6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    SvS

Hoe uitleggen over formaat aanlevering plus snijtekens?

Klanten moeten advertenties aanleveren.
    Het gaat bijvoorbeeld om een bladspiegel van 200 x 250 mm (ik noem maar wat)

Dan zeg ik, aanleveren in formaat 200 x 250 mm; plus 3 mm afloop rondom.

50% gaat het goed, 50% begrijpt mij verkeerd.
    Dan leveren ze 206 x 256 mm bladspiegel aan, plus dan nog 3 mm afloop rondom!
    Soms moet ik het dan maar even lineair verkleinen.

Hoe kan ik het anders uitleggen alsof het kind van vier is?
    (verder zijn pdf’s vaak wel goed, incl snijtekens en goede resoluties)

Moderator
    Night

Ik zou een PDF met aanleverspecificties op je site zetten, met daarin een tekening met alle maten;)

Bijdrager
    Realmusic

Hoe groot is je ergenis? Heb je teveel klanten? Dan kun je ervoor kiezen deze groep niet meer te helpen… aan de andere kant:

Dat is precies de reden dat je klanten naar jou komen. Jij begrijpt hoe je eigen produkt in elkaar zit, je klant niet en komt daarom ook voor hulp en expertise bij jou.

Mij overkomt het heel vaak dat klanten aan komen met dingen die niet aan de norm voldoen (of aan de aanleverspecs). Ik ga er dan ook meestal vanuit (na de opdrachtgever ingeschat te hebben) dat het niet kwaad bedoeld is of ze er simpelweg niet de kennis van hebben. Dat is niet erg; dat is waarom jij en ik ons vak kunnen doen, denk ik. Ik krijg vaak ook de opmerking dat ik de expert zou zijn, (ik en nog -tig in mijn vak, maar dat terzijde), wat in hun ogen ook zo is natuurlijk.

Ik probeer ze dan ook vaak te overtuigen dat de bron goed moet zijn om het eindproduct te kunnen laten ‘glanzen’.
    Mocht mijn opdrachtgever dan zich niet aan de norm willen/kunnen houden, zal ik mn best doen om zo dicht mogelijk bij de norm te komen met de gegevens die ik aangeleverd heb gekregen. En de klant zal zich begrepen en volwassen behandeld voelen. (wat volgens mij meer waard is dan de aanleverspecs…) En die klant levert uiteindelijk wel weer een brood op, toch?

Bijdrager
    SvS

Er zit redactie tussen mij en de klant (reclamebureau)
    En ja, ben wel met je eens, Realmusic. We gaan gewoon vanuit dat het suffige is van de mens. Verder zijn de adv’s vaak goed in orde.

Bijdrager
    olbo

Ik maak altijd bij mijn aanleverspecs een tekening van een pagina met zetspiegel(niet iedereen wil aflopend werken), bladspiegel en de overlap. Dat maakt een stuk meer duidelijk en gaat 9 van de 10 keer goed wat ik dan ontvang…

Bijdrager
    Barrix

Mijn policy is dat ik met de klant heel duidelijk afspreek dat als zij zelf (gefabriceerd)materiaal aanleveren bij bijvoorbeeld drukkers/tijdschriften etc, ik mij dan niet verantwoordelijk stel voor het eindresultaat. Ik neem dat traject altijd over van de klant. In sommige uitzonderingen lever ik een compleet pakket af die de klant dan zelf integraal kan doorsturen. Als zij dan toch nog veranderingen aanbrengen vervalt mijn verantwoordelijkheid. Mijn ervaring is dat je de klant niet wijzer moet gaan maken over jouw vakgebied, omdat er altijd wel een eigenwijs ‘eager’ medewerkertje is die dat “wel eens zal klaren” met alle gevolgen van dien. Je hebt in deze branche vaak met behoorlijke bedragen (drukkosten etc) te maken en dat zijn te grote risico’s voor jou als ondernemer. Eén misser kan al je faillisement betekenen als zzp’er. Neem op jouw vakgebied altijd het voortouw…jij bent de expert!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.