6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Hoe verander je het toetsenbord in de terminal?

Ik heb een azerty toetsenbord, maar dat van de terminal is querty.

Hoe verander je dat?

Moderator
    Night

Een vraagje vooraf: Als je je Mac opstart, is de taal dan Engels of Nederlands/Belgisch? Dus vóórdat je inlogt. Bij macOS kunnen de taalinstellingen op twee niveaus worden ingesteld: op systeemniveau en op gebruikersniveau. Zover ik weet werkt Terminal op systeemniveau.

Je kunt hier eens naar kijken: http://osxdaily.com/2016/06/29/change-system-language-mac-command-line/

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt, Night. Ik vond de taalaanpassing maar ik zoek de aanpassing van het toetsenbord. Ik werk in het Engels met azerty.

Het was om hyperthreading te desactiveren. Dat moest in de recovery mode via de terminal.

Ik heb de keyboards azerty en querty vergeleken in de finder en de toetsencombinaties genoteerd.

Voor ” moest ik option u gebruiken en voor % shift 5

nvram boot-args=”cwae=2″

nvram SMTDisable=%01

Heb het eens geprobeerd en getest met mdstool-cli

Het sop is de kool niet waard. 🤨

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

" is niet ⌥u maar ⇧ù als je een AZERTY-toetsenbord gebruikt maar dat op QWERTY hebt staan. ⌥u is een Umlaut. ⇧5 is inderdaad %.

Alleen: als ik m’n toetsenbord (dat is QWERTY) op Belgisch zet en in een terminalvenster typ, dan geeft dat gewoon zoals verwacht de AZERTY-aanslagen: de toets rechts naast de tab geeft dan een a en geen q. Of bedoel je in de terminal wanneer je de computer opgestart hebt in niet-grafische modus?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt. Het was in de terminal in de recovery mode.

Ik ben erin geslaagd de tekst te typen maar zal toch maar de hyperthreading aanlaten.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je dit nog eens nodig hebt, is het misschien een tip om even op een telefoon, tablet, o.i.d. een afbeelding van de QWERTY-layout op te zoeken en die erbij te houden, dan kun je zien welke toetsen je in moet drukken:)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.