die “hoorbare” kopieerbeveiligingen op als CopyControl.
    DVD is minimaal 48kHz/20 bit. Alleen al die 4 bit maken het dynamisch bereik veel mooier dan een CD met 16 bit. Dit weegt vaak al op tegen compressieverlies.
    DTS is beter, dat is vaak opgenomen met een bitrate van 1536kb/s itt 384kb/s voor basis Dolby Digital 5.1. Een CD is 1411kb/s uncompressed.
    Ook kun je door 5.1 betere scheiding van de instrumenten horen.
    Heb je een DVD met DTS 96/24, dan is het helemaal niet meer te vergelijken en zit je meer op het niveau van SuperAudioCD

Bijdrager
    computer space
    Bijdrager
    sjonnie

Interessant.
    Geldt dit ook voor AC-3: 48 kHz sampling rate, 1 to 5.1 (6) channels, up to 448 kbit/s?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    computer op 20 mei 2012

DVD is minimaal 48kHz/20 bit. Alleen al die 4 bit maken het dynamisch bereik veel mooier dan een CD met 16 bit.
    Er zijn ook CD opname’s van 20 bit, en Sony gebruikt zelfs 24 bit. Het hangt er dus helemaal van af over welke opname je spreekt. Ook de gebruikte opname apparatuur en microfoon opstellingen zijn van belang en je kunt daardoor moeilijk een ‘winner’ aan wijzen, het is gewoon allebei erg goed of juist niet. Ook de akoestiek van de opname locatie (studio of zaal) is van belang, dus er zijn gewoon te veel factoren om te kunnen zeggen of een DVD beter is dan een CD opname.

Bijdrager
    sjonnie

Dat de ene opname de andere niet is kan ik beamen. Heb een redelijk grote cd collectie en sommige cd’s zijn echt bijzonder slecht opgenomen/geproduceerd. Maar het gaat mij met name om de vergelijking als de opname dezelfde is op CD als op DVD. En dan ook nog alleen het 2 channel stereo signaal. Ik rip en convert DVD’s momenteel met Mac DVD ripper Pro en dat bevalt op zich prima. MDRP genereert een MPEG-4 bestand met een nog zeer acceptabele beeldkwaliteit en het bestand neemt slechts 25% van de ruimte in als een full DVD rip had gedaan. Enige probleem is dat de audio gecomprimeerd wordt. Ik vraag me af of een full DVD rip, afgespeeld via een gejailbreakte AppleTV beter zal klinken dan mijn huidige methode en zelfs even goed als een CD.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hoe goed zo’n DVD klinkt weet ik niet want die heb ik niet. Maar ik heb hier ± 400 CD’s met klassieke muziek en daar zitten ‘oude’ opnamen bij van het label Telarc en die klinken absoluut beter dan sommige hedendaags opnames. Wat dat betreft zegt het aantal bits alleen niet zo veel maar wel de gebruikte techniek want die was bij Telarc veel beter dan wat er voor in de plaats is gekomen.

Bijdrager
    computer space
    hendrik op 20 mei 2012

Er zijn ook CD opname\’s van 20 bit, en Sony gebruikt zelfs 24 bit.

Volgens mij wordt alles tegenwoordig opgenomen in 24-bit/192khz, maar de vraag is of iemand het ooit in die kwaliteit kan horen.
    Ik ga er vanuit dat de TS het over de theoretische kwaliteit heeft, niet over hoe goed of hoe brak iemand met de mogelijkheden is omgegaan. Een CD kan slechts 44,1 Khz/16 bit bevatten, ook al heeft Sony of wie dan ook het in 24 bit opgenomen. DVD biedt gewoon meer ruimte voor een hogere kwaliteit (is ook niet gek, DVD is een flink aantal jaren jonger dan CD).
    Voorbeeld: pak de film Lost in Translation (DTS DVD) en beluister daarna de soundtrack op CD. Dan baal je flink dat er door de soundtrack op de DVD heengeluld wordt. Geluidskwaliteit is niet te vergelijken….
    Ander voorbeeld: Kraftwerk live op DTS DVD of op CD. Die DVD doet niet voor niks 100 euro op Ebay. Je mist de helft in CD bitrate. Maar er is ook genoeg bagger, en dan maakt het niet uit.

Je kunt ook eens bij Audio.de kijken naar tests van DVD en CD spelers. Zij hanteren een universele schaal voor geluidskwaliteit over alle afspeelapparaten. Een DVD speler van 100€ scoort vaak al net zo hoog als een CD speler van 1000€. Puur vanwege de onderliggende codering, want qua kwaliteit van de onderdelen is het niet veel.

Bijdrager
    cids

“Er zijn ook CD opname’s van 20 bit, en Sony gebruikt zelfs 24 bit. ”

De CD wordt uiteindelijk toch 16 bit, dus de vraag is of dit “slimme” marketing is of dat je het verschil uiteindelijk gaat horen…

Een goed opgenomen DVD of Blu Ray met DTS 96/24 of DTS Master HD klinkt aanzienlijk beter dan een CD (Super Audio CDs daargelaten|)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.