27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Brokie88

Hoe Ubuntu terug verwisselen met Leopard? [Opgelost]

Hallo,

Ik heb iets zeer doms gedaan; Ik wou eens kijken hoe het was om met Ubuntu te werken, dus download ik het, op cd’tje en installeer het. Natuurlijk let ik niet goed genoeg op en kies ik voor de optie om de hele schijf te gebruiken voor Ubuntu.
    Leuk om even met te spelen, maar in mijn ogen komt het niet in de buurt van wat ik van Leopard vind dus wil ik het terug verwijderen en Leopard installeren.
    En dit lukt me dus niet:) Ik heb al gezocht op het internet, maar er zijn blijkbaar niet zoveel mensen die zule stommiteiten voor hebben:p

Bedankt!

Bijdrager
    The_J

In het vervolg is een LiveCD misschien beter :innocent:

Leopard opnieuw installeren is eenvoudig;

– Stop de DVD in de computer
    – Start op en houdt de “C” toets ingedrukt

De installatie kan nu gestart worden (de computer start op en na een aantal keuzes gemaakt te hebben gaat de rest vanzelf).

Bijdrager
    Calpa

Volgens mij de Leopard DVD er in en opstarten terwijl je de C ingedrukt houdt.. via die weg lijkt het mij dat je het wel weer kunt herinstalleren.. (en mocht je een Time-Machine backup hebben is het helemaal makkelijk om alles weer precies terug te krijgen hoe het was)..

Maar heb er verder geen ervaring mee.. vroeger als kind ooit wel eens de computer van mijn ouders verkloot door er Linux op te zetten.. maarja.. zoiets hebben we allemaal wel eens gedaan :innocent:

Bijdrager
    The_J

Ik was ’t eerst :bigsmile:

Bijdrager
    Brokie88

Zit nu in het installatieprograma door c in te duwen, maar nu wordt er geen doelvolume gevonden :s Wat doe ik hiermee?

Bijdrager
    hokkie

ga naar schijfhulpprogramma en kies daar je schijf (wellicht formatteren in guid).

Bijdrager
    Bolle1961

opstarten met een Ubuntu live cd
    met dde partitie bewerker de Ubuntu partities verwijderen zodat je hele schijf weer helemaal leeg is
    Leopard zou je nu weer moeten kunnen installeren

Bijdrager
    The_J
    ”Brokie88″

Zit nu in het installatieprograma door c in te duwen, maar nu wordt er geen doelvolume gevonden :s Wat doe ik hiermee?

Uit het menu met handige tooltjes (zit bovenin de menu balk) zit ook een stuk gereedschap om harde schijven op te lappen,
    Voor de nederlandstalige personen Schijfhulpprogramma, voor mij Disk Utility.

Kwestie van dat programma starten, schijf uitkiezen, naar partitioneren gaan, selecteer dat het 1 partitie moet worden, en klik op opties en dan op GPT / GUID Partitie Tabel en formatteren maar, met het type HFS+ Journaled.

Bijdrager
    Brokie88

Installatie is nu begonnen, hopen dat alles blijft verlopen zoals het nu doet;) Zal updaten indien het inorde is of er nog iets fout loopt. Al bedank in ieder geval!

Bijdrager
    The_J

Geen probleem. Blijkbaar heeft iedereen dezelfde gedachten, dit is wel een heel snel draadje geworden;)

Bijdrager
    hokkie

Zeker een snel draadje….

Wellicht Live CD in de toekomst (zoals The_J al zei).

Bijdrager
    Brokie88

Oki, alles goed geinstalleerd, maar nu loop k van de ene stommiteit de andere in:p En deze is nog erger
    Bij installatie van leopard moest ik mijn paswoord intypen, maar door het snelle typen heb ik blijkbaar 2 maal exact hetzelfde foute paswoord ingetypt en ik t lukt me niet om nu hetzelfde terug te typen:(
    Het past niet meer met het topic, maar mss kunnen jullie me toch helpen om dit paswoord toch te kunnen veranderen.

Tnx!

Bijdrager
    sypie
    Bijdrager
    The_J

Het kan ook met de DVD.

Bijdrager
    Thoomas
    ”sypie”

Natuurlijk kan dat.

Ik had eerder ook eens van dit truukje gehoord, maar dat het zo makkelijk is om dat te doen is zo moeilijk te begrijpen. Is deze mogelijkheid tegen te gaan door een firmware-wachtwoord in te stellen? Al kan je volgens mij door 3x het PRAM te resetten, ook van het firmware wachtwoord afkomen.

Bijdrager
    The_J
    ”Thoomas”
    ”sypie”

Natuurlijk kan dat.

Ik had eerder ook eens van dit truukje gehoord, maar dat het zo makkelijk is om dat te doen is zo moeilijk te begrijpen. Is deze mogelijkheid tegen te gaan door een firmware-wachtwoord in te stellen? Al kan je volgens mij door 3x het PRAM te resetten, ook van het firmware wachtwoord afkomen.

Firmware wachtwoord gaat dat tegen ja.

