13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Ruben

Hoe “unmount” ik een externe DVD speler?

Ik heb aan de FireWire van mijn iBook een externe harddisk hangen (in zo’n standaard IDE FireWire doos) en aan deze doos hangt weer een FireWire DVD speler. Wanneer ik de harddisk “unmount” en deze uitzet krijg ik telkens een foutmelding dat ik het device niet netjes heb afgesloten. Dit komt omdat OS X de externe DVD speler ook meteen kwijt is wanneer ik de stroom van de harddisk haal.

Op zich geen ramp, want er ontstaan verder geen vreemde problemen, maar hoe kan ik die DVD speler netjes ontkoppelen? Ik zie ‘m namelijk alleen op de desktop wanneer er een CD of DVD in zit en wanneer ik deze naar de prullenbak sleep eject ‘ie ‘m alleen maar en is de speler niet meer zichtbaar tot ik er weer een CD of DVD in stop.

Bijdrager
    Thijs

Met unmount in de terminal. Open de terminal, doe ‘df -h’ en daarna ‘unmount <device>’ welke het DVD device is.

Bijdrager
    Pn
    ”Thijs”

Met unmount in de terminal. Open de terminal, doe ‘df -h’ en daarna ‘unmount <device>’ welke het DVD device is.

Thijs bedoelt uiteraard het commando “umount”:wink:

Bijdrager
    Thijs

‘Geplaatst: Za Okt 11, 2003 11:16 am Onderwerp: ‘ twas nog vroeg, mijn excuses:P idd ‘umount’

Bijdrager
    Ruben

Okee, bedankt… beetje vreemd dat dit niet vanuit de grafische interface kan, maar ja, als het maar werkt… “df -h” geeft trouwens een “illigal option”, maar is verder ook niet nodig natuurlijk…

Bijdrager
    Thijs

df -m dan, dat werkt wel

Bijdrager
    Pn
    ”Thijs”

df -m dan, dat werkt wel

Ik denk dat ook dat niet werk:) De “-m” en “-h” flags voor “df” komen alleen in Panther voor. Echter, Jaguar is gebasseerd op een oudere versie van FreeBSD die deze flags nog niet heeft.

Ik vermoed dat iRuben nog gewoon Jaguar gebruikt.

Bijdrager
    Thijs

ik gebruik df dan ook nooit op Jaguar maar alleen op Net en OpenBSD:)

Bijdrager
    bmwk100rs

Heb hetzelfde probleem gehad met harddisk, heb er een Belkin firewire hub tussengezet en het probleem is opgelost

Bijdrager
    Ruben
    ”bmwk100rs”

Heb hetzelfde probleem gehad met harddisk, heb er een Belkin firewire hub tussengezet en het probleem is opgelost

Tja, nogmaals, echt een PROBLEEM is het niet. Ik krijg dan welliswaar een foutmelding, maar ben geen gegevens kwijt ofzo, dus om daar nu een aparte hub voor aan te schaffen.

Het is alleen wel eens lastig als ik er een CD in stop die OS X niet kan lezen. Deze verschijnt dan ook niet op de desktop en dan weet ik even geen manier om ‘m te ejecten, omdat de eject-knop op de speler het dan ook niet doet (vreemd, maar waar).

Maar goed, er is mee te leven.:-P

Bijdrager
    Thijs

Daarvoor is er het commando ‘eject’ nog evt….

Bijdrager
    Ruben
    ”Thijs”

Daarvoor is er het commando ‘eject’ nog evt….

Ook onder Terminal dan ofzo? Als een CD namelijk niet herkend wordt zie ik dus ook geen CD icoontje op de desktop en is er ook niet veel te “ejecten” helaas.:-)

Bijdrager
    Thijs

pcies onder je terminal, die eject de drive of dr nu wel of niet iets in zit….

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.