13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    2Shae

Hoe sluit je een 5.1 aan op de iMac

Ok stomme vraag.
    Ik zat te denken…ik ga volgende week een 24″ iMac kopen en ook gelijk een Logitech 5.1 speakerset maar hoe sluit ik die aan op de iMac ???
    Bij me huidige 5.1 heb ik 3 gekleurde stekkers (groen, oranje en zwart) een iMac heeft alleen een headset input of heb ik het mis.

Bijdrager
    s_k

Output bedoel je ;-).
    Ik weet niet hoe het bij Macs zit, maar bij PC’s kun je softwarematig de in- en outputs veranderne zodat de microfoon en line-in ook als uitgang voor je rearspeakers en sub bruikbaar zijn.

Mjah… Meer kan ik je niet vertellen. Ik heb geen Mac die ’t kan en een hekel aan surround sound, dus ik hoop dat iemand mijn idee van hierboven met zekerheid kan bevestigen:D

Bijdrager
    Cloudsurfer

Een iMac heeft alleen een headphone uitgang, dus alleen plaats voor het groene stekkertje. Om eerlijk te zijn heb ik er nooit bij stilgestaan dat je voor surround sound meer contactjes nodig hebt.

Bijdrager
    tijn22

bestaan er geen 5.1 sets met usb dan? (of zeg ik nou iets doms)

Bijdrager
    roblemmen

Ik heb alleen maar een klein speaker setje van Trust, maar er zaten ook meerdere stekkers bij. De stekkers van de afzonderlijke speakers en die van de subwoofer gingen in het doosje met de regelknoppen, en daar kwamen alleen maar een voedingskabel en de headphone aansluiting uit.

Dus heb je dit, of heb je uit dat laatste doosje nog drie stekkers die allemaal naar de mac moeten?

Bijdrager
    roblemmen

Oh voor in dat laatste geval moet je hier misschien maar eens naar kijken.

Bijdrager
    2Shae

Ik heb um nog niet gekocht dus ik weet niet hoeveel stekkers er zijn maar een vriend van mij heeft er eentje dus ik vraag het vandaag aan hem voor de zekerheid.

Nog bedankt voor de tip trouwens:wink:

Bijdrager
    Level42

Weet niet hoe het precies bij de iMac’s zit, maar bij de mini fungeert de 3,5mm (koptelefoon) uitgang tevens als OPTISCHE 5.1 uitgang (overigens is dit OOK het geval voor de ingang !!!)

Maar je moet dus een decoder hebben (bijvoorbeeld een Dolby 5.1 receiver) om dit signaal te kunnen decoderen en ten gehore brengen.

Ook moet je een speciale optische kabel hebben (geloof dat Belkin ze heeft) omdat een standaard TOSLINK kabel niet past in dat 3.5 mm gaatje….

Volgens mij is dit de kabel, maar ben niet 100% zeker:
    http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/6444047/wo/Ap31NaPXjRBj3fRjYan1eq4eJEX/9.PSLID?mco=CC826E90&nplm=TA968

Maar zo kun je dus niet een normale 5.1 speakerset aansluiten lijkt me, die willen vast een analoog (dus al gedecodeerd) signaal.

Edit: Griffin heeft ook zo’n kabel: http://www.griffintechnology.com/products/xpresscable/

Bijdrager
    michi_rishi

Je hebt nodig:
    -iMac (of macbook of macbook pro) met een optisch digitale uitgang. Of de digitale uitgang op een Airport Express.
    -Toslink kabeltje ( zie Griffin link van Level42 hierboven)
    -Dolby Digital decoder (te koop vanaf honderd euro tot vele duizenden euro’s)
    -5.1 speaker set.
    Het digitale signaal wordt ongecodeerd verzonden. De dolby decoder zal het signaal omzetten in voor (links/rechts), achter (links/rechts), center en subwoofer signalen.

Zeker met de 24″ iMac kun je zo een leuke homecinema opstellen.

Bijdrager
    nightwatcher
    ”2Shae”

Ok stomme vraag.
    Ik zat te denken…ik ga volgende week een 24″ iMac kopen en ook gelijk een Logitech 5.1 speakerset maar hoe sluit ik die aan op de iMac ???
    Bij me huidige 5.1 heb ik 3 gekleurde stekkers (groen, oranje en zwart) een iMac heeft alleen een headset input of heb ik het mis.

Ik denk dat dit geen probleem is … bijvoorbeeld met dit systeem ( Logitech Z-5500 Digital)

Gewoon optische kabel op aansluiten en klaar is kees ( of ben ik mis ?? )

Gr

Bijdrager
    Electr0n

Ik heb dan 4.1 en geluk gehad dat ik een connecter heb van 2 naar 1.
    Overgens vind ik het ONTZETTEND slecht en ACHTERLOPEND van Apple dat ze nog steeds geen 5.1 uitgangen hebben gemaakt netzoals de PC.
    Tegenwoordig standaard op het moederbord, waarom dat niet bij Apple.

Bijdrager
    tuinman

Als je een 5.1 setje digital wil aansluiten dan heb wel een Belkin Pure AV optische kabel met miniglasvezelconnector nodig dat is namelijk een verloop stekker van de imac naar de universele stekker van de optische kabel!

Bijdrager
    Level42
    ”Electr0n”

Ik heb dan 4.1 en geluk gehad dat ik een connecter heb van 2 naar 1.
    Overgens vind ik het ONTZETTEND slecht en ACHTERLOPEND van Apple dat ze nog steeds geen 5.1 uitgangen hebben gemaakt netzoals de PC.
    Tegenwoordig standaard op het moederbord, waarom dat niet bij Apple.

Mmmm, en kan je even vertellen waar ze dan die connectors gaan laten op een Mac Mini ?

Je HEBT 5.1 on board, alleen moet je een (HEEL MODERNE) glasvezel gebruiken….da’s toch niet zo’n punt ? IMHO is 1 kabeltje een stuk pretiger dan zes…..

Ennuh: Nu gebruik je de surround decoder van je surround versterker en niet die bagger die op die moederborden zitten….tenminste als je een goede surround versterker hebt….

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.