12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    proXify

Hoe Snow Leopard opnieuw installeren?

Hallo,

Ik heb 2 jaar geleden een iMac aangeschaft met Leopard versie. Dan heb ik serieus me harde schijf gevuld tot ik amper 1GB schijfruimte over had (vanwege videobewerking,..), dan heb ik met dit klein beetje geheugen Snow Leopard geïnstalleerd. (ik had nog geen externe harde schijf) Dan heb ik wel een beetje meer ruimte moeten maken.

Maar mijn iMac werkt trager dan voordien en ik hoor m’n harde schijf steeds zoeken. Hoe komt dit?
    * Te veel schijfruimte gebruikt en alles ongeorganiseerd op de schijf?
    * Snow Leopard besturingsysteem heeft minder schijfruimte nodig, is het dan gecomprimeerd?
    * …

Dus ik zou dan eens het best Snow leopard opnieuw installeren?
    Maar hoe moet ik dat het best doen? Kan je ook formatteren zoals de gewone computers?
    * Ik heb een Time Machine backup gemaakt, kan ik dan nadien alles inclusief me programma’s (zonder ze opnieuw te installeren) terug op mijn computer zetten? Of zou ik ze best allemaal opnieuw installeren?

Hoe zit dit met iLife -> iPhoto? Kan ik die albums terugzetten met alle namen, tags,locaties,…?

Bijdrager
    Sascha

Na enig zoekwerk had je deze voormalige sticky kunnen vinden.

Overigens moet er zo’n 10% van je harde schijf vrij zijn (dacht ik) zodat OS X deze zelf optimaal kan defragmenteren.

Bijdrager
    Ir.Bob

Formatteren is nonsens uit het DOS-tijdperk. Heeft met de harde schijven en aansturing daarvan van tegenwoordig nauwelijks meer invloed op de prestaties van een PC.

Kijk eerst even of je harde schijf niet gewoon vol is. (i.e. <10% beschikbaar), of dat je te weinig werkgeheugen hebt. (via de activiteiten monitor)

Snow leopard is met name kleiner omdat er geen ondersteuning voor PowerPC inzit. Dit maakt alle bijgeleverde programma’s een stuk kleiner. Verder zijn sommige delen van het OS gewoon slimmer geschreven. Er wordt hoe dan ook geen gebruik gemaakt van compressie.

Bijdrager
    mowat

ir.Bob

Je bedoeld waarschijnlijk ” defragmenteren is nonsens uit het DOS tijdperk”

Formatteren doen we op de Mac ook nog altijd.

Bijdrager
    Pieterr

Zoals Sacha al aangaf zijn er diverse topics te vinden waar eea uitgebreid wordt besproken.
    .
    In het kort komt het hier op neer:
    (1) Maak een backup van je schijf (die heb je, begrijp ik, al met Time Machine gemaakt). Zelf maak ik voor de zekerheid ook altijd een bootable backup met SuperDuper.
    (2) Stop de Snow Leopard DVD in je Mac, en start op met de ‘Alt’ toets ingedrukt. Start OS X op vanaf DVD.
    (3) Initialiseer je interne schijf (Erase) via schijfhulpprogramma.
    (4) Installeer Snow Leopard op je lege schijf.
    (5) Zet data (programma’s, muziek, foto’s etc). terug vanaf de backup.

Bijdrager
    Ir.Bob

@mowat, klopt, mijn excuses.

Bijdrager
    Pieterr

@mowat: Ook op OS X dient er incidenteel nog wel eens gedefragmenteerd te worden, getuige de vele draadjes die we hier langs hebben zien komen van mensen die Boot Camp willen installeren maar een foutmelding krijgen dat ze te weinig vrije schijfruimte over hebben (terwijl de ruimte er wel is, maar niet aan één stuk achteraan de schijf). Maar dit bijzondere geval buiten beschouwing gelaten hebben jullie gelijk.

Bijdrager
    Macosxachist
    proXify op 28 juni 2010

Maar mijn iMac werkt trager dan voordien en ik hoor m\’n harde schijf steeds zoeken. Hoe komt dit?

Dit kan een probleem met de harde schijf zelf zijn. Check hem even met (de trial versie van) SMART Utility.

Bijdrager
    Moriarty

Het zoeken op de HDD is logisch als je geen 10% vrij houdt op je HDD.

Mac OSX gaat dan werken met een swapfile, hoe meer er geswapped moet worden, hoe meer je dat merkt in je performance:)

Bijdrager
    proXify

Hoe zit dat met iTunes? Kan je alle muziek + aantal keer afgespeeld,beoordelingen,playlists,… er nadien terug opzetten?
    En iPhoto?

en

Mac OSX gaat dan werken met een swapfile, hoe meer er geswapped moet worden, hoe meer je dat merkt in je performance

Is het dan niet zo dat de bestanden onlogisch van elkaar staan? Dat normaal gezien besturingsysteem aan begin van de harde schijf wordt geschreven en bij mij in een onlogische volgorde is? dus door elkaar geschreven?

Bijdrager
    Hansi2124
    proXify op 03 juli 2010

Hoe zit dat met iTunes? Kan je alle muziek + aantal keer afgespeeld,beoordelingen,playlists,… er nadien terug opzetten?

Zie de zoekfunctie van OMT…..

Moderator
    unSOUND

Voor ik een herinstallatie zou gaan doen zou ik eerst gewoon zorgen voor voldoende schijfruimte, kijken of er geen 1001 programma’s automatisch opstarten, en of de schijf niet gewoon defect is.

Hieronder weer het lijstje uit de diverse topics over trage OS X installaties:

• Is de machine ook traag als je inlogt met een ander, schoon account ?
    • Wat start er allemaal automatisch mee op ?
    • Staat er veel op het bureaublad ? ( bestanden, mappen, dergelijke )
    • Maak een kloon naar een andere ( eventueel externe ) HD, is het daar ook traag ?
    • Kijk met Activiteitenweergave ( in de map Hulpprogramma’s ) naar programma’s die te veel processor en/of Ram vragen. Let daar wel op dat je kiest voor “alle processen” in plaats van “mijn processen”
    • Kijk in de Console naar herhalende meldingen. Dit kunnen hints zijn dat een bepaald programma veel naar het log schrijft, wat de schijfprestaties ook danig kan beinvloeden, en tevens kunnen er fouten in software zelf zitten.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.