24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    langerak

Hoe System 7.5 te installeren op LC475

Nou,

Ik heb alles nu werkend op mijn LC475, heb een bootdisk image van System 7.5 welke boot.
    Heb de harddisk geinitialiseerd en ingedeeld.
    Vervolgens met TransMac het progje Disk Copy 6.3 gekopieerd naar de harddisk.
    Daarna de eerste disketteimage van System 7.5 met TransMac gekopieerd naar de harddisk.

Maar nu komt het probleem:

Wanneer ik de image koppel met Disk Copy krijg ik een foutmelding dat ik te weinig geheugen heb!
    Ik heb 36 Mb RAM en als ik in de infolog kijk zie ik dat er net 2 Mb gebruikt is van het geheugen.

Iemand een oplossing hiervoor? Wil er toch wel een OS op hebben eigenlijk;)

Bijdrager
    Rail

Heeft disc copy als programma teweinig geheugen toebedeeld gekregen? Hoe ging dat ook alweer… het gesloten programma selecteren en dan appeltje-i waarna je de waarden voor toegekend geheugen kunt veranderen?

Bijdrager
    langerak

Dat heb ik geprobeerd, helaas, dat werkt niet.
    De instellingen zijn ge-locked, dus ik kan helemaal niks aanpassen:(
    Zal wel te maken hebben met het feit dat het een startupdisk is ofzo?

Wel superbedankt voor je tip, hij zal vast in de toekomst met andere out of memory problemen van pas komen!;)

Iemand nog een tip om System 7.5 erop te krijgen?

Bijdrager
    Rail

Bijdrager
    langerak

Met die images was ik vannacht bezig geweest.

Alles op de schijf gezet en wanneer ik het SMI bestandje start dan istie even bezig en dan vervolgens krijg ik een error dat alle .part bestanden ontbreken terwijl ze allemaal in dezelfde map staan!

Heb het geheugengebruik ingesteld op 32 Mb, dan duurt het wat langer, dan gaat de schijf ineens flink te keer, maar weer die foutmelding.

Als ik die netboor disk maak met diskcopy dan spuugt hij hem gelijk uit zodra ik ervan opstart.

Ik kan die diskcopy 4.2 wel eens proberen

Ohja, als ik die SMI koppel met DiskCopy dan zegtie dat t gelukt is, maar je krijgt vervolgens nergens geen bericht van.

Ik heb nu dan die 7.5 bootdisk, ik ga vanavond eens die 7.0.1 uitproberen en dan horen je het wel weer.

Als je nog tips hebt laat t maar weten, alles is handig nu!;)

Bedankt!

Moderator
    Poezenbeest
    ”langerak”

Dat heb ik geprobeerd, helaas, dat werkt niet.
    De instellingen zijn ge-locked, dus ik kan helemaal niks aanpassen:(
    Zal wel te maken hebben met het feit dat het een startupdisk is ofzo?

Wel superbedankt voor je tip, hij zal vast in de toekomst met andere out of memory problemen van pas komen!;)

Iemand nog een tip om System 7.5 erop te krijgen?

Dat je niks kan aanpassen lijkt mij het gevolg van het openstaan van het programma. Afsluiten en dan het infovenster openen. Op zich kan je op een beveiligde schijf dit soort zaken ook niet aanpassen, als de opstartschijf een onbeveiligde floppy is, dan zoou het gewoon moeten kunnen als het programma afgesloten is.

Systeem 7.5 gaat denk ik niet lukken bij de weg…. volgens mij zit er halverwege systeem 7 een overgang naar een PPC, dus ik zou proberen om eerst systeem 7.1 er op te zetten en dan eens te kijken. (7.0 is bagger)

Bijdrager
    langerak

Hmmm, dank je, dat zal ik nog eens nakijken dan!

Enig idee waar ik System 7.1 kan vinden, op de Apple site kan ik alleen de update voor 7.1.x versies vinden, maar die zal t niet zijn denk ik.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Rail

Hier staat wat wel en wat niet kan.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=8970

Bijdrager
    langerak

OK, dank je, die tabel heeft de dingen weer wat nader uitgelegd.

Nu heb ik System 7.1 kunnen installeren met heel veel geduld, heb de System Enabler gedownload voor mijn LC475 (System Enabler 065) en die in de map System geplaatst in de root van de schijf.

Wanneer ik hem opstart krijg ik de melding dat de software op de hardeschijf niet bestemd is voor deze mac, installeer de juiste systeemsoftware op de schijf.

Dit zou toch met behulp van de system enabler verholpen moeten zijn?
    Maakt het uit dat de System Software Duits is en de Enabler misschien niet?

