12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    thefreeze

Hoe splits ik een Apple ID

Mijn vrouw en ik werken al jaren met dezelfde Apple ID en iCloud abonnement (de gratis versie met maar 5 gb opslag) maar het is handiger om dit op te gaan splitsen. Als ik een iMessage bericht krijg, krijgt zij hem ook, erg hinderlijk.

We hebben allebei een iPhone, iPad en Apple Watch. Samen hebben we één Macbook met daarop één Apple ID / user account.
    Alle apparaten zijn geconfigureerd met dezelfde Apple ID.

Hoe kan ik het beste te werk gaan om dit te splitsen? Idealiter blijven we wel allebei onze foto’s delen in de fotostream.

Misschien zijn er nog meer dingen die jullie moeten weten om duidelijk te krijgen wat ik wil weten, vraag gerust!

Bijdrager
    thefreeze

Wellicht handig te vermelden dat we nu allebei al onze apparaten backuppen op de Macbook maar dat we dat ook liever in de Cloud willen gaan doen.

Bijdrager
    HaWollie

Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar als ik een suggestie mag doen?

Eén van jullie beiden behoud het bestaande Apple ID / iCloud account. Dat account zou ik verheffen tot het hoofdaccount (gezinshoofd) onder Family Sharing (Delen met gezin). Als je Delen met gezin eenmaal hebt geconfigureerd dan een nieuw iCloud account aanmaken voor de ander en deze toevoegen aan Delen met gezin.
    Eén van de voordeel van Delen met gezin is dat alle bestaande aankopen voor jullie beiden toegankelijk blijven.

Zie voor informatie https://www.apple.com/nl/icloud/family-sharing/

Wellicht verstandig om op diverse fora te onderzoeken wat de ervaringen van anderen zijn betreffende Delen met gezin. Zoals gezegd heb ik zelf die ervaring niet.

Overigens zou ik er persoonlijk ook voor kiezen het werken op de MacBook te scheiden door voor je vrouw een eigen user account aan te maken.

Moderator
    Night

Je kan op de MacBook 2 gebruikersaccounts aanmaken, zodat je alles – dus ook de back-ups – gescheiden houdt. Je kan dan voor één van de twee een nieuwe Apple ID aanmaken. Betaalde apps etc. kun je delen via Familie-deling dat je aan moet zetten op het huidige account.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    thefreeze

Ik ga me eens verdiepen in Familie deling, het lijkt er op dat dit wel eens het begin van de oplossing kan zijn:-)

Bijdrager
    tarun

Houd er wel rekening mee dat het delen van de foto’s niet meer automatisch gaat. Voordeel van delen van foto’s per album is wel dat je commentaar kan leveren en ook andere familieleden met een AppleId kan meenemen.

Bijdrager
    Pixies

Je kunt voor je vrouw ook een nieuw Apple ID aanmaken en deze alleen gebruiken voor messages en facetime. Als hoofd id houd je dan beiden hetzelfde. Werkt prima!

Bijdrager
    MevalonicAcid
    thefreeze op 19 oktober 2015

Mijn vrouw en ik werken al jaren met dezelfde Apple ID en iCloud abonnement …

Ah,
    net dezelfde situatie hier… een topic om te volgen dus!:)

=> Voor de kinderen heb ik reeds zo een id aangemaakt en gezinsdeling geactiveerd. Dit werkt naar behoren (eigen mailbox, settings, favorites, parental control,…)

Bijdrager
    GoeieDag

Nooit hetzelfde primaire iCloud account gebruiken. Er zit te veel aan vast.
    Zo kan een ander dan alle foto’s binnen krijgen die jij maakt. Je krijgt gedoe met berichten en bellijsten, etc.
    Ieder een eigen account, en voor gedeelde services neem je een aparte, gezamenlijk Apple ID.

Bijdrager
    Link

Voor mevrouw een apple id maken. Haar via familysharing toevoegen. Alle apps kan je dan delen enz. Foto’s kun je selectief met elkaar delen. Werkt echt veel beter dan samen op 1 id. Ik NAd het voordat familysharing kwam ook op 1 ID, toen met name omdat je gekochte apps niet dubbel hoefde te kopen. Nu met familysharing is dat geen issue meer.

Ook delen van lokatie binnen familysharing ideaal. Bijv. Als je elkaar in de stad kwijt bent, haha, echt handig.

Bijdrager
    flierefluiter

Hier hebben wij bijna dezelfde oplossing gekozen.

Beiden hebben we een eigen appleID en family sharing aangezet.

Daarnaast hebben we op allebei onze iPhones en iPads dezelfde drnopboxaccount geactiveerd en automatische ‘camera uploads’ aangezet. Alle foto’s van alle devices en alle appleID’s die we hebben komen dan samen in de folder ‘Camera upload’ in dropbox (en dus automatisch op de diverse iMacs en Macbook Pro’s).

Wat ik daarbij zelf heel erg handig vind is dat dropbox automatisch de bestandsnaam aanmaakt op basis van datum en tijd waarop de foto genomen is. Hiermee hebben we direct ook alle foto’s op chronologische volgorde staan in Finder, los van welke device deze foto geschoten heeft.

Photos (of iPhoto) van Apple gebruiken we bewust niet overigens.

Bijdrager
    JJmac

Je kunt ook gewoon in iMessage ieders eigen telefoon nr aanvinken.
    Gezinsdelen kan handig zijn, maar alleen toegankelijk als je een creditcard hebt.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.