12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    TurkishDelight

Hoe speel je een .divx bestand in Quicktime Player af?

Ik heb een videoclipje gedownload, maar tot mijn ongenoegen was het geen .avi of .mpg bestand, maar een .divx bestand.. is dit een nieuw soort bestandsstructuur?, want ik ben em niet eerder tegengekomen..
    Enfin ik wilde het afspelen in Quicktime maar hij pakt em niet (er naar toe slepen QT in Dock)
    Hij speelt wel netjes af in vlc player, maar ik zou het graag in QT willen afspelen, weet iemand hoe ik dat voor mekaar kan krijgen.. heb ik bepaalde codecs nodig, want ik heb wel vorige maand nog de laatste versie van DivX geinstalleerd..

tips?

Moderator
    unSOUND

Meestal is het genoeg om de extensie gewoon te veranderen naar .avi of .mov

Bijdrager
    TurkishDelight
    ”unSOUND”

Meestal is het genoeg om de extensie gewoon te veranderen naar .avi of .mov

:lol: gelijk heb je… stom van mij dat ik dat niet had geprobeerd..
    dank je wel UNSOUND:wink:

Bijdrager
    joaquin

Om DiVX te bekijken met Quicktime is een plug-in nodig. Daar bestaan er meerdere van, je kan ze niet door elkaar gebruiken, er mag er maar een tegelijk in je “/Library/QuickTime” map staan. Met zo’n plug-in kun je een (meestal) werkende “Preview” in de Finder verwachten (soms een crash van je Finder) en de DiVX bestanden met een “.avi” of wat dan ook extensie kun je afpelen met de Quicktime speler (eventueel via command-i de applicatie instellen). Wat mij betreft kun je ze beter afspelen met VLC.

Naast de bekende plug-ins van DiVX.com en 3ivx is er ook nog een open source versie gebaseerd op ffmpeg. Volgens mij was er niet veel verschil tussen de DiVX.com en Ffusion plug-in, de laatste scheelt je in elk geval veel gezeur om de volledige DiVX versie aan te schaffen:

http://aldorandenet.free.fr/codecs/

Meer info (die andere plug-ins):
    http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030825045710515

De naam veranderen helpt zeker niet, Quicktime speelt zelf gewoon geen DiVX, alleen avi’s met een voor Quicktime bekende inhoud en DiVX is dat niet (maar zit wel in een avi container).

Bijdrager
    Freek.
    ”joaquin”

De naam veranderen helpt zeker niet, Quicktime speelt zelf gewoon geen DiVX, alleen avi’s met een voor Quicktime bekende inhoud en DiVX is dat niet (maar zit wel in een avi container).

Maar als de .divx geen DivX-bestand blijkt te zijn snijdt de tip van unSOUND gezien de reactie van TurkishDelight wel degelijk hout :)

Bijdrager
    joaquin

Of je had de plug-in al, dus had je het net zo goed even met appeltje-i, “Open met” … kunnen regelen. Quicktime doet het namellijk echt niet zonder plugin. Hoe OS X bestanden en applicaties met elkaar in verband brengt is weer een (ingewikkeld) verhaal apart.

Bijdrager
    macpro
    ”joaquin”

Hoe OS X bestanden en applicaties met elkaar in verband brengt is weer een (ingewikkeld) verhaal apart.

Niet helemaal off-topic, want wijzigen van de bestands extensie gaf toch het gewenste resultaat, dus laat je verhaal maar komen.
    Altijd zinvol om zoiets te horen en er wat van te leren.

Moderator
    unSOUND
    ”joaquin”

Om DiVX te bekijken met Quicktime is een plug-in nodig.

Even de eerste post lezen, die had hij reeds.

”joaquin”

Met zo’n plug-in kun je een de DiVX bestanden met een “.avi” of wat dan ook extensie afpelen met de Quicktime speler

Precies, maar blijkbaar herkend QuickTime dezelfde container niet als die .divx als extensie heeft.

”joaquin”

De naam veranderen helpt zeker niet.

In dit geval dus wel.

Bijdrager
    computer space

Was het gelukt met .mov of met .avi?
    Quicktime ondersteund vers uit de doos wel MPEG4: divx is ook een MPEG4 smaak, dus de tip van renamen is inderdaad zo raar nog niet.

Bijdrager
    VeRCEttY

Ik heb Divx versie 6 pro en sinds die versie is de extensie .divx
    fourcc header is gewoon divx. Als je VLC hebt, dan opent .divx standaard in VLC – anders verander je de extensie idd naar .avi –
    Wat ik heb gedaan is in de finder het bestand selecteren, file info bekijken en aanklikken ‘open voortaan met..’, dan selecteer je quicktime.

Bijdrager
    joaquin
    ”macpro”

Niet helemaal off-topic, want wijzigen van de bestands extensie gaf toch het gewenste resultaat, dus laat je verhaal maar komen.
    Altijd zinvol om zoiets te horen en er wat van te leren.

Bij nader inzien inderdaad het enige waar het hier om ging: de plug-in was er maar QuickTime herkent de bestanden (nog) niet. Een goede uitleg over hoe dit geregeld wordt staat in de bespreking van Tiger op Arstechnica:
    http://arstechnica.com/reviews/os/macosx-10.4.ars/11
    Extensies zijn maar een en niet de meest elegante methode dus.

Er is ook een programma waarmee je meer zou moeten kunnen dan “Info” in de Finder (zelf geen ervaring mee):

http://www.rubicode.com/Software/RCDefaultApp/

Je kan ook zelf aan de gang met het bewerken van “.plist” bestanden om diverse applicaties te “sturen”, bijvoorbeeld om Safari automatisch een bestand te laten openen.

Bijdrager
    wjgmspeedy

Welke extensies door welke programma’s worden geopend, wordt in osx door LaunchServices geregeld. Een onbekende extensie als .divx geeft dan problemen, maar als die verbinding met QT eenmaal is gelegd, opent QT deze bestanden gewoon.
    Een film met de extensie .divx is natuurlijk een avi en daarom gaf de extensieverandering hier geen problemen. Bovendien had Turkish Delight al de divx of een andere mpeg4 codec.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.