HELLUP :P want volgens mij ben ik al een flink eind nu niet?

Bijdrager
    earnst jelke

hier kun je nog wat low-end info vinden. Ik denk dat je overigens ook voor systeem 8.0 of 8.1 kunt gaan, die moeten werken op deze LC.

Edit:
    Waarom gebruik je een duitse versie? system 7.5 en eerder zijn gratis te downloaden van apple:

os 7.5.3:
    http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/English-North_American/Macintosh/System/Older_System/System_7.5_Version_7.5.3/

os 6 – 7.5:
    http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/English-North_American/Macintosh/System/Older_System/

Bijdrager
    langerak

Hmmm, die links zijn erg handig.

Ik heb het voor elkaar weten te krijgen om System 7.5 erop te krijgen door middel van de contents van de bootdisk naar de harddisk te kopieren, daarna de system picker erover heen en t werkte gelijk!
    Dit had ik ergens op internet gevonden en dat werkte nu eens voor de verandering wel!

Weet je zeker dat System 8 erop past? Dan wil ik er wel eens naar kijken.

Tevens heb ik de update System 7.5.3, die 19 delige serie gedownload, maar die werkt niet.
    Als ik op de .smi file dubbelklik istie even bezig en zegtie dat de daarop volgende parts niet kan vinden terwijl ze gewoon in die map staan!

Enige tips om dat werkend te krijgen?

Waar zou ik eventueel System 8 kunnen krijgen? Want dit ding heeft geen CD-ROM speler, dus die zou ik eerst moeten aanschaffen denk ik.
    Past elke ouderwetse SCSI speler op dat ding(uiteraard met de juiste kabels!), want dan speur ik marktplaats.nl ff af.

Bijdrager
    earnst jelke

Ik heb effies gekeken, maar ik kon hier geen originele installatie-cd’s (of disc’s) vinden ouder dan 8.5. Ik moet ze nog wel ergens hebben(?) maar zijn ze wellicht al met het grofvuil mee. Wat gebruik je om te downloaden (waarmee open je de .smi?) .smi is immers nogal een exotisch formaat.

Je kunt de oude installatiesoftware overigens ook gewoon naar een HD kopieeren, daar is verder geen speciale installer voor nodig. Heb je de LC helemaal teruggebracht in “fabriekstoestand”?[/i]

Bijdrager
    langerak

De fabrieksstand? Hoe is dat normaal dan?
    Helemaal kaal? Ja, er staat alleen diskcopy 6.3 op, meer niet.

Ik heb die 19 parts (aangezien ikzelf Windows draai) ze met transmac op diskette gezet en stuk voor stuk overgeheveld naar de hd van de mac, wat een hels karwei is.
    Wanneer ik dat heb gedaan en ik dubbelklik op de SMI file krijg ik een venster te zien dattie bezig is met het verifieren van de image en dan kapt hij hem af.

Mocht je de System 8 disks vinden, laat het maar even weten als je het kwijt wil!

Nog meer info nodig?

Bijdrager
    earnst jelke

Ik heb een aardige doos classic spul, hoewel het meeste voor 8.5 en later is (het oudere spul is inmiddels wel een beetje weg). Dat draait dus niet op een LC.

Net gevonden in een oude doos:

originele installatiesoftware os 6.0.4 + printersoftware + introductieschijf
    bijbehorende hulpprogramma’s
    stylewriter installatiesoftware

Ik moet ook nog hebben:
    OS 7.1 (meegeleverd met powerbook duo 210)

Waarom probeer je deze antieke Mac aan de praat te krijgen? Wil je er iets mee?

Bijdrager
    langerak

Aangezien het mij heel interessant leek om nou eens te kijken hoe een Mac in elkaar zit, aangezien ik zelf een Windhoos gebruiker ben.

Tot nu toe heb ik wat meer op de LC gekregen aan apps en spelletjes en ik moet zeggen dat het een leuk ding is om te gebruiken.

Het is een mooi leermiddel over hoe System software te installeren en het is zowiezo hardwarematig al heel anders als een normale pc. Verder is het gewoon leuk om eens te kijken wat voor mogelijkheden het apparaat bied en dat is nog best veel eigenlijk voor zo’n oud ding!

Ik heb ook nog eens naar die smi file gekeken, helemaal niks, volgens mij kan ik dat niet gebruiken gewoon.

