15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    daantje22

Hoe USB overdracht snelheid meten?

Hoi luitjes,

Ik heb een iMac 5 k, en als ik files van mijn HDD naar een externe HDD (USB 2.0) kopieer dan duurt dat ellenlang terwijl mijn oude Macbook pro uit 2010 een stuk sneller is qua overdracht met USB 2.0

Of ik nu de externe HDD rechtstreeks in mijn usb port stop of via een powered hub, het blijft lang duren en dat terwijl mijn oude macbook sneller is..

Het is gewoon een mac journaled externe HDD, geen exfat ofzo.

Had black magic gedownload in de app store, alleen meet die geloof ik alleen de mac zelf en niet de usb overdracht snelheid?

Bijdrager
    IGBA

Black Magic meet juist wel de USB-snelheid – althans de snelheid waarmee gegeven van en naar die USB-schijf worden gelezen en geschreven.

Bijdrager
    Maurits

in de Disk Speed test van Black Magic moet je via het ‘tandwieltje’ in het midden (boven de knop ‘start’) kiezen welk volume je wilt testen.
    Standaard is natuurlijk de interne schijf, want de waarden die je hier laat zien lijken mij meer voor een interne SSD.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  Maurits.

Bijdrager
    tarun

De test toont je de overdrachtsnelheid. Dat is een combinatie van je USB en de harde schijf. De langzaamste van die twee is je snelheid. Meestal zal dat de schijf zijn en niet USB.

Bijdrager
    daantje22
    mjsanders op 29 oktober 2015

in de Disk Speed test van Black Magic moet je via het ‘tandwieltje’ in het midden (boven de knop ‘start’) kiezen welk volume je wilt testen.
    Standaard is natuurlijk de interne schijf, want de waarden die je hier laat zien lijken mij meer voor een interne SSD.

Aahh dankjewel!! Ik had dat tandwiel niet eens opgemerkt haha.

Ik heb nu een USB 3.0 Mac journaled externe HDD aan m’n iMac hangen ( via een powered hub) en de write speed ligt Max op 40 en de read snelheid rond de 50?

Is dit niet laag?

Nu aan het testen met dezelfde externe USB 3.0 HDD direct in m’n Mac ipv in de powered hub en daar haalt ie net 20mb/s aan write snelheid??

Op 1,5 gb overdracht van m’n Mac naar USB 3.0 doet hij serieus 12 minuten..

En had ik nog een vraag:

Als ik een powered USB hub in m’n iMac stop en ik stop een externe HDD NAAST de powered USB hub ( dus niet erin maar in de iMac zelf), wat gebeurd er dan met de schrijfsnelheid?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  daantje22.

Bijdrager
    tarun

Dat is redelijk normaal ben ik bang. De “oude” schijven halen de 20 niet eens. Wil je sneller dan moet je overstappen op Thunderbolt (120, ook duurder) of een SSD. Die laatste haalt meer dan 400 maar is nog eens een stuk duurder.

Bijdrager
    MevalonicAcid

Aan mijn (niet-retina) imac ook even getest uit nieuwsgierigheid:

USB2 (HDD) Write: 20 MB/s
    Read: 30 MB/s

USB3 (SSD) Write: xx MB/s (testje straks)
    Read: xx MB/s

Thund. (SSD) Write: 180 MB/s
    Read: 370 MB/s

…write speed ligt Max op 40 en de read snelheid rond de 50?
    Lijkt me iets te laag, je zou toch een 80 MB/s write moeten kunnen halen (HDD-7200rpm)

– Is het een USB3 hub?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  MevalonicAcid.

Bijdrager
    daantje22
    tarun op 29 oktober 2015

Dat is redelijk normaal ben ik bang. De “oude” schijven halen de 20 niet eens. Wil je sneller dan moet je overstappen op Thunderbolt (120, ook duurder) of een SSD. Die laatste haalt meer dan 400 maar is nog eens een stuk duurder.

Waarom is mijn oude macbook pro uit 2010 dan 2x sneller dan mijn iMac 5K met HDD + fusion drive? Er klopt gewoon iets niet ben ik bang

MevalonicAcid op 29 oktober 2015

Aan mijn (niet-retina) imac ook even getest uit nieuwsgierigheid:

USB2 (HDD) Write: 20 MB/s
    Read: 30 MB/s

USB3 (SSD) Write: xx MB/s (testje straks)
    Read: xx MB/s

Thund. (SSD) Write: 180 MB/s
    Read: 370 MB/s

…write speed ligt Max op 40 en de read snelheid rond de 50?
    Lijkt me iets te laag, je zou toch een 80 MB/s write moeten kunnen halen (HDD-7200rpm)

– Is het een USB3 hub?

Ja,het is een USB 3.0 hub en dan haalt hij dus 40 write en 50 read MET usb hub.

ZONDER de usb Hub ( dus direct in de iMac 5k) haalt hij nu max 14 write?? 1.4 GB duurt echt 12 minuten….

Voor de goede orde; ik zet dus bestanden van mijn iMac NAAR mijn externe HDD met USB 3.0, dus niet van mijn externe HDD naar mijn mac toe.

En had ik nog een vraag:
    Als ik een powered USB hub in m’n iMac stop en ik stop een externe HDD NAAST de powered USB hub ( dus niet erin maar in de iMac zelf), wat gebeurd er dan met de schrijfsnelheid? ( dus USB hub geplugd in de mac en daarlangs nog een externe HDD in de mac geplugd)

Bijdrager
    daantje22

SMC reset gedaan en nu haalt hij snelheden van 520 mb/s ipv 12 mb/s ?? ( en 2 minuten later weer 60mb/s dan weer 30 mb/s etc)??

Ik test telkens met 2 dezelfde mappen met foto’s overzetten.. soms zet hij 1.4 GB over in 1,5 minuut, maar soms duurt het dus 8 minuten?

Heb overigens alleen maar ellende gehad met mijn iMac 5k tot nu toe.. Vrijwel allemaal met de USB te maken, zie:

iPads kunnen geen verbinding iMac 5K maken

Moderator
    Night

Als je iMac nog zo nieuw is zou ik er gewoon mee terug gaan naar Apple (afspraak maken bij Genius bar o.i.d.). Neem wel je iPad mee, zodat men ook kan zien wat er mis gaat.

Bijdrager
    daantje22

Helaas is de dichtstbijzijnde voor mij 2 uur rijden.. ( ik hoop nog steeds op een apple store in Eindhoven in de toekomst haha)

Ben bang dat ik hem binnenkort ter reparatie wegbreng ( sowieso applecare)..

Die USB snelheden lijken me echt niet goed.. Mijn 2010 macbook met usb 2.0 is serieus sneller in bestandsoverdracht dan de iMac 5k met usb 3.0

Moderator
    Night

In Eindhoven zit ook een Apple Certified Repair Center, toch? En anders kan ik je Grafisys aanbevelen.

Bijdrager
    daantje22

De 2 Amac stores nemen hem alleen in en sturen hem ook weer op helaas:( Dan is laten ophalen via AppleCare makkelijker..

Zou het moederbord makkelijk te vervangen zijn bij de iMac 5k? Of waar kan een probleem in de USB poorten andere in zitten?

Bedankt voor het meedenken:)

Bijdrager
    MevalonicAcid

=> kan je ook eens checken in: “Over Deze Mac” => “Systeemsettings” => “USB”

Daar de toestellen oplijsten en de details bekijken
    Bij mij stond er enkele malen USB2 aangegeven bij een USB3 toestel (en die ging toen ook pokketraag)

Bijdrager
    daantje22

Ja helaas staat daar gewoon USB 3.0:(

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.