Bijdrager
    Brokie88

Bedankt mensen, t is me allemaal gelukt en heb terug men ouder MBP terug! ^^

Bijdrager
    The_J
    ”Brokie88″

Bedankt mensen, t is me allemaal gelukt en heb terug men ouder MBP terug! ^^

Proficiat;)

Bijdrager
    mowat

Brodie88 ,

het is ditmaal allemaal gelukt , goed zo , , maar waarom , voor de veiligheid , en als je een externe HD zou hebben , geen opstartbare kopie van je interne schijf maken met superduper. Het programma is gratis (tenminste om gewoon een opstartbare kopie te maken).

Als je dan nog eens zoiets zou overkomen dan kan je altijd van de externe schijf opstarten en heel je systeem en al je bestanden gewoon terugkopieren naar je interne schijf. Ontbrekende bestanden kan je nog met je timemachine terughalen.

m vr gr
    mowat

Bijdrager
    overstag

Waarom Superduper erbij halen. Zo’n opstartbare kopie is toch nooit up to date.
    Met je Leopard DVD en je Timemachine-backup kan je in een keer je hele systeem terugzetten, mits je geen belangrijke zaken van backup hebt uitgesloten.

Bijdrager
    The_J
    ”mowat”

Brodie88 ,

het is ditmaal allemaal gelukt , goed zo , , maar waarom , voor de veiligheid , en als je een externe HD zou hebben , geen opstartbare kopie van je interne schijf maken met superduper. Het programma is gratis (tenminste om gewoon een opstartbare kopie te maken).

Als je dan nog eens zoiets zou overkomen dan kan je altijd van de externe schijf opstarten en heel je systeem en al je bestanden gewoon terugkopieren naar je interne schijf. Ontbrekende bestanden kan je nog met je timemachine terughalen.

m vr gr
    mowat

Dit was een compleet andere situatie denk ik. Gebruiker had gekozen een ander OS te gaan gebruiken, niet persoonlijke gegevens per ongeluk gewist? (Zo lees ik het tenminste)

Bijdrager
    mowat

@ The_J. :

Ja dat is duidelijk :wink: , maar ik bedoel met mijn bericht in het algemeen dat zo’n kopie te maken een veiligheid inhoud , ongeacht of men nu per vergissing iets wist , of een installatie met een ander systeem mislukt of niet bevalt , of een update die je systeem met problemen opzadelt , of …of….er zijn zoveel problemen die zich kunnen voordoen.
    In al dergelijke gevallen kan men altijd nog opstarten ( wat alleen met Timemachine niet kan) en men kan een goed werkend systeem terugzetten. Op een eenvoudige , snelle en bovendien gratis manier.

Mowat

Bijdrager
    The_J
    ”mowat”

@ The_J. :

Ja dat is duidelijk :wink: , maar ik bedoel met mijn bericht in het algemeen dat zo’n kopie te maken een veiligheid inhoud , ongeacht of men nu per vergissing iets wist , of een installatie met een ander systeem mislukt of niet bevalt , of een update die je systeem met problemen opzadelt , of …of….er zijn zoveel problemen die zich kunnen voordoen.
    In al dergelijke gevallen kan men altijd nog opstarten ( wat alleen met Timemachine niet kan) en men kan een goed werkend systeem terugzetten. Op een eenvoudige , snelle en bovendien gratis manier.

Mowat

Dat is waar:)

Bijdrager
    thefabiman

Ik zit met hetzelfde probleem. Alleen wil ik weer terug naar Vista, ik heb de cd met het besturingssysteem nog, alleen heb ik geen idee hoe ik Ubuntu moet verwijderen.
    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
    Alvast bedankt!

Bijdrager
    The_J
    ”thefabiman”

Ik zit met hetzelfde probleem. Alleen wil ik weer terug naar Vista, ik heb de cd met het besturingssysteem nog, alleen heb ik geen idee hoe ik Ubuntu moet verwijderen.
    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
    Alvast bedankt!

Hoe bedoel je?
    Heb je een Apple computer?
    Je hoeft in princiepe niks te verwijderen, je kan gewoon vervangen d.m.v. installeren.

Bijdrager
    thefabiman

Ik heb Ubuntu geinstalleerd, maar vista partitie verwijderd. Ik wil weer terug naar Vista. Ik ben op zich niet anti Ubuntu, maar ik vind Vista lekkerder werken.
    Ik had overigens vista hiervoor.

Bijdrager
    The_J
    ”thefabiman”

Ik heb Ubuntu geinstalleerd, maar vista partitie verwijderd. Ik wil weer terug naar Vista. Ik ben op zich niet anti Ubuntu, maar ik vind Vista lekkerder werken.
    Ik had overigens vista hiervoor.

Nou, ik zo zeggen, stop je Mac OS X DVD er in, en gebruik Disk Utility of Schijfhulpprogramma om je harde schijf te wissen.
    Deel hem daarna als MBR in en Maak 1 partitie voor vista. De MBR instelling kan je selecteren met het opties knopje in het partitie tabblad.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.