Bijdrager
    earnst jelke

Ok, let er wel op dat OS X en Classic totaal andere systemen zijn. Als je echt leuk met een macje wil spelen voor weinig raad ik je aan om een tweedehands iMacje te kopen (je kunt natuurlijk ook op een andere kleur zoeken!), dat kost je maar een paar tientjes, en je kan er echt veel meer mee. Ook als Apple je echt bevalt en je zou een nieuwe(re) willen kopen, kun je zo’n iMacje prima blijven gebruiken als MP3 server en internetmacje voor in de huiskamer.

Edit:
    De link naar het model lijkt niet te werken, dus:
    Catagorie = Desktop
    CPU = G3
    en dan sorteren op prijs.

Bijdrager
    langerak

OK, dank je wel, ik zal eens kijken wat het schip met geld brengt en dan zullen we eens verder kijken!

Bijdrager
    earnst jelke

15 euro (of 29, als Zeeland te ver weg is) moet er toch we af kunnen?

Bijdrager
    langerak

Ik woon zelf in Zuid-Holland en heb zo’n mooi OV stundentenkaartje, dus dat word het een keer ophalen;)

dat geld heb ik inderdaad ook nog wel:p

Zou een G3 van 233 een leuk speeltje zijn?
    Zit maar 64 Mb in , maar ik heb zelf nog zat oude DIMMetjes liggen;)

Bijdrager
    earnst jelke

Er kan in die iMac (geloof ik) maximaal 2 x 256 = 512 mb ram. Het is echt een heel veel betere mac t.o.v. de LC, maar natuurlijk geen echt heftige compu. De HD is wel een probleem, met 6 GB win je geen oorlog. Je kunt er overigens zonder al te veel moeite een goedkope (nieuwe) HD van elke PC boer inknallen.

Voor beperkte doelen dus wel prima bruikbaar. Je kunt dit model in ieder geval prima gebruiken als MP3 jukebox, het importeren kost wat tijd maar hij ziet er leuk uit en da’s ook wat waard. In de aux van je stereo pluggen en alles werkt perfect. Internet gaat een beetje trager dan wenselijk, maar is wel acceptabel, dus voor de kleine dingen zoals de reisplanner is ie prima. Als je echt gaat zoeken is ie wel traag, dat kan een beetje gaan irriteren, het is maar wat je gewend bent. Email is ook geen probleem, ik gebruik hier een iMac 350 Mhz voor dat soort dingen en dat gaat echt perfect.

Je kunt er dus ook OS X op draaien, de meningen over welke verie het best functioneerd op deze oudere bakkies verchilt. Overigens is os 9.2 ook wel een aardig systeem. Nadeel is dat modernere programma’s niet draaien (en je dus ook niet alles kunt openen!) en dat internet nogal beroerd loopt. Voordeel is dat er enorm veel gratis software te vinden is. Mocht je er voor kiezen om os 9 te draaien heb ik ook nog wel een leuke collectie programma’s voor je.

Bijdrager
    langerak

OK, dank je,

Ik zou dus beter voor een G3 350 kunnen gaan?

Ik heb nog wat oude IDE schijfjes liggen van 10 – 80 Gb, dus dat moet geen punt zijn denk ik;)

Dan neem ik die wel met beeld en al erin, want ik heb geen monitor met ADB poort;)

Maar OS X op zo’n ding? WOW! Dat is best netjes dan, werkt alles dan qua hardware etc ook soepel, het dock bijvoorbeeld kun je in laten zoomen als je eroverheen hovert, loopt dit dan wel soepel?
    OS X is best zwaar maar wel heel mooi!
    Maar ik gaat eens kijken vandeweek!

Bijdrager
    earnst jelke

De 350 Mhz is duidelijk sneller dan de 266, en da’s ook we logisch. Je kunt Je oude IDE HD inderdaad gebruiken, je moet ‘m wel formateren, dus alle informatie gaat verloren. Wat os X betreft, met name de hoeveelheid Ram is belangrijk, dus als je nog wat heb liggen, gebruik het! Je mag natuurlijk geen wonderen verwachten van een dergelijke compu, het gaat nogsteeds heel hard in de ICT, nogmaals, een leuk en zeer betaalbaar instapding. En je hebt geen scherm nodig, dat scheelt ook in de kosten.

Bijdrager
    langerak

Dan gaan we daar maar eens achteraan;)

Bijdrager
    pvg

Je hebt blijkbaar de SMI’s met een PC binnengehaald en ze dan overgezet naar de Mac. Bij de overzetting moet je wel de juiste CREATOR (= ????) en TYPE (= APPL) kiezen (2 dingen die de PC-wereld niet kent) om ze probleemloos te gebruiken.

Met het progje ResEdit kan je TYPE en CREATOR van een file bijwerken.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.