10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Macosx

Hoe verander je de korte naam (User) ?

Hoe verander je de jorte naam van een user dit vlak is bij mij grijs ?

Dank :finderoud:

Bijdrager
    KeKo

in principe niet. Maar als root user kun je inloggen en alles veranderen, is aardig wat werk, want je moet ook alle user gebonden mappen veranderen. Er is vast een gemakkelijkere manier…

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Het is niet aan te raden om dit ‘handmatig’ te doen.

Maar mocht je eigenwijs zijn (we zijn niet voor niets de crazy one’s)… dan kun je hier een ‘handleiding’ vinden…

Bijdrager
    vhbart

Een stuk makkelijker:
    Maak een nieuwe account aan, waar je ook “beheerder” bent. Geef daar een correcte korte naam.
    Verwijder de andere account met de “verkeerde” korte naam.
    Pas de privileges voor de nieuwe account aan naar hetgeen je wil.
    Klaar!

Bijdrager
    Sixer
    ”vhbart”

Verwijder de andere account met de “verkeerde” korte naam.
    Klaar!

Hiermee verlies je wel alle data die je onder je oude account hebt opgeslagen. Inclusief Mail, prefPanes, Preferences, alles.

Bijdrager
    Steve Brooklyn

hmmm vorige keer heb ik dat ook gevraagd!
    en dat ging niet zoals ik het wilde….

De laatste keer dat ik dat deed… heb ik maar even voor het gemak mijn mac opnieuw geinstalleerd……

Ik had het veranderd en ik was mijn huidige user… kwijt…
    maar… hij was wel veranderd!!!

Dus als iemand het je (kan) vertellen weet je ook dat het best mis kan gaan…
    ik wil je niet bang maken…
    maar het kan…
    ’t is maar even dat je het weet…
    dus…

go jor geng…

Bijdrager
    vhbart
    ”Joris

Hiermee verlies je wel alle data die je onder je oude account hebt opgeslagen. Inclusief Mail, prefPanes, Preferences, alles.

Inderdaad een niet onbelangrijke tussenstap (héél belangrijk zelfs) vergeten:
    Neem een backup van je data en Je Library/ bibliotheek vooraleer je de andere account wist.
    Plaats je backup achteraf terug op de juiste plaats.

(Thx Joris voor je vroegtijdige interventie, ik zou het niet op mijn geweten willen dat iemand dankzij mij alles kwijt is. Maar zo zou het nu toch moeten lukken, niet?).
    Regelmatig een backup nemen zou ik trouwens iedereen aanraden.

Bijdrager
    wilfred
    ”vhbart”
    ”Joris

Inderdaad een niet onbelangrijke tussenstap (héél belangrijk zelfs) vergeten:
    Neem een backup van je data en Je Library/ bibliotheek vooraleer je de andere account wist.
    Plaats je backup achteraf terug op de juiste plaats.

(Thx Joris voor je vroegtijdige interventie, ik zou het niet op mijn geweten willen dat iemand dankzij mij alles kwijt is. Maar zo zou het nu toch moeten lukken, niet?).
    Regelmatig een backup nemen zou ik trouwens iedereen aanraden.

Staan de permissies dan niet nog steeds op de oude gebruikersnaam zodat de nieuwe user er niet in kan schrijven (oftewel je zit met een Library die gelockt is)?

Groeten, Wilfred

Bijdrager
    vhbart

We geraken er nog wel uit, hoop ik :?

“kopieer” alles op naar juiste plaats in de nieuwe user account, test of dit werkt, (en bij mijn weten zou dit toch moeten), en wis dan pas de andere. (als backup vanop bv. een cd komt moet je dit toch in je huidige user kunnen plaatsen in de juiste mappen?)
    En je schrijft toch in je huidige (nieuwe) account, waarover je wel de permissies hebt?

Ik heb dit ooit gedaan, heeft me wat minder moeite gekost, want het was kort na installatie van mijn Mac, ik had dus ook niet zoveel te verliezen.

Maar als je vooraf wil testen: maak 2 “voorlopige” accounts aan en test daar een beetje in met “onbelangrijke” data en library’s van deze accounts. Misschien wat meer werk, maar ’t kan zekerheid geven en blijft toch een stuk veiliger dan in de root te zitten rommelen zonder écht goed te weten waarmee je bezig bent?

Bijdrager
    2manydjs

Even alles op een rijtje:
    (nieuwe user is “user2” en oude “user1”)
    Log in als root
    Maak nieuwe gebruiker aan user2
    Gooi weg de map /Users/user2
    Hernoem de map /Users/user1 naar /Users/user2
    Open de terminal en tik in
    [code:1:9f6ba12ed1]chown -R user2 /Users/user2[/code:1:9f6ba12ed1]
    Verwijder de gebruiker user1.
    Herstel je permissies.

Brand voor de zekerheid je home map even op een ceedeetje voor je begint.

Succes

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.