16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    MrTreeGames

Hoe start ik met programmeren?

Hallo Onemorething’ers ,
    Het lijkt mij al een tijdje leuk om te kunnen programmeren. Ik zit op het Voortgezet Onderwijs (VWO) dus ik ben al een jaartje of 7 met computers bezig. Ik weet een beetje wat JavaScript is maar om nou te zeggen dat ik weet hoe ik moet programmeren, is ook weer niet zo. Ik dacht aan een cursus maar dan heb ik geen idee wat een basiscursus is. Of kan ik behulp met internet het mijzelf aanleren? Het leel mij altijd al leuk om Informatica te gaan studeren, maar als je daar binnenkomt zonder enige programmeerervaring is ook een beetje raar. Dus:
    Cursus, zelf aanleren of misschien iets anders? Kan iemand mij helpen?

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je al een idee wat je wilt gaan programmeren?
    Een applicatie op je Mac? Op je iPhone? Een website?

http://www.onemorething.nl/community/zoeken/?qry=leren+programmeren

Bijdrager
    computer space

Ik denk dat een van de meest toegankelijke dingen PHP is. Daarmee draai je websites, dus de gereedschappen die je nodig hebt zijn heel simpel: goede teksteditor en een webbrowser, en webspace danwel MAMP om lokaal een site te draaien.

PHP is lekker dirty: je mag variabelen voor allerlei dingen door elkaar gebruiken. Je kunt rekenen met een string (tekstvariabele) als daar een getal in zit etc. Dus je hoeft niet te veel tijd te besteden aan interpunctie (haakje te veel wordt dan weer wel hard afgestraft).

Daarna pak je bijvoorbeeld Javascript erbij, volgende stap Java en daarmee kun je echte applicaties in elkaar gaan kloppen.

Begin gewoon met een simpel boek: Leer jezelf makkelijk PHP oid
    Dan bouw je een simpele webshop, leer je met een database omgaan etc.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Hoe moeilijk kan het zijn ? https://www.google.nl/search?q=how+to+start+programming

Het VWO is niet meer wat het vroeger was ….

Bijdrager
    Domtoren

Toen ik naar het VWO ging betekende dat nog Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs. Eerst hadden we daar van die schrapkaarten waarmee we programmeerden, die gingen dan naar de Universiteit Utrecht en dan kregen we een week later de output op papier. Later kwam er een lokaal vol Commodore 64s.

Maar on topic… in iTunes U staat een hoop materiaal over programmeren.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Enne wat bent u dan met de opleiding uiteindelijk gaan doen als ik vragen mag ?

Bijdrager
    maclover111

Ik raad net als Computer Space ook PHP.

Ik ben zelf begonnen via het volgende traject en heb mij de talen grotendeels zelf aangeleerd via resources op het internet.

– Begonnen met simpele websites in HTML & CSS
    – Begonnen met PHP
    – MySQL (Database) in combinatie met PHP
    – .NET C# (Windows & Windows Phone applicaties)
    – Certificering behaald in het .NET framework
    – IOS development in Objective-C

Ik prefereer leren door middel van doen. Ik stel mijzelf dan ook telkens een hoger doel en probeer dat steeds te behalen.

Verder komt programmeren over het algemeen op het zelfde neer. de meeste programmeertalen delen dezelfde structuren en datatypen. natuurlijk zijn er ook vele verschillen, maar bijvoorbeeld het datatype int bestaat in de meeste programmeertalen. Ook de object georiƫnteerde concepten komen in de meeste programmeertalen voor.

Hieronder enkele handige sites met tips:
    http://phpfreakz.nl (PHP community)
    http://phphulp.nl (PHP community)
    http://php.net (Officiele PHP site).

Nog een laatst ding: tegenwoordig gaan ze er op een informatica opleiding er niet meer vanuit dat je enig voorkennis hebt. Omdat ze bij de basis beginnen. natuurlijk is het altijd wel handig om al wat te weten zodat je bepaalde dingen eerder snapt.

Bijdrager
    HydrƦ

Ik ben lang geleden begonnen met programmeren op de MSX, listings overtypen uit boeken en daar van leren. Toen ik het begreep kon ik code vanuit GW Basic converteren en daar weer mee spelen. Later was de overstap naar Visual Basic erg gemakkelijk. Ik heb een dik boek gekocht en ben gaan lezen en tegelijk stukjes demo code bouwen. Knopje toevoegen, datatable toevoegen, classes bouwen. Mijn eerste programma’s zijn verschrikkelijk, maar daarom leer je, om uiteindelijk beter te worden, en zo maak je steeds mooiere apps.
    Ik heb later een paar programma’s verkocht en heb ook een tijdje op het werk geprogrammeerd in C#.
    Ik denk ook dat Javascript en HTML/PHP een goede basis is om te beginnen. Volgens mij doceren ze dat ook op de opleidingen. Websites bouwen is erg leuk en een samensmelting van ontwerpen en programmeren. Maar je moet het wel willen door veel te oefenen en leren. Ook aanleg voor wiskunde en precisie is praktisch.
    Ik heb een programmeur op het werk die kan geen enkele zin zonder tikfouten schrijven, daarnaast typt hij nog met twee vingers ook. Collega’s klagen nog steeds over zijn scripts haha!

Bijdrager
    chris24924

Neem eens een kijkje op w3schools.com, staat alles over programmeren en kun je zelf een hoop uitproberen :)!

Bijdrager
    Verwijder

Eerst hadden we daar van die schrapkaarten waarmee we programmeerden, die gingen dan naar de Universiteit Utrecht en dan kregen we een week later de output op papier.

Die hadden we op de HAVO ook, de programmeertaal was ECOL. Jammergenoeg ben ik nooit verder gekomen dan leesfouten.

tegenwoordig gaan ze er op een informatica opleiding er niet meer vanuit dat je enig voorkennis hebt

Vroeger, toen niemand een computer thuis had, wel?

On topic nog een paar ideeƫn: Kijk eens in de bieb of ze daar een geschikt boek hebben. Dit is een Apple-forum, dus: Start Developing iOS Apps Today

Bijdrager
    jamesbluewebsites

Leren in deze volgorde, is het slimste:
    HTML(5!)
    CSS(3!)
    Javascript
    PHP
    (en dan weet je wel genoeg om te bedenken wat je daarna wil leren)

Ik zou als ik jou was gewoon even zoeken naar tutorials op youtube, let wel op dat dat geen outdated videos zijn!

TIP: Gebruik GEEN W3 schools, daar staat heel veel outdated/ouderwetse technieken op, en dat wil je echt niet leren, want dat is nutteloos.

Bonus:
    Codeprogramma: Coda voor mac het fijnst
    Browser: Je moet ze allemaal gewoon downloaden, zodat je cross-testing kan doen
    Ook handig: Photoshop/Pixelmator voor logotjes

Bijdrager
    Domtoren
    Willemien op 12 januari 2014

Die hadden we op de HAVO ook, de programmeertaal was ECOL.

ECOL, ja, dat klinkt bekend. Leek wel een beetje op BASIC.

Zo’n schrapkaart heb ik ook weer gevonden:

Bijdrager
    Verwijder

Ja, die waren het. We leerden wel echt programmeren, niet code kopiƫren. Ik vond het toen al leuk, ik was de enige van de klas die altijd alle huiswerkopgaven had gemaakt. Jammer dat ik het boek niet meer heb.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

En kennen jullie qbasic nog, daar ben ik in begonnen te programmeren :).

Bijdrager
    iep

Zaken als PHP, HTML, etc. moet je niet gaan leren als je wilt leren programmeren. Het maken van een website is een compleet andere discipline dan programmeren zelf. Neem dan iets als Java of Python. Dat zijn object georiƫnteerde talen die vaak gebruikt worden om het programmeren aan te leren (met name Java wordt op veel IT opleidingen gegeven naast talen als Pascal/Delphi, C# en C++). Over Python vindt je veel resources van moeilijke tot makkelijke dingen, iets wat we deels te danken hebben aan de Raspberry Pi Foundation. Met Python kun je trouwens ook websites en shellscripts maken, multi-inzetbaar. Gebruik liever niet iets als PHP want de kans dat je daarmee verkeerde dingen aanleert is groot gezien het feit dat het nogal een bijeengeraapt zooitje is. Begin liever met echte programmeertalen en als je dat weet en websites maken leuk lijkt: ga voor iets als HTML met Javascript en CSS (met die vaardigheden kun je ook apps voor smartphones/tablets maken) of PHP als je dat toch liever wil.

Een cursus is het meest handige omdat je daar een vrij strikte basis leert. Zelf doen kan echter ook maar dan zul je wel doelen moeten stellen als in: wat wil je gaan maken? Denk dan aan “een knop die de tekst “hallo” in rode letters op het scherm zet als je er op klikt” of “een spelletje waarmee je met de pijltjes toetsen een autootje over een racebaan laat rijden”. Dan kun je ergens naartoe werken waardoor het leren wat makkelijker gaat.

Bijdrager
    p1eter

De toegankelijkste manier om te leren programmeren vind ik toch wel Codecademy.
    Lekker interactief i.p.v. lange teksten lezen